Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
SWEBarb
Titel Kändis
Registrerad 2001-12-19
Inlägg 5 842

dumma i huvet eller?

Nightcrawler78
Titel Frågvis
Registrerad 2007-02-24
Inlägg 30

Detta är nog det dummaste jag hört på länge, med sådana här uttalanden så hoppas man nästan att spelstudion går i konkurs. Hoppas inte fler företag får liknande för sig. Är nu folk som köper spel begagnat pirater också eller kanske de som köper spel från rea hyllorna på Coop de som snyltar på dessa spelhus. Skulle inte förvåna mig om detta blir praxis inom branschen.

Jozo
Titel Storröjare
Registrerad 2006-06-11
Inlägg 4 732

Hur stor är begagnatmarkanden i USA egentligen? Är det ungefär 50/50 mellan nyköp och begagnat?

Nightcrawler78
Titel Frågvis
Registrerad 2007-02-24
Inlägg 30

Jag är ingen konsol spelare men om detta skulle bli verklighet så lär de ju inte se mig som kund överhuvudtaget. Risken finns väl att rea spel på Steam och i butiker också försvinner och där spel alltid har fullpris fram tills den inte tillverkas mer. Vi verkar gå mot en mörk tid där giriga kapitalister styr ohämmat världen med järnhand.

Titel Veteran
Registrerad 2007-07-13
Inlägg 695

Och vips så hamnade Volition låååångt ner på min lista...

conthox
Titel Kändis
Registrerad 2003-09-08
Inlägg 6 417

Dum idé, men vad kan man vänta sig. Personer inom all typ av media (med få undantag) verkar ha en annan syn på hur man skall sälja mer produkter. Att en sådan idé skulle komma var bara en tidsfråga.

Nightcrawler78 skrev:
Vi verkar gå mot en mörk tid där giriga kapitalister styr ohämmat världen med järnhand.

Uhm. Ursäkta, men var har du sovit de senaste decennierna? :P

Bojkott
Titel Stammis
Registrerad 2008-02-13
Inlägg 355

Är det inte så här PC-marknaden fungerar nu för tiden? Köper du ett spel på t.ex. Steam så kan du ju inte sälja det. För min del får dom gärna stoppa den begagnade marknaden. Jag har inte köpt ett begagnat spel på säkert 10år, och att införa en anti-begagnad policy gynnar mig som bara köper nya spel. Då får företagen in mer pengar och kan därför komma med flera erbjudanden.

Sanazin
Titel Hemmavan
Registrerad 2006-10-24
Inlägg 292

Jameson Durall är en idiot och hör inte hemma i denna branschen där han kommer att totalsågas av all kritik på grund av hans löjliga uttalande.

Titel Veteran
Registrerad 2006-05-16
Inlägg 1 139

Inte så oväntat att detta kommer från idioterna med 100$ värde av DLC vid release. Jävla kräk är vad de är

uberpwnage2.0
Titel Proffs
Registrerad 2009-08-23
Inlägg 2 249

Jag tycker det här bara låter bra. Köper aldrig beg spel ändå.

Mjauv
Titel Veteran
Registrerad 2011-01-25
Inlägg 718

Å ena sidan tänker jag "bra tänkt retard" och hoppas innerligt att detta kan få lite Xbox-folk att gå över till PC vid generationshoppet så att "vår" låda får mer uppmärksamhet.
Å andra sidan tänker jag "jag är inte överraskad". Spelen blir dyrare och dyrare att tillverka samtidigt som prisnivån är konstant. Antingen så måste man göra produktionen billigare (=sämre spel), höja priserna (=färre sålda ex) eller få fler ex sålda (=angrip piratkopiering och andrahandsmarknaden)

Titel Hemmavan
Registrerad 2006-06-01
Inlägg 264

Jag skulle aldrig köpa en konsoll som det ej går att spela begagnade spel på. Jag har nyligen t.ex. börjat köpa sådana spel som inte går att få tag på nya nuförtiden (till PS1 och PS2). Hur löser man ett sådant problem? Hur får man dagens unga att spela igenom gamla spelklassiker om de inte går att få tag på?

Fullständigt idiotiskt men jag är inte förvånad, överallt i hela samhället idag letar man efter den billigaste, enklaste och kortsiktigaste lösningen, oavsett bransch.

Nimr0d
Titel Hemmavan
Registrerad 2006-11-21
Inlägg 278

Med tanke på hur ofta konsolerna går sönder (inne på min 3:e) så är jag VÄLDIGT skeptisk.

fluffmajster
Titel Hemmavan
Registrerad 2010-08-04
Inlägg 182

muhahahaha(ebil pc laughter!)
välkommen till min värld...
men som nämnts om spelutvecklarna få in mer pengar på det visset så kanske dom ha råd och göra fullvärdiga porta till pc...så jag får väll gilla "skiten"..

*disclamer* tar du mig på fult allvar så skyll dig själv

laxan96
Titel Veteran
Registrerad 2009-01-25
Inlägg 797

Om det blir exakt så som han hoppas och säger tycker jag det låter som ett väldigt bra förslag. Skulle inte kunna bli bättre. Ni vet väl att stora-företag som GAME och GameStop många gånger förlorar på sin begnad-handel.

Nemo
Titel Veteran
Registrerad 2003-04-02
Inlägg 806

Köper bara nya spel och kommer nog aldrig köpa begagnat. Inte min grej. Ändå måste jag bara säga...

Årets Fail-uttalande, redan?

Titel Proffs
Registrerad 2008-11-15
Inlägg 1 408

Inga fler spel köps av mig isåfall.

mackanmeost
Titel Trähatt
Registrerad 2009-02-20
Inlägg 143

jag förstår inte vad dom klagar på? de begagnade spelen har varit ett nytt köp en gång i tiden. Sen är det upp till kunden vad han/hon vill göra med sitt exemplar. Sälja det vidare? Visst, varför inte. Förstöra spelet? Det har du rätt till. Skillnaden mellan pc-spelen som köps på steam är att det är en digital kopia där det finns oändligt många exemplar av. Konsolspelen är oftast fysiska kopior som företagen skeppar ut till butikerna. Jag hör inte någon annan bransch klaga över begagnade-marknaden. Är bil-industrin "döende" pga. begagnade-marknaden? Antagligen inte...

Titel Hemmavan
Registrerad 2007-12-08
Inlägg 249

$$$$$$$$$$$$€€€€€€€€€$$$$$$$$$$€€€€€€€€€€$$$$$$$$
$$$€€€€€€€€€€€ är allt de ser...

Enda spelen de har gjort ok är ju decent & freespace. Resten är ju rent crap, inte undra på de vill mjölka ur varenda öre ur konsumenterna.

Proximately
Titel Proffs
Registrerad 2008-01-19
Inlägg 2 066

Det enda sättet detta skulle påverka mig på är att jag skulle köpa mindre spel jag inte är superintresserad av. Köper bara dem spelen som tilltalar mig ganska starkt nya, det kostar för mycket med spel generellt.

Titel Nykomling
Registrerad 2008-09-02
Inlägg 6

Jozo skrev:
Hur stor är begagnatmarkanden i USA egentligen? Är det ungefär 50/50 mellan nyköp och begagnat?

LÅngt mycket större än så, de jag känner med xbox har ägt runt 20+50 spel, men har i nästan vilket givet tillfälle aldrig mer än 5, sedan kommer ju hyrmarknaden också, men den är ganska liten än så länge.

Problemet med detta totalt idiotiska förslag är att MS inte ens kan sköta livekonton ordentligt, jag får till exempel inte flytta mitt konto till USA, utan konton kan aldrig flyttas trots att jag bott där 2 år. MS enda kommentar är att skapa ett nytt konto, men då förloras ju alla achievements mm. Annars är netflix, hulu osv osv regionslåsta. jag kan använda dem med en extra live-tag. Men idiotiska saker som dessa skulle fortsätta förstöra för ett system med låsta spel till konsoller, troligtvis skulel inga av mina spel funka alls för jag sitter i fel region helt ock hållet. och de spel jag tog med frpn sverige till usa, skulle troligen upphöra att funka (tog med en del icke regionslåsta).

Titel Frågvis
Registrerad 2007-11-05
Inlägg 47

Är väl inget nytt? så har det varit för PC användarna så länge jag haft dator och det är väl snart 15 år.

Kysing
Titel Nykomling
Registrerad 2010-02-07
Inlägg 8

Pc-spel kostar ju dock runt 300 riksdaler, ett konsoll spel kostar ju nytt runt 600 spänn, ska dom låsa spel till en specifik konsoll får dom ju sänka priserna också

Apministern
Titel Veteran
Registrerad 2009-01-19
Inlägg 858

Egoistiskt, de verkar inte alls tänka på de mer fattiga spelarna som inte har råd att köpa nya spel för 600 kr som ändå är fullt av buggar med mera.......

Titel Frågvis
Registrerad 2011-11-09
Inlägg 29

det är fassen sjukt om nästa Xbox förbjuder begagnade spel tänk på dom som vinner på att sälja beg...spel

Kimpur
Titel Veteran
Registrerad 2007-07-07
Inlägg 708

Bra förslag, då kanske de slutar klaga på piratkopieringen när de får in så mycket mer stålar :)

Ztreek
Titel Hemmavan
Registrerad 2011-07-20
Inlägg 237

Att låsa spelen på sitt xboxlive konto vore bättre.

Då blir tjänsten superbra och smidig :)

DarkZide8
Titel Veteran
Registrerad 2007-08-01
Inlägg 910

Nej, verkligen inte. Gör de det så köper jag Playstation 4 eller Wii U istället. Aldrig i fucking livet.
Begagnat marknaden är ju en av anledningarna till varför gamla legendariska spel fortfarande kan upplevas av yngre generationer. Detta är bara korkat.

Ztreek
Titel Hemmavan
Registrerad 2011-07-20
Inlägg 237

jonnygunnarsson skrev:
det är fassen sjukt om nästa Xbox förbjuder begagnade spel tänk på dom som vinner på att sälja beg...spel

Att sälja begagnade spel är som att piratkopiera..

De som gjort spelet får inte in pengar de förtjänar.

Typhor
Titel Stammis
Registrerad 2011-03-12
Inlägg 575

varför inte bara göra så att utvecklarna får ta del av pengarna som görs vid försäljning av begagnade spel? eller var det en för radikal idé

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan svara på trådar och ingen kan skapa nya trådar.

Just nu är 455 medlemmar online. 12 foruminlägg har postats idag.

FZ
Egmont logo
© Egmont Tidskrifter