Mobbning Och Svenska Akademins Ordlista

Avstängd
Mobbning Och Svenska Akademins Ordlista

Det är något konstigt med ordet mobbning. Ordet mobbning kanske borde tas bort helt och hållet ur Svenska Akademins ordlista. Ett annat ord som inte finns kan vara ordet trakasserare. Varför kan man böja ordet mobbning till mobbare när man kan ej böja ordet trakasserier till trakasserare? Jag tror att vissa elever i Sveriges skolor har tänkt på det här, men har inte lagt så mycket tid och energi på saken. Man verkar förminska hemska saker när man kallar det för mobbning när det finns andra hemska saker i världen. Det kan vara att människor lever ofria, plundring, kolera och saker som är hemska i ens närhet där man inte bevittnar och kollar på. I The Simpsons så finns dessa som felaktigt kallas mobbare. Där i The Simpsons kallar dom sig själva som mobbare, eller på engelska bully. Varför kallar sig dom i The Simpsons sig för mobbare, när dom samtidigt är stolta över det och ser inget fel med det alls? Ordet mobbning verkar mest användas av lärare och dom som blir utsatta för plågor. Dom som säger ordet mobbning och är barn vet samtidigt inte mycket vad som händer i världen, dom kanske gör det i vissa fall, men kanske samtidigt i vissa fall inte. Därför ska kanske vissa människor i världen ta reda på det här och undersöka saken. När det gäller vissa delar av Sverige, där vissa delar är svenska skolor. Där så kan det i dåtiden och kanske även i nutiden vara såhär: Eleverna hör ordet mobbning, men bryr sig inte så mycket och tänker på något annat, kanske något helt annat, dom tycker eller upplever eller både och över hur man ska hantera vissa andra elever, men dom vill samtidigt inte kallas eller betraktas som mobbare, så dom håller begreppet mobbning utanför sig själva. När eleverna gör detta så vet dom i vissa fall inte vad som händer i världen, i vissa fall vet dom inte heller vad som händer i dom lokala områden där dom befinner sig. Det kanske är lite så att ordet mobbning hade någon högre substans förr i tiden, som inte längre finns kvar. Som ska ersättas och eller kompletteras, där den kanske ska försvinna eller inte försvinna. Jag har för mig att spelet Doom baseras lite på lektioner i skolan. Ordet Doom på engelska betyder på svenska undergång. Kan man säga att mobbning är undergång? Är trakasserier undergång? I svenska skolor så finns det i många fall, kanske alla fall dom som kallas för kamratstödjare, i min skola Celsiusskolan i Edsbyn så var det vissa som gärna ville att jag skulle bli kamratstödjare. Jag ställde inte upp i det valet, men däremot ställde jag upp i elevrådet, men blev inte vald av majoriteten. Jag undrar hur konstigt och nästan lite intressant det skulle bli om kamratstödjare skulle bli en betald position. Det känns konstigt att det finns personlig assistent i svenska skolor överhuvudtaget. Det känns också konstigt att personlig assistent är en betald position av skolan. Det förhindrar att eleverna förändras och blir bättre, eftersom att den personliga assistenten strävar efter att det inte ska gå framåt för eleven. För då kan inte den personliga assistenten behålla sitt yrke och därmed får inga pengar i form av lön. Pengarna till lönerna för dom personliga assistenterna hade kunnat gått till andra, kanske helt andra saker för eleverna. Som till exempel: En dator eller datorspel på Steam. Men det kan kanske bli annorlunda om den personliga assistenten är en mamma eller pappa, eller något liknande. Då kanske vissa pengar går till eleven. Jag tror jag har läst om att en förälder har varit personlig assistent till sitt barn i en tidning någon gång, tror jag. Jag har sett i ett avsnitt av The Simpsons där det fanns mobbare som på engelska kallas bullys som var tveksamma till internetmobbning. Varför är mobbarna i The Simpsons tveksamma till internetmobbning? Det står mer om The Simpsons och mobbarna i The Simpsons i tidigare delar av det här blogginlägget. Det är ingen charmerande titel att vara mobbare för vissa. Det kanske håller på att förändras kring hur man ska uttrycka sig. Vissa bryr sig nog inte om hur man ska uttrycka sig och istället fokuserar på andra saker eller helt andra saker.

Mitt namn är: David Barsati.

#blogg


signatur

Neuropsyk i Bollnäs AB

Moderator | Testpilot
Mobbning Och Svenska Akademins Ordlista

Mitt tips är väl att använda Enter någon gång här och där.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Det var då sannerligen inget lättläst stycke det här. Vad menar du med texten? Är du för eller emot mobbare? Och varför i hela friden är du emot personliga assistenter?

Medlem
Citat:

Det känns också konstigt att personlig assistent är en betald position av skolan. Det förhindrar att eleverna förändras och blir bättre, eftersom att den personliga assistenten strävar efter att det inte ska gå framåt för eleven. För då kan inte den personliga assistenten behålla sitt yrke och därmed får inga pengar i form av lön.

Det där var nog bland det konstigaste jag läst. Tror du på allvar att en personlig assistent blir av med jobbet om det går bra för en elev?

Att du har elevassistent i skolan är inte konstigare än att du har en lärare i skolan. Ingen skulle väl få för sig att applicera ditt tankesätt på lärare.

"Lärare vill att eleverna ska få gå om samma årskurs flera gånger för annars har de inga barn att undervisa och då blir de av med jobbet."

Eller varför inte applicera det på läkare:
"Läkare vill inte hjälpa sina patienter för då har de inga sjukdomar kvar att bota och då blir de av med jobbet."

Det finns fler barn som kan behöva hjälp än det finns elevassistenter, så någon brist på jobb lär de inte ha så länge svenska skolan är beredd att betala.

Medlem

Man bör nog läsa hans introtext om sin blogg innan man läser och kommenterar dravlet ovan. Som att läsa ett barns syn på vuxenvärlden ur det naiva barnets världsbild.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

jbx
Medlem

Har du lika mycket fritid som jag?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

1
Skriv svar