Titel okänd...

Medlem
Titel okänd...

Såg just en film. Riktigt bra film som jag sett många gånger men nu i en annan klippning än tidigare. Lite mer av allt utom en scen där man fega ur lite...

Lite snabba facts...vem kan gissa filmen...

- Inspelningen kostade 70 000 000 USD

- En av dom första filmerna att verkligen använda CGI, något man sedan tog lärdom av till en annan film av samma skapare...eller ja, flera men just dessa två filmer har lite gemensamt i CGI-väg...

- Största delen av filmen spelades in i en tom kärnkraftsanläggning, all rekvisita från filmen finns fortfarande kvar pga. budgetskäl.

- Filmen var för lång när den skulle släppas, den klipptes ner och fick sin helhet först 4 år senare på en Special Edition-utgåva.

- En av huvudrollsinnehavarna höll på att drunkna under en scen då en av hjälpdykarna fastnat, en annan gav honom syrgas men munstycket var felvänt och det kom vatten istället. En av kameramännen kom till undsättning, skådespelaren, vanligtvis en ganska hård snubbe, bröt ihop på kvällen.

- Flera av skådespelarna bröt ihop under inspelningen.

- En liten miss i filmen visar datumet 1/1 1987, detta då enheten hade detta som startdatum efter en reset, filmen spelades in 1989.

- Regissören har arbetat med en av skådespelarna i flera andra av sina filmer, skådespelaren har i tre av dessa blivit biten i armen av någon annan "karaktär".

- En bror till regissören är med i en kort men minnesvärd scen... något krälade ut ur hans mun...

- En annan minnesvärd scen spelades in men det var otroligt osäkert att den skulle visas, detta då man inte trodde effekterna som skulle läggas till skulle vara bra nog. Det var dom.

- Ett litet citat av Nietzsche skulle inleda filmen men fick tas bort då en annan film använde samma citat, det sattes tillbaka i S.E-utgåvan.

- Den modell av ett fartyg som användes i filmen var så stort att man filmade på öppet hav och fick lov att skaffa tillstånd för det.

- The American Humane Association fördömde filmen som oacceptabel då ett djur användes i en av scenerna och detta under stressande omständigheter. Man använde fem stycken under filmen och ingen av dom skadades, däremot avled individen som syns i filmen av naturliga orsaker.
Detta handlar om den scen jag saknade i den version jag nyss såg.

- I original är filmen 138 minuter, i S.E. 171 minuter.

- Lance Henriksen skulle medverkat men pga. andra projekt drog han sig ur.

- Dom skott som avlossas i filmen är riktig, skarp, ammunition.

- En av dom allra första filmerna att använda Adobe Photoshop...

- Super Seal Rover och Mini Rover Mk II är två "individer" som finns med i rollistan i slutet.

- Filmen har inga namn i öppningsscenen, bara filmtiteln visas.

#blogg

Medlem
Titel okänd...

Kunde inte lösa det utan googlande, får skämmas lite då jag funderat på att se den

Medlem

Tänkte på rätt rulle direkt, klassiker. Dessutom fortfarande riktigt bra.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Fäbodjäntan?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Måste ju vara

The Abyss

? eller?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

MFZ
Medlem

tyvärr dödar denna scen nästan hela filmen.

olidlig.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Samma som kaffedrickandet i Avatar. Det skulle säkert påvisa en normalitet, men det blev bara tramsigt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

MFZ
Medlem

avatar snarkade jag mig igenom, minns inte ens någon kaffedrickar scen. ;D
det enda positiva med den var ju att den såg lyxig ut.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem

Ett par minuter med kaffe och sång som i storyn egentligen är 15 timmars resa från borrplatsen till ubåten, tyckte den passade bra, har alltid irriterat mig på scenen med tryckkammaren när SEALs teamet kommer ombord, dom skulle sitta där i 8 timmar som dom förklarar ganska bra, sen öppnar dom och går ut...
Finns också ganska många faktafel i filmen men det är ju trots allt science fiction...

Medlem

Som med alla andra av Camerons produktioner så känns det inte äkta. Om man jämför med ex Ridley Scotts Alien så har han en jävla massa att lära hur man skapar realistiska miljöer. Man kan inte fixa det med CGI hur gärna man än vill. Vattenvarelsen var dock imponerande på sin tid. har för mig att de gjorde den på en Amiga.

Trots det så känns Cameron som en regissör som gillar glitter men missar att innehållet är viktigare.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av supernaut:

avatar snarkade jag mig igenom, minns inte ens någon kaffedrickar scen. ;D
det enda positiva med den var ju att den såg lyxig ut.

Nää.. det är verkligen ett riktigt spektakel till film. Poca Hontas Redux med en 700 000 000 dollars budget. Det värsta jag läste om designproduktionen var när de valde att göra dem kattlika. Tanken var att den amerikanska publiken inte skulle kunna identifiera sig med de blå trädkramarna om de inte såg lite mänskliga ut. Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar