DLC vs Expansioner

Medlem
DLC vs Expansioner

Med annonseringen av Star Wars Battlefront värkar folk fasa och vara rädda för att Dice och EAs premium affärsplan kommer att sätta sin klor även i Battlefront likt det har med Battlefield.

Satt på toa-rasten och funderade på om premium till de senaste BF-spelen verkligen är en sämre deal än vad expansions-paketen var till Battlefield 2.

Till Battlefield 4 premium för 499kr fick man 20 nya banor, ett antal nya vapen, battlepacks och fordon.

Till Battlefield 2 har jag inte lyckats få fram hittat något pris för dem när de släpptes. Men man får 14 nya banor, några nya vapen, fordon och EU som nytt "lag".

Om någon vet vad Special Forces, Armored Fury, och Euro Force kostade när de släpptes skulle det uppskattas.

Sen angående Battlefront kanske någon kan svara på en liten fundering jag har. Hur mycket inflytande har Disney? EA har fått licenser till att göra tre spel om jag minns rätt så om de sabbar det borde Disney inte bli så glada. Och Disney borde väl tycka att alla spelare ska ha tillgång till banor och enheter från Episode VII så de vill att EA släpper det gratis? Lika så om det blir ramaskri om rymdstrider kommer som DLC. Eller har Disney sagt ifrån sig allt ansvar?

#blogg

Medlem
DLC vs Expansioner

Uh oh wall of text:

Både Euro Force och Armored Fury var boosterpacks för 10 dollar styck medans Special Forces kostade 30 dollar.

50 dollar gav:
Special Forces: 8 banor, 3 vapen, 7 gadgets, 9 fordon
Euro Force: 3 banor, 4 vapen, 6 fordon
Armored Fury: 3 banor, 8 fordon

Special Forces (release nov. 2005) kom ut drygt 4 månader efter BF2 (release juni 2005) och första boosterpack'en kom ut mars 2006, också drygt 4 månader efter Special Forces av samma studio, Dice Canada. Och sedan drygt 4 månader till innan Euro Force släpptes juni 2006.

Ang. Battlefront och Disney, så tror jag säkert Disney kräver att EA/DICE släpper spelet i samband med filmen vilket gjort att spelet blivit avskalat ännu mer än tidigare BF spel för att de ens ska ha något spelbart tills deadline.
Och sen lär väl EA's investerare också sitta med käppen bakom dem och vill ha Premium expansionen kvar då DLC och mikrotransaktioner ska vara det mest gynnsamma för EA,

Tror inte det är så roligt för DICE just nu.
De måste göra ett spel som lever upp till förväntningarna från fans, säljer bra i både Disneys och investerares ögon och samtidigt inte göra om buggfield 4 historien. Dessutom måste tekniken gå framåt och hade de släppt BFront med BF3/4's direkta grafik/utseende så hade folk faktiskt haft en anledning att klaga då det bara blivit en direkt CoD historia av DICE.

Rymdstrider lär ju komma som DLC, blir som Air superiority till BF3 kan jag tänka mig, man kunde flyga flygplan/helikoptrar i standard BF3 så det var inte många som klagade på att det inte fanns en speciellt läge med stora luftstrider, och det fanns säkert många som ville ha något sådant, även om det inte är lika ikoniskt som rymdstriderna i SW.

Det är väl snarare så att EA och Disney gjort en 10 års plan, inte bara för 3 spel. Så om EA kan klämma ut fler än 3 spel på 10 år så får de göra det?

Om jag inte var en sån sucker för Star Wars och Battlefront så skulle jag nog inte förhandsbokat spelet redan, och utöver det räknar jag med 4-500kr till för en premium tjänst. Synd att EA/DICE inte gjort några collectors editions sedan BF2 dock (för deras shooters alltså) som inkluderar t.ex. premium till lite billigare pris och någon momentum, för det är normalt sett dem jag köper. Köpte Destiny collectors för 1800kr, och senast blir det Witcher3 collectors för 1400kr med season pass för ca 250-300kr till.

Medlem

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

1
Skriv svar