Gårdagens generation - Idag

Medlem
Gårdagens generation - Idag

För en tid sedan gick min Bluray-spelare sönder. Den slutade tvärt att spela mina filmer, ville inte läsa några skivor alls. Jag grät inte för det, den var ändå gammal och förtjänade att pensioneras. Jag gav mig istället ut på jakt efter en ny och när jag fick erbjudande av en vän att köpa hans begagnade PS3 Slim så slog jag till. Sonys gamling är liten, smidig, faktiskt ganska snygg i hyllan och spelar såväl DVD som Bluray med en kvalité som räcker gott för mig. Dessutom får jag ju nu chansen att uppleva några av den förra generationens spel som jag missat.

Jag spelar inte ofta på konsol. Jag har ägt en XB360 i många år, men den har inte använts speciellt mycket. Jag flyttade förra året till en ny bostad och har fortfarande inte kopplat in min 360. Men PS3 har jag aldrig haft någon så det här får bli min chans att uppleva några av de exklusiva titlarna som finns till den.

Jag har testat lite Killzone 2, men jag kommer ständigt på mig själv med att leta efter musen när jag ska sikta. FPS på konsol har alltid varit en kompromiss och kombinationen FPS och PS3-kontroll går inte hem hos mig. XB360-kontrollen är mitt val om jag måste spela FPS utan mus och tangentbord. Så jag lägger ner alla försök att spela skjutarsimulatorer i förstapersonsperspektiv och tar fram The last of us istället. Inledningen var dramatisk och mitt första intryck är positivt. Jag älskar miljöerna så här långt. Det är alltid något speciellt med att se världen efter apokalypsen. Att vi människor kommer förintas (eller ännu troligare, förinta oss själva) är en självklarhet och böcker, filmer och framförallt spel som skildrar vår sista dramatiska strid om livet är intressanta.

Att spela förra generationen är ändå lite avslappnande så här i releasehetsen när det släpps nya titlar konstant. Spelar man förra generationen så är spelbiblioteken stora och de största titlarna som man vet är spelvärda har redan etablerat sig som moderna klassiker. Det enda som kan vara lite tråkigt i den miljön är ju just att man kanske missar de mindre kända, men ändå bra spelen eftersom de fallit i glömska hos den stora massan.

Det finns en del titlar som jag ska försöka ta mig igenom under sommaren. Inte för att det är det nyaste på marknaden, men så att jag åtminstone kan säga att jag var där och deltog när PS3 blir förpassat till retrodikussioner och nostalgitrådar på diverse forum. Nu väntar jag bara på att PS4 ska gå ner i pris så jag kan ropa in en på Tradera för 700kr + frakt. Det borde väl inte dröja mer än några år?

#blogg

Medlem
Gårdagens generation - Idag

När sommartävlingen börjar ska jag köra igenom lite PS3 spel.
Händer att jag köper något spel på ebay eller på någon rea.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar