Illamående av spel?

Medlem
Illamående av spel?

Ja, rubriken har faktiskt aldrig hänt mig förr. Har spelat genom såväl feberyra och diverse otrevliga matrelaterade sjukdomar genom tiderna men aldrig lyckats må illa av det. Det närmsta skulle varit Splinter Cell: Pandora Toworrow för en herrans massa år sedan, någonting med färgpaletten satt inte bra med febern, men det stannade vid en mindre känsla. Idag blev det dock betydligt värre.

Kollade genom ett lass gamla pewdiepie-klipp och hittade iOS-spelet Techno Kitten (finns tydligen till en rad olika format men görs imo bäst handhållet). Ett tämligen flippat spel som i kärnan är ett iCopter fullt av distraktioner. Stjärnor, blinkande skärm, rörlig skärm, flygande bacon och vagt synlig bana ackompanjeras av technomusik som tagen ur sent 90-tal då Scooter regerade på skolgården.

Spelade demon och fastnade för den bildliga tolkningen av låtarna som spelades, otroligt random och underhållande. Köpte därför ett fyrpack banor för en knapp cheeseburgare och satte igång! Målet var 80 000 poäng (överleva 80 sekunder) för att låsa upp alla katter på respektive bana. En smärre utmaning för min del men till slut gick det.

Spelglädjen motiverade ett köp av den näst sista kartan, ytterligare en knapp cheeseburgare i kostnad, vilken var en klar höjning av svårighetsgraden i och med att skärmen spegelvändes titt som tätt i "refrängen". Detta hade jag dock inga problem med efter ett tag och lyckades därför låsa upp alla tillgängliga katter trots allt (vilket möttes av ett lätt jubel från min sida).

Då bestämde jag mig för att ge mig på sista kartan. Djävulens speldesign, visade det sig. Här kom illamåendet. Även om en YouTube-video knappast ger upplevelsen i telefonen så kan ni kolla in banan här:

Jag skulle gissa på att mitt problem är det svårdefinierade horisontella rörelsemönstret. Dels objekt som följer rörelseriktningen för att snabbt stanna eller byta håll och dels den skakande skärmen. Någonting är det för efter någon minuts gameplay blir det nästan smärtsamt, vilket följs av illamåendet när ögonen lämnar skärmen och allt är stilla igen. Riktigt obehagligt.

Problemet förvärras aningen av hur beroendeframkallande spelet är, banan är dessutom riktigt rolig att spela. Dumfan som man är fortsätter därför spelsessionerna trots obehaget, någonting jag ångrar när hela omvärlden sedan skakar men som känns så otroligt värt det inne i spelet.

Hur som helst låste jag till slut upp alla katter även på den banan (som tur var låg gränsen på 60 sekunder där), mina lätta tvångstankar kunde därför släppa banan och tillåter mig nu att lägga all tid på high scores i favoritbanorna.

Nu är man ju aldrig ensam om någonting här i världen så jag tänkte passa på att kolla upp om någon här stött på samma sak? Kanske är det den känslan av illamående vissa klagar på i fps? Jag kan bara säga att det var värt besväret!

PS. En halvtimme känns effekten fortfarande av. Märkligt. DS.

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Illamående av spel?

Ja, det där blev man snurrig av. Kan tänka att även illamående skulle uppstå om man satt med det en längre stund nära ögonen.


signatur
Medlem

Haha, det gav verkligen en billig fylla det spelet. Kan tänka mig att det är ett kul spel att sitta med polare och utmana varandra. Det verkar ju bli galet svårt till slut. Jag tappade fokus när det dök upp ett raster av prickar.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, det där blev man snurrig av. Kan tänka att även illamående skulle uppstå om man satt med det en längre stund nära ögonen.

Det blir helt klart värre när man spelar samma bana på telefonen. Jagar man highscores som egentligen bara är omskrivna sekunder tappar man dessutom lätt tidsuppfattningen, inte det bästa i sammanhanget.

Skrivet av LupX:

Haha, det gav verkligen en billig fylla det spelet. Kan tänka mig att det är ett kul spel att sitta med polare och utmana varandra. Det verkar ju bli galet svårt till slut. Jag tappade fokus när det dök upp ett raster av prickar.

Jo, precis! Att tävla i highscores blir ju beroendeframkallande det också. Hela synfältet blir ostadigt så fort jag kollar på den banan nu efter gårdagens upplevelse så den kommer jag nog undvika till nyårsfirandet.

1
Skriv svar