120 hz skärm

Funderar på det här med 120hz skärm och allting var väll glas klart tills jag kom på att jag bara har typ 25-25 fps i battlefield betan

Så hur funkar det i praktiken när man inte ens kommer upp i 60 fps som väll är 60hz?
Är det som en tv som "hittar på bilder" i mellan de riktiga bilderna på en 100hz?
Eller hur funkar det


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Den lär väl fungera som vilken vanlig datorskärm som helst. D.v.s. den visar den redan renderade bilden tills det finns en ny i framebuffern att rita upp, den gör inte "fuskframes".

Det du tänker på är väl sånadär Motion+ o truemotion, tror sånt skit är exklusift för teveapparater. (bara creepy imo, olika delar av bilden får olika framerate känns det som) och jag misstänker att det ger en jävla inputlag om man har sånt på då man spelar på en sån teve.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

En dator renderar bilder i realtid, vilket betyder att samma bild visas tills en ny bild har renderats, något som inte fungerar på en film som har sina frames förrenderad. FPSen är alltså inte beroende av hz så länge du inte råkar få högre FPS än hz. Då kan du uppleva tearing eftersom att skärmen inte hinner med att visa alla frames som renderas och kan då visa flera frames på samma bild. Detta kan du motverka genom att aktivera vsync.

Så även vid 30 fps i ett spel blir flytet bättre på en 120hz skärm?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Så även vid 30 fps i ett spel blir flytet bättre på en 120hz skärm?

Nej det blir inget som helst skillnad i flyt. Om spelet rullar i 30 fps så går det lika (o)mjukt på en 60 Hz:are som en 120 Hz are.

Hade du däremot haft ett spel som rullar i t.ex. 75 fps så blir det mjukare på en 120 Hz skärm än en 60 Hz skärm som bara kan visa 60 fps hur du än gör.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

aha så alla som säger det är så skönt med 120 skärm sitter antingen på en monsterdator eller spelar gamla spel.
för när kommer man ha 60+ fps i tex battlefield 3 , Assassins creed Revelations, Battman Arcam City o.s.v.

5850 + phenom 965 förresten


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Hur blir det i spelet Rage? Låser spelet till 60Hz eller känner det av och optimerar för 120Hz? (jag gissar 60Hz men någon som vet eller testat?)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

aha så alla som säger det är så skönt med 120 skärm sitter antingen på en monsterdator eller spelar gamla spel.
för när kommer man ha 60+ fps i tex battlefield 3 , Assassins creed Revelations, Battman Arcam City o.s.v.

5850 + phenom 965 förresten

Visst är 120 Hz skärm skönare för ögonen, det är inget snack om saken, men spelen blir som sagt inte "mjukare" bara för att man har en sån skärm, det kräver som du säger; monsterdator eller gamla spel.

Men sen så tror jag många som säger "120 Hz e så jääävla braaaa" är massa kiddies som egentligen inte vet ett skit och vill bara skryta med att deras skärm minsann klarar 120 Hz, åsså sitter dom på nån sketen TN-panelbesudlad 16:9 styggelse till datorn, med kass betraktningsvinkel och taskig färgåtergivning.

(Inget fel på 16:9 formatet om vi snackar TEVE, men det ska vara 16:10 på PC sådeså)


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Hur blir det i spelet Rage? Låser spelet till 60Hz eller känner det av och optimerar för 120Hz? (jag gissar 60Hz men någon som vet eller testat?)

Rage har en cap på 60 FPS som man kan låsa upp till mer i config-filerna


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

aha så alla som säger det är så skönt med 120 skärm sitter antingen på en monsterdator eller spelar gamla spel.
för när kommer man ha 60+ fps i tex battlefield 3 , Assassins creed Revelations, Battman Arcam City o.s.v.

5850 + phenom 965 förresten

Visst är 120 Hz skärm skönare för ögonen, det är inget snack om saken, men spelen blir som sagt inte "mjukare" bara för att man har en sån skärm, det kräver som du säger; monsterdator eller gamla spel.

Men sen så tror jag många som säger "120 Hz e så jääävla braaaa" är massa kiddies som egentligen inte vet ett skit och vill bara skryta med att deras skärm minsann klarar 120 Hz, åsså sitter dom på nån sketen TN-panelbesudlad 16:9 styggelse till datorn, med kass betraktningsvinkel och taskig färgåtergivning.

(Inget fel på 16:9 formatet om vi snackar TEVE, men det ska vara 16:10 på PC sådeså)

Spelar det så stor roll om det är 16:9 eller 16:10 på PC?
16:10 håller väl i princip på att dö ut.
För några år sedan hade alla den ration och nu finns det inte många alls.
Jag hade en 16:10 till min stationära, men när jag bytte till bärbar dator blev det 16:9.
Blir bilden avskalad istället för anpassad till 16:9, eller vaddå?

Medlem
Skrivet av Zymac:
Skrivet av Tybalt:

Hur blir det i spelet Rage? Låser spelet till 60Hz eller känner det av och optimerar för 120Hz? (jag gissar 60Hz men någon som vet eller testat?)

Rage har en cap på 60 FPS som man kan låsa upp till mer i config-filerna

Så man kan ändra på inställningarna? Det känns bra!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

ST
Medlem
Skrivet av v1lle3:

Spelar det så stor roll om det är 16:9 eller 16:10 på PC?
16:10 håller väl i princip på att dö ut.
För några år sedan hade alla den ration och nu finns det inte många alls.
Jag hade en 16:10 till min stationära, men när jag bytte till bärbar dator blev det 16:9.
Blir bilden avskalad istället för anpassad till 16:9, eller vaddå?

16:9 är mycket bättre format för datorn numera och det är nästan det enda format som görs nu för tiden. Bara de som har svårt att hänga med i utvecklingen som håller sig fast vid 16:10 på samma sätt som det finns de som fortfarande föredrar CRT.

Medlem
Skrivet av ST:

16:9 är mycket bättre format för datorn numera och det är nästan det enda format som görs nu för tiden. Bara de som har svårt att hänga med i utvecklingen som håller sig fast vid 16:10 på samma sätt som det finns de som fortfarande föredrar CRT.

-Du menar folk som vill ha BRA grejer och inte bara skit som vi blir påprackade.

Anledningen till att 16:9 är populärt även som datorskärm är för att idioter som inte vet bättre går på FullHD* argumentet av säljsluskar och företag som tjänar på att bara göra samma format på panelerna både till teve och datorskärmar.

Faktum är att CRT fortfarande är oöverträffat vad gäller responstider, upplösning och färgåtergivning, nackdelen är att dom är tunga och otympliga bl. annat.

16:9 är inte ett bättre format för datorer,
-för film och vissa spel, javisst, men man surfar och gör annat än bara spelar på en datorskärm.
Websidor t.ex. byggs fortfarande mest på höjden, då är en "högre" skärm att föredra för att minimera behovet av att scrolla.

16:10 har dessutom högre upplösning än en 16:9 skärm i motsvarande storlek, låt oss ta en FullHD*

En 16:9 skärm har då (oftast) upplösningen 1920x1080, motstvarande skärm i 16:10 format har då samma bredd (1920) men är istället 1200 pixlar hög vilket gör att 16:9 material blir lika stort som på 16:9 skärmen.

Material av gammalt teveformat (5:4) blir STÖRRE tack vare dom extra 180 pixlarna på höjden, och sålänge du visar text och websidor på höjden så ser du mer av sidan utan att behöva scrolla.

-Det är BARA fördelar med 16:10 formatet jämfört med 16:9 imo.

* vilket är väldigt låg upplösning för en datorskärm över typ 22"


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

ST
Medlem

Du har missuppfattat det här.

16:9 har oftast högre upplösning än 16:10. 16:9 är oftast 1920x1080. 16:10 är oftast 1680x1050.

Spelskärmar i 16:10 är alltid 1680x1050 och spelskärmar i 16:9 är alltid 1920x1080.

Finns inget bättre med 16:10 än 16:9. Däremot finns det mängder med fördelar med 16:9. Det är mycket bättre till spel och film. Du får mer för pengarna. mm mm

I vilket fall är summan av kanelen att ska man ha nytta av en 120hz skärm måste datorn vara i toppskiktet dom (typ 2-3) år iaf jag har en skärm annars känns det väldigt överflödigt och man kanske borde satsa på en fin isp panel istället

Edit: om man nu inte ska ha den till 3d vilket jag inte ska...


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

1
Skriv svar