Brev från EA Support, Get your BF4 up and running! "Port forwarding"

Medlem
Brev från EA Support, Get your BF4 up and running! "Port forwarding"

Tack för att ni kontaktat Electronic Arts,
Vi beklagar problemen med Battlefield 4 och vi kommer att göra vårt bästa för att hjälpa er lösa ärendet.
Det vi rekommenderar att ni gör är att öppna portarna för spelet i er router.
Tyvärr kan vi inte ge er grundlig support med just detta då vi inte har routersupport här på Electronic Arts, men vi ska som sagt göra vårt bästa för att hjälpa er lösa ärendet. För mer grundliga instruktioner rekommenderar vi antingen portforward.com eller att ni kontaktar er internetleverantör.

Vi rekommenderar också att ni avaktiverar UPnP (Universal Plug and Play) då detta är improduktivt i samband med port forwarding. Båda funktionerna försöker nämligen göra samma sak och detta kan i sin tur leda till störningar i uppkopplingen.
Mer över rekommenderar vi också att ni använder en trådad uppkoppling istället för en trådlös och att er NAT typ inte är satt till restriktiv, helst NAT typ 1.

Om ni själv vet hur man öppnar portarna eller ringer in till er internetleverantör för vidare instruktioner så är portarna som ska öppnas följande:
PC
TCP: 80, 443, 9988, 20000-20100, 22990, 17502, 42127
UDP: 3659, 14000-14016, 22990-23006, 25200-25300
Du kan även testa att radera gamla installationer av dina drivrutiner till grafikkortet och sedan installera den nyast versionen manuellt.
Du kan också testa att köra det i clean boot för att avaktivera vissa program som kan störa uppkoppling.
Brandväggar och virusprogram kan också skapa vissa problem

Om ni utfört ovanstående felsökning och det fortfarande inte hjälpt, vänligen förse oss med en UO Trace, detta är ett test för att se över er uppkopplinge jämtemot våra servrar.
För instruktioner om hur man gör en UO Trace, vänligen gå till följande länk:
https://help.ea.com/article/how-to-uo-trace
Vi på Electronic Arts Support önskar er en trevlig spelupplevelse.

Var medveten om att många problem kan lösas genom Hjälpartiklar på http://help.ea.com/se eller vårat webbforum AnswerHQ: http://answers.ea.com

Medlem

Representerar du alltså EA, eller saxar du brevet hit bara?

I vilket fall, bra med infon samlad!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag som bara vill spela ett spel.. inte bli nätverksmeckare. Borde stå på baksidan av spelet att speciella kunskaper krävs för att kunna spela. Galet.


signatur

-----------------------------
Death Before Dishonor

Medlem

Det är inget krav, men det löser ofta problem. Inte bara i BF4, utan många andra spel också. Egentligen är det de som står för nätverkstekniken som kanske borde anpassa sig lite mer till spelvärlden.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Medlem

Helt värdelöst att ett modernt AAA spel från 2013 inte ska fungera ordentligt med Upnp påslaget. Är det påslaget fungerar det nämligen inte att spela online från två eller flera datorer på samma nätverk.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Tyvärr är det väldigt vanligt att upnp-stödet varierar. Standarden har inte riktigt blivit en standard. :/


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Tyvärr är det väldigt vanligt att upnp-stödet varierar. Standarden har inte riktigt blivit en standard. :/

^ this.

Microsoft har ofta en annorlunda uppfattning om hur UPnP fungerar kontra routertillverkarna. Det är därför man inte får så himla bra resultat när man kör uppkopplingstestet på xbox eller ps3.

Detta spiller förstås över på spelföretagen och de får ofta ta skulden.

Medlem

Bra sagt monark! Du formulerade det bättre än mig. Jag kör generellt upnp av och forwardar det som behövs idag.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av monark:
Skrivet av Stag:

Tyvärr är det väldigt vanligt att upnp-stödet varierar. Standarden har inte riktigt blivit en standard. :/

^ this.

Microsoft har ofta en annorlunda uppfattning om hur UPnP fungerar kontra routertillverkarna. Det är därför man inte får så himla bra resultat när man kör uppkopplingstestet på xbox eller ps3.

Detta spiller förstås över på spelföretagen och de får ofta ta skulden.

Förklarar dock inte varför det fungerar perfekt på vissa spel men väldigt dåligt på ett fåtal andra. Problem med två datorer på samma nätverk som ska koppla upp sig med samma spel är något som jag bara påträffat i två spel - Battlefield 3 och Battlefield 4. Nu får vi köra utan Upnp eftersom att det blir för jobbigt att starta om routern varje gång man ska starta Battlefield.

Man kan väl förutsätta att ett spel som omsätter hundratals miljoner även kan överbygga de mest vanliga nätverksproblemen?

Battlescreen har jag inte ens fått igång från webbläsaren.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av monark:
Skrivet av Stag:

Tyvärr är det väldigt vanligt att upnp-stödet varierar. Standarden har inte riktigt blivit en standard. :/

^ this.

Microsoft har ofta en annorlunda uppfattning om hur UPnP fungerar kontra routertillverkarna. Det är därför man inte får så himla bra resultat när man kör uppkopplingstestet på xbox eller ps3.

Detta spiller förstås över på spelföretagen och de får ofta ta skulden.

Förklarar dock inte varför det fungerar perfekt på vissa spel men väldigt dåligt på ett fåtal andra. Problem med två datorer på samma nätverk som ska koppla upp sig med samma spel är något som jag bara påträffat i två spel - Battlefield 3 och Battlefield 4. Nu får vi köra utan Upnp eftersom att det blir för jobbigt att starta om routern varje gång man ska starta Battlefield.

Man kan väl förutsätta att ett spel som omsätter hundratals miljoner även kan överbygga de mest vanliga nätverksproblemen?

Battlescreen har jag inte ens fått igång från webbläsaren.

Lite svårt att argumentera emot när vi saknar exempel att jämföra. Har inte direkt märkt av några problem med uPnP själv. Beror kanske på som tidigare sagt vilken router du har. Sen kör ju inte direkt spelföretagen på gemensamma nätverksstackar utan utvecklar dom själva. Vilket innebär att varje implementation kommer ha sina egna individuella problem. Om det sedan är kund eller kod som det är fel på är svårt att avgöra utan att göra en analys på de case som de löst.

Och btw, jag har jobbat med server-plattformar som kostat uppemot 50 miljoner. De har fortfarande glömt att skicka med strömkabel till servrarna. Så jag förstår vad du säger, men jag är skeptisk pga erfarenhet.

Medlem

intressant att det inte finns ett knyst om dessa portar på bf 4 forumet, fin kund support.

Medlem

mer än lovligt less på att spelet kraschar vad 20:e minut ikväll så snart är jag fan desperat nog att testa

Medlem
Skrivet av Ducci:

Tack för att ni kontaktat Electronic Arts,
Vi beklagar problemen med Battlefield 4 och vi kommer att göra vårt bästa för att hjälpa er lösa ärendet.
Det vi rekommenderar att ni gör är att öppna portarna för spelet i er router.
Tyvärr kan vi inte ge er grundlig support med just detta då vi inte har routersupport här på Electronic Arts, men vi ska som sagt göra vårt bästa för att hjälpa er lösa ärendet. För mer grundliga instruktioner rekommenderar vi antingen portforward.com eller att ni kontaktar er internetleverantör.

Vi rekommenderar också att ni avaktiverar UPnP (Universal Plug and Play) då detta är improduktivt i samband med port forwarding. Båda funktionerna försöker nämligen göra samma sak och detta kan i sin tur leda till störningar i uppkopplingen.
Mer över rekommenderar vi också att ni använder en trådad uppkoppling istället för en trådlös och att er NAT typ inte är satt till restriktiv, helst NAT typ 1.

Om ni själv vet hur man öppnar portarna eller ringer in till er internetleverantör för vidare instruktioner så är portarna som ska öppnas följande:
PC
TCP: 80, 443, 9988, 20000-20100, 22990, 17502, 42127
UDP: 3659, 14000-14016, 22990-23006, 25200-25300
Du kan även testa att radera gamla installationer av dina drivrutiner till grafikkortet och sedan installera den nyast versionen manuellt.
Du kan också testa att köra det i clean boot för att avaktivera vissa program som kan störa uppkoppling.
Brandväggar och virusprogram kan också skapa vissa problem

Om ni utfört ovanstående felsökning och det fortfarande inte hjälpt, vänligen förse oss med en UO Trace, detta är ett test för att se över er uppkopplinge jämtemot våra servrar.
För instruktioner om hur man gör en UO Trace, vänligen gå till följande länk:
https://help.ea.com/article/how-to-uo-trace
Vi på Electronic Arts Support önskar er en trevlig spelupplevelse.

Var medveten om att många problem kan lösas genom Hjälpartiklar på http://help.ea.com/se eller vårat webbforum AnswerHQ: http://answers.ea.com

Fråga:
När jag gör portforwarding på min router måste jag välja en IP-adress (t.ex. min PC), jag kan inte välja att fler IP-adresser ska ha samma port. Betyder det här att jag måste göra samma portforwarding för alla datorer jag vill kunna spela på via min uppkoppling här hemma?

Medlem

du kan bara göra port forward till en specifik IP (om vi räknar bort load balancing vilket skulle ställa till det rejält i detta fall )

Medlem
Skrivet av Spiff:

du kan bara göra port forward till en specifik IP (om vi räknar bort load balancing vilket skulle ställa till det rejält i detta fall )

Innebär det att jag och mina polare inte kan lira BF4 på lan här hemma alltså? Eller bara att jag måste port forwarda alla portar för varje unik IP-adress jag har mot min router?

Medlem

Det finns något sätt att sätta ditt BF4 till att använda vissa specifika portar, hittar inte guiden just nu men har gjort det själv. Sedan kan man forwarda för varje IP.

Det enklare alternativet är att tillfälligt stänga av NAT.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar