Origin säljer din information till tredjepart

Medlem
Origin säljer din information till tredjepart

På forumet till escapistmagazine.com gjorde en användare en tråd om att Origin spårar användarna. Detta står i EULA-avtalet som man accepterar när man installalerar Origin.

Mer information här: http://www.escapistmagazine.com/forums/read/9.308724-EAs-Orig...

Är det bara jag som kommer vägra att köpa Battlefield 3 på grund utav detta? Battlefields 3 kommer kräva att man installerar Origin.

Jag vill gärna ha BF3, men eftersom Originkravet + Battlelog kvarstår är jag inte intresserad.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Men oh no. Regga er med falska personuppgifter om ni är så jäkla paranoida. Tror ni att ni kommer att bli stalkade och våldtagna i sömnen eller?

Btw, stäng era fönster också, någon kanske kan se er!!


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Skrivet av Shrudder:

Men oh no. Regga er med falska personuppgifter om ni är så jäkla paranoida. Tror ni att ni kommer att bli stalkade och våldtagna i sömnen eller?

Btw, stäng era fönster också, någon kanske kan se er!!

Varför döljer du ditt ansikte på din Avatar och har ett alias som "Shrudder" om det inte vore så att du också värnar om ditt privatliv?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Shrudder:

Men oh no. Regga er med falska personuppgifter om ni är så jäkla paranoida. Tror ni att ni kommer att bli stalkade och våldtagna i sömnen eller?

Btw, stäng era fönster också, någon kanske kan se er!!

Varför döljer du ditt ansikte på din Avatar och har ett alias som "Shrudder" om det inte vore så att du också värnar om ditt privatliv?

För att jag ej har någon passande bild till forumet här tillgänglig och att det är mitt nick. Med lite grävande skulle du säkert veta vem jag var i alla fall.

Det som jag klagade (en aning överdrivet) på egentligen är att "ni" bojkottar ett spel för att de tydligen finns en rad där i EULA där det står att de spårar användarna (troligen för att se vad de har för system och liknande relevanta saker för mjukvaruutveckling) och nån får för sig att det betyder att de säljer informationen till typ nordkorea som sen spionerar på er med en satellit medan ni sover.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem
Skrivet av DigGaN:

På forumet till escapistmagazine.com gjorde en användare en tråd om att Origin spårar användarna. Detta står i EULA-avtalet som man accepterar när man installalerar Origin.

Mer information här: http://www.escapistmagazine.com/forums/read/9.308724-EAs-Orig...

Är det bara jag som kommer vägra att köpa Battlefield 3 på grund utav detta? Battlefields 3 kommer kräva att man installerar Origin.

Tinfoilhat På! aaah

Medlem

Länken fungerar inte men att sälja information och spåra användare är ju två helt olika saker.

Som Shrudder redan sagt så är det troligen för att kunna få hur spelupplevelsen är för spelarna.
Hacking skydd skulle det inte heller förvåna mig om det är, som loggar vilken PC du sitter på mest och om någon sedan försöker logga in i China så blockeras den.

No need to worry...har ni ett PS3 konto så har ni redan levt så oskyddat ni kan.

Medlem

Jag anser också att detta är paranoia, och om ni tror att EA kommer göra något med infon som kan skada er, så får ni kanske tänka efter lite. Och om det handlar om integritet, så spelar det ingen större roll, för integritet lär ni inte få mycket av hur ni än spelar via klienter.

Jag döljer heller inte mitt ansikte här på forumet, och jag är heller inte rädd för att visa vem jag är mer än så, jag lever än.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Har redan köpt det och ser fram emot det extremt mycket.
Och nej ett Origin krav eller detta rör mig faktiskt inte i ryggen..
Finns bra många tusen saker här i världen som är värre att oroa sig över ^^......

Medlem

Äh! Det är så jävla mycket spårning hit å dit, Räcker att du fiser så vet alla vem du är.. FUCK IT.. jag tänker lira BF3 om de så skulle kosta mig min högra arm.

Medlem

"jag tänker lira BF3 om de så skulle kosta mig min högra arm"


signatur

Rwa?

Medlem

Neeeeeeeej, inte musarmen!!!!!!


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Får nöta med fötterna, det är highskill right there

Medlem

Tycker nog att detta är rätt otrevligt med tanke på vad som står på EA Sveriges hemsida så kan det faktiskt vara tal om brott mot datainspektionslagen... Intressant att se vad dom anser om det.
För er som inte tycker att integritet är något att värna om - fine men då vi i resten av världen slåss om att förstärka konsiumenträttigheter, fritt tal, och andra demokratiska rättigheter och där man i andra delar av världen går man ur stuga för att göra sitt mot diktatorer tycker man ju att folk skulle kunna klara av att höja på ögonbrynen och i alla fall låtsas bry sig...

EA Sverige om att det är ditt fel att du spelar deras spel som du knappt fått tillåtelse till att utnytja...
http://tos.ea.com/legalapp/WEBTERMS/US/sv/PC/
Integritets policy
http://tos.ea.com/legalapp/WEBPRIVACY/US/sv/PC/

En annan artikel om att Origin säljer din info, samt att dom kommer att snoopa din dator...
http://www.strategyinformer.com/news/14099/eas-origin-will-sh...


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

En liten update till alla tinfoil hats:

2. Consent to Collection and Use of Data.
EA knows that you care how information about you is collected, used and
shared, and we appreciate your trust that we will do so carefully and sensibly.
Information about our customers is an important part of our business, and EA
would never sell your personally identifiable information to anyone, nor would it
ever use spyware or install spyware on users’ machines. We and agents acting 37683v1
on our behalf do not share information that personally identifies you without your
consent, except in rare instances where disclosure is required by law or to
enforce EA’s legal rights.
In addition to information that you give EA directly, EA collects nonpersonally identifiable (or anonymous) information for purposes of improving our
products and services, providing services to you, facilitating the provision of
software updates, dynamically served content and product support as well as
communicating with you. The non-personally identifiable information that EA
collects includes technical and related information that identifies your computer
(including the Internet Protocol Address) and operating system, as well as
information about your Application usage (including but not limited to successful
installation and/or removal), software, software usage and peripheral hardware.
As noted above, this information is gathered periodically for purposes such as
improving our products and services, troubleshooting bugs, and otherwise
enhancing your user experience.
This and all other data provided to EA and/or collected by EA in
connection with your installation and use of this Application is collected, used,
stored and transmitted in accordance with EA’s Privacy Policy located at
www.ea.com. To the extent that anything in this section conflicts or is
inconsistent with the terms of EA’s Privacy Policy, the terms of the Privacy Policy
shall control

Medlem

Vill bara tillägga att svar från Datainspektionen är att det är inget fel med EA insalmligen. Det är frivilligt. Dock så kan konsumentverket ha en del att tycka till om vad som behövs i detalj skrivas med på den fysiska produkten en hel del personer kommer köpa i butik...


signatur

A badly drawn wolf

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Men oh no. Regga er med falska personuppgifter om ni är så jäkla paranoida. Tror ni att ni kommer att bli stalkade och våldtagna i sömnen eller?

Btw, stäng era fönster också, någon kanske kan se er!!

Moget skrivet där..

Det är en princip sak egentligen. Ea är svin.

Inaktiv
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Shrudder:

Men oh no. Regga er med falska personuppgifter om ni är så jäkla paranoida. Tror ni att ni kommer att bli stalkade och våldtagna i sömnen eller?

Btw, stäng era fönster också, någon kanske kan se er!!

Ea är svin.

Varför? Vad har dom gjort mot dig personligen för att dom ska bli kallade svin för? För att dom är ett stort företag? För att dom är vinstdrivande?

Denna hetts mot allt stort börjar bli sjukligt, Microsoft, EA, Blizzard, nästa blir väl FZ när dom får för många läsare -.-

Medlem
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Shrudder:

Men oh no. Regga er med falska personuppgifter om ni är så jäkla paranoida. Tror ni att ni kommer att bli stalkade och våldtagna i sömnen eller?

Btw, stäng era fönster också, någon kanske kan se er!!

Ea är svin.

Varför? Vad har dom gjort mot dig personligen för att dom ska bli kallade svin för? För att dom är ett stort företag? För att dom är vinstdrivande?

Denna hetts mot allt stort börjar bli sjukligt, Microsoft, EA, Blizzard, nästa blir väl FZ när dom får för många läsare -.-

Nu kan jag inte svara för hela mänskligheten men här är ett Exempel på vrf jag hatar samsung.
i vintras köpte jag ett surround system som kostade 3500kr.
Jag blev skit glad över det och kände att jag spenderat mina pengar väll.
Då jag hade tänk att använda systemet till datorn/Ps3:an för att höja min spelupplevelse en aning, såväl som när jag tittar på film.
Problemet är att av någon riktigt dum anledning valde Samsung att om man använder AUX (Anslutning till extern) så kunde systemet bara spela via 2CH,
vilket resulterade i att jag inte kunde använda surround om jag spelade dator/ps3.
Inte ens om jag tittar på tv och filmen som visas stödjer surround kan jag utnyttja detta.
Ända sättet för mig att se på en film med surround är genom att använda förstärkarens DVD/CD läsare.
Det finns ingen anledning för Samsung att göra denna begränsning, och allt som hänt för kunden (Jag) är att jag betalat flera tussen för ett surround system jag inte kan använda.
Så därför har jag en Ordentlig anledning att Hata Samsung.
Och det värsta är att jag inte kan bojkotta samsung för detta, eftersom dem är så stora.
Ex: Så kmr jag leta efter ett nytt surround system som tillåter 6CH AUX.
Och om samsung säljer ett för 4000, och Philips säljer ett lika bra för 5000. Så kmr jag välja samsungs, även fast jag hatar dem för vad dem gjort.
Alltså så lyckas Samsung lura mig att först köpa ett surround för 3500 som inte ens fungerar till det den borde, för att sedan köpa ett nytt av dem för 4000.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av ThreeZool:
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Shrudder:

Men oh no. Regga er med falska personuppgifter om ni är så jäkla paranoida. Tror ni att ni kommer att bli stalkade och våldtagna i sömnen eller?

Btw, stäng era fönster också, någon kanske kan se er!!

Ea är svin.

Varför? Vad har dom gjort mot dig personligen
dom är ett stort företag?
Denna hetts mot allt stort börjar bli sjukligt, Microsoft, EA

Stora företag är ofta hatade då den amerikanska företagshierarkin pissar på såväl anställda som konsumenter. Deras corporation-kultur vill inget annat än att blåsa oss och ha våra pengar, mjölka så mycket dem kan. Hade de varit ett företag som brytt sig om kvalité på sina produkter, support ETC. hade de inte varit hatade.

EA har gjort saker emot mig personligen också ja, massvis med problem hos dem. Har handlat och det har varit problem med transaktioner på deras sida så jag fått ligga ute med pengar etc. Massvis med problem, men framförallt hatar jag dem pga hur de systematiskt sabbar gamingscenen.

Medlem
Medlem

Det var det man önskade att dom skulle göra - förklara och skärpa sig i avtalen. Så grattis till alla med tin-foil hat - ni har visat att man kan faktiskt ändra på saker
Även om man inte har saker att dölja betyder inte att man vill ha ett kamera team inne på toa när man skiter.... och om man vill ha det kan man ju söka till Big Brother om man har fått nog av sitt privatliv...


signatur

A badly drawn wolf

Inaktiv
Skrivet av Annanas:

...
Alltså så lyckas Samsung lura mig att först köpa ett surround för 3500 som inte ens fungerar till det den borde, för att sedan köpa ett nytt av dem för 4000.

Du vet om att du har ångerrätt någon vecka så när du märkte att det inte funka kunde du lämna tillbaka det. Sedan så visst kan jag hålla med om att dom har egentligen ingen anledning att begränsa det men samtidigt så får man ju också kolla upp sånt, om det inte står att det är begränsat så är det en annan sak.

Skrivet av raefzm88:

Stora företag är ofta hatade då den amerikanska företagshierarkin pissar på såväl anställda som konsumenter. Deras corporation-kultur vill inget annat än att blåsa oss och ha våra pengar, mjölka så mycket dem kan. Hade de varit ett företag som brytt sig om kvalité på sina produkter, support ETC. hade de inte varit hatade.

EA har gjort saker emot mig personligen också ja, massvis med problem hos dem. Har handlat och det har varit problem med transaktioner på deras sida så jag fått ligga ute med pengar etc. Massvis med problem, men framförallt hatar jag dem pga hur de systematiskt sabbar gamingscenen.

Tror att dom flesta företag mjölkar och inte bara EA om dom snubblar på ett koncept som är bra, Sedan kostar det att göra spel och att göra ett spel innebär då en risk om det inte säljer. Så länge utvecklarna tillför något nytt så ser jag inget problem med att göra fler spel, se bara på Final Fantasy som har över tio titlar men där säger ingen att det mjölkas?

Sedan är den amerikanska företags kulturen väldigt olik den svenska, och det ska man vara glad över.

Sedan är det självklart att teknik kan krångla, även om du låg ute med pengar så fick du väl tillbaka dom igen? Visst är det störigt men det är ju egentligen inget EA som företag gör "fel" eller så utan utvecklarna för deras sida och back end utvecklarna.

Försöker inte försvara dom för jag gillar inte vissa grejer heller med EA, men jag försöker iaf ha en mindre nyanserad syn på diskussionen istället för att diskutera med känslor =P

Inaktiv

Illa, men bra att dom ändrar sin policy, för vi vet ju att alla anställda på alla företag följer alla policys som finns! Va skönt!

Men för att vara lite allvarlig, vad för info samlar dom in? Är det:

1. hur många ggr jag startar Word, vilka sidor jag besöker med IE, hur lång uptime min dator har, mina user o pass?

Eller

2.Är det endast vad jag gör inom origin, dvs vilka spel köper jag, när starta jag dessa, hur många % av spelet har jag klarat? En vanlig dxdiag? Hur frågar man EA rakt ut om detta?

Medlem
Skrivet av ThreeZool:

Försöker inte försvara dom för jag gillar inte vissa grejer heller med EA, men jag försöker iaf ha en mindre nyanserad syn på diskussionen istället för att diskutera med känslor =P

Gillar verkligen inte ea som publisher, tycker väldigt ofta att det är fel på deras produkter. Självklart ligger felen ibland hos utvecklarna, men inte sällan är det EA som lagt in DRM och annat trams som får spelen att inte fungera.
Ogillar även att man nu mera behöver använda deras origin klient, men egentligen är det inte värre än steamworks då vi tvingas använda steam. Det är bara så att vi har vant oss och (de flesta) gillar steam. Men egentligen är det samma sak. Dock har jag efter 3(!) tillfällen då jag handlat på ea store, inte fått produkten skickad till mig. Man skall få en CD nyckel skickad till mailen inom ett par timmar,men varje gång har jag behövt kontakta dem då jag inte fått något efter ett par dagar.

Medlem

Vad jag inte gillar med detta är att de skriver in i avtalet att de får kolla på resten av din mjukvara också, inte enbart origin, EAs produkter, windowsversion o.s.v utan allting. Jag gillar inte att de gör om Origin till spyware.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Jag kommer inte att installera Origin på någon dator.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Det gör väl google med.... och alla andra för den delen.

1
Skriv svar