Erik Kain och Adrian Chmielarz på Fem Freq "kritik" emot The Witcher 3

Medlem
Erik Kain och Adrian Chmielarz på Fem Freq "kritik" emot The Witcher 3

Så Anita på Fem freq sa det här idioteska på twitter nyligen (anita en idiot? No way!?)

Och hennes idiot till producent och manusförfattare, Jonathan "Josh" McIntosh sa det här dumma:

Men för en gång skulle, tar inte speljournalister eller spelskapare det här på knä utan vågar kritsera de två för det dumma:
http://www.forbes.com/sites/erikkain/2015/05/31/why-feminist-...
https://medium.com/@adrianchm/feminist-frequency-and-the-witc...

Vad tycker ni? Jag tycker att både Erik och Adrian slår huvudet på spiken i deras texter.

edit. Jag tycker att det Anita och hennes idiot till producent (ja, jag kommer att kalla de för idioter med tanken på att mest jag har läst av de två är struntprat) eftersom det mesta som de säger är idiotisk. Som ett exempel, Är har vi vad Mcintosh hade att säga om när Bin Laden och när Hitchers dog.

Osama är den som är högst upp
Eller det här vid massmordet på Charlie Hebdon i början av året:

Och Anita har sagt saker som det här:

Kanske det här ger en bättre bild över varför jag tycker att båda två är idioter och inte är värt något respekt.
Och här är lite citat ifrån båda texterna för de som vill veta vad de ger sig in på:
Snipp ifrån Erik Kains

Citat:

Which brings us to the “fantasy about ghouls and wraiths” bit. I’ve encountered this line of reasoning before. If it’s fantasy, the thinking goes, it must not need any internal consistency. If it’s a fictional world, why can’t it be a world where men and women are totally equal?

Well, because that’s not how fiction works. There is fantasy out there where gender roles are much less traditionally defined. Lots of fantasy has tough warrior women who don’t need to be rescued by the knight in shining armor. It’s a genre that has a little bit of something for everyone. But much of it—the good stuff anyways—is believable.

The fictional universe of The Witcher 3 is one of deep gender inequality. It would be downright stupid and dishonest of CD Projekt RED to not include this reality in its fiction, simply to make a certain small segment of the population sign off on it has wholly politically correct.

Adrian:

Citat:

But however silly it is to complain that villains are not good people, it is not the real problem here. The real problem is this:

Before we get to that, a quick note on writing. It started with confusing tools (tropes) with what people do with tools, and this is yet another example when Feminist Frequency offers to prove they have absolutely zero clue about creating characters and worlds. “Anything goes because it’s fantasy” is something only the least talented of writers use, ones who wouldn’t see a problem with Geralt using an iPhone.

To be clear, the world in which Geralt has an iPhone and bad men behave nicely is possible. It might even be a great, inspiring piece of art — talented writers can turn almost any idea into something exciting, just ask Harlan Ellison. But claiming a fantasy setting means the author should avoid reality hooks to history, medieval culture or the harsh realities of human condition — however any of these are ugly — is preposterous. Not to mention reveals a complete misunderstanding of why staffage is used in fiction.

But what’s the “real problem” I mentioned earlier?

It’s the Feminist Frequency’s desire to turn art into propaganda.

What’s the alternative of idiot brutes talking shit to a woman fighter? Well, the alternative is to lie or at least avoid the truth. To pretend they would never reach for the sexist insults.

We do this with children’s cartoons all the time. People don’t swear in cartoons, and swords rarely behead anyone. While certain truths are kept, the world is usually a much nicer place than reality.

Båda delarna som jag har tagit ut är bara just det, delar och jag skulle uppskatta om ni lästa båda artiklarna.

#blogg


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Erik Kain och Adrian Chmielarz på Fem Freq "kritik" emot The Witcher 3

Att folk som Sarkesian & Co. Har tid att gnälla på sådana petitesser visar bara på vilken sjuk värld vi lever i. Nej, jag tycker hela grejen bara är tramsig och jag låter gärna dessa personer fortsätta med sina argument och meningslösa diskussioner, men inte fan tänker jag bry mig

Medlem

Du tappade mitt intresse när du började idiotförklara folk för att de säger saker du inte håller med om.
Du kom ju själv med NOLL argument om varför de har fel, utan nöjer dig bara med att kalla de för idioter. Vilket i mina öron låter som att du har inget att backa upp din åsikt med.

Klart Anita har en poäng i att många kvinnor inte vill spela spel där de blir kallade bitch och whore. Hade det istället varit nigger eller judesvin som hade skrikits i spel där det hade varit passande för temat så hade de flesta reagerat helt annorlunda och tyckt att det inte är bra.

Medlem

Hahahaha. Att hon seriöst sagt att sexism mot män inte finns är den permanenta spiken i kistan för henne. Whatever she is, I'm not that.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

...många kvinnor...

Skönt vag gruppering du tvingar in människor i.

Skrivet av DrDoom:

...inte vill spela spel där de blir kallade bitch och whore.

Skön halmdocka du applicerar på samma vaga grupp.

Skrivet av DrDoom:

Hade det istället varit nigger eller judesvin som hade skrikits i spel...

Skön falsk analogi du använder.

Skrivet av DrDoom:

...där det hade varit passande för temat...

Skönt tolkningsföreträde du ger dig själv.

Skrivet av DrDoom:

...så hade de flesta

Skönt att du inte egentillverkar statistik.

Skrivet av DrDoom:

...reagerat helt annorlunda...

Skönt deterministiskt tvång.

Skrivet av DrDoom:

...och tyckt att det inte är bra.

Skönt att kultur funkar så här: det spelar ingen roll vad folk tycker är bra eller dåligt.

Att "bara" producera "bra" kultur hindrar oss från att utforska vad dålig kultur innebär och varför den är det. Att göra folk obekväma är fantastiskt underhållande och viktigt. Konsten är fri, luften är fri, njut av friheten.

Medlem

Tycker det är rätt konstigt att man inte får skapa fantasivärldar där sexism, rasism etc existerar. Inte konstigt att bli kallad hora i kontext av världen som Witcher utspelar sig i.

Men de kanske vill censurera eller stoppa litterära verk som t ex Animal Farm också.

Medlem

Men värsta är ju även om dessa människor skulle ha något vettigt att säga, så går det att gräva upp så mycket hyckleri från deras sida där de försäger sig eller visar sitt rätta ansikte. De reflekterar inte överhuvudtaget vad de har sagt i tidigare sammanhang som kan vara raka motsatsen.

Det är otroligt lätt att avskriva allt de har att säga då, med all rätt.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Skönt att kultur funkar så här: det spelar ingen roll vad folk tycker är bra eller dåligt.

Att "bara" producera "bra" kultur hindrar oss från att utforska vad dålig kultur innebär och varför den är det. Att göra folk obekväma är fantastiskt underhållande och viktigt. Konsten är fri, luften är fri, njut av friheten.

Jag har aldrig sagt att vi ska sluta producera sånt. Bara att Anita har en poäng. Oavsett om du eller andra anser att det är bra att det finns spel där bitch och whore skriks ut åt kvinnor, så finns det kvinnor som kommer ta illa upp av det.

Istället för att klippa och klistra i mitt inlägg så hade du gärna kunnat ge mer vettiga argument mot mig

Återigen, jag säger inte att det är fel att Witcher 3 gjort som de gjort, jag säger bara att Anita inte har fel i att många kvinnor inte vill spela sånt. Och gav exempel på liknande, värre, saker att jämföra med.
Men varför är det mer "fel" att använda rasistiska förolämpningar än sexistiska isf?

Jag har inget emot att spela Witcher 3, många kvinnor har inte det heller. Men många kvinnor kommer även ha problem med det pga språkbruket. Det var det enda jag ville påpeka. Man vinner inga argument på att bara skrika IDIOT åt någon som säger något man tycker är fel.

Sen skulle man kunna dra detta ämnet hur långt som helst med paralleller till varför många reagerar så starkt på sexistiska ord men är nog ingen större ide göra det här eftersom folk inte är så mottagliga för att en försöka se saker från ett annat perspektiv.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Jag har aldrig sagt att vi ska sluta producera sånt. Bara att Anita har en poäng. Oavsett om du eller andra anser att det är bra att det finns spel där bitch och whore skriks ut åt kvinnor, så finns det kvinnor som kommer ta illa upp av det.

Jag har inget emot att spela Witcher 3, många kvinnor har inte det heller. Men många kvinnor kommer även ha problem med det pga språkbruket. Det var det enda jag ville påpeka. Man vinner inga argument på att bara skrika IDIOT åt någon som säger något man tycker är fel.

Men kan inte då de kvinnor som nu tar illa upp tala för sig själva? Varför måste någon som Anita tala för andra?

Men absolut, jag förstår också vad du menar DrDoom och jag kan delvis hålla med dig. Det är ju lite som komedi, vad du än skämtar om så är det alltid någon som kommer att ta illa upp, så är det bara.

Medlem

Det märks ju rätt tydligt att båda Anita och hennes producent är totalt sjuka i huvudet.

1
Skriv svar