VaDeR skrev:
Har läst om problemen på ett flertal olika forum nu. Skulle vara mkt intressant om FZ lyckades få till en sittning med DICE (de verkar ha goda relationer och känner flertalet av personerna där) för att få reda på vad det är som har gått så snett med MP-delen.
Jag skulle vilja sitta ner med killen som programmerat server browsern. Eller rättare sagt, de killar som gjort samtliga server browsers i Battlefield-serien. Att det ska vara så jävla svårt.
1. Kontakta nån master-server och tanka hem en lista på servrar (gzippad så den bara tar några kb). Cacha listan lokalt i nån timme.
2. Starta upp en tråd som uppdaterar gränssnittet.
3. Starta upp ett antal trådar som pingar servrarna på listan.
4. Allt eftersom listan uppdateras, spara ner informationen i en lokal databas så att man kan filtrera och joxa hur man vill med de servrar som redan uppdaterats.
Från det att man klickar på refresh så ska det inte behöva ta mer än någon sekund för att servrar skall dyka upp i listan, sorterade efter ping.
Problemet med server browsern i BC2 misstänker jag är att den skall snacka med EA:s servrar stup i kvarten och att de är totalt överbelastade. Lösningen från deras sida är att köpa mer servrar, men det är att polera en bajstolle. Fixa problemet på klientsidan istället.
Edit: Jag hörde förresten från en kompis vars kompis jobbar på Dice att hela GUI:t i spelet (inkl server browsern) är gjort i Flash. WTF?