AGP Radeon X1650XT -> GeForce 7600GT

Medlem
AGP Radeon X1650XT -> GeForce 7600GT

Jag sitter och tvekar vilken av dessa grafikkort som rekommenderas att köpa.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329281

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327507

nj
Medlem

Kan inte påstå att jag tycker XFX-kortet är värt det priset (då ett Radeon X1950 Pro som är bra mycket bättre prestandamässigt bara är 134 kr dyrare).

När det gäller Radeon X1650XT vs Geforce 7600GT så är de hyfsat jämnlika (dock så är det där testet av PCI-Express-varianterna, borde dock inte vara någon skillnad till AGP), X1650XT verkar ha ett litet övertag överlag sett (i lägre upplösningar), men är även mer strömhungrigt än 7600GT.

Medlem
Skrivet av nj:

Kan inte påstå att jag tycker XFX-kortet är värt det priset (då ett Radeon X1950 Pro som är bra mycket bättre prestandamässigt bara är 134 kr dyrare).

När det gäller Radeon X1650XT vs Geforce 7600GT så är de hyfsat jämnlika (dock så är det där testet av PCI-Express-varianterna, borde dock inte vara någon skillnad till AGP), X1650XT verkar ha ett litet övertag överlag sett (i lägre upplösningar), men är även mer strömhungrigt än 7600GT.

Jag läste ett inlägg från jan-07 att du köpte ett Palit Geforce 7600GT. Har du varit nöjd med kortet?

nj
Medlem
Skrivet av Misc:

Jag läste ett inlägg från jan-07 att du köpte ett Palit Geforce 7600GT. Har du varit nöjd med kortet?

Ja, jag är riktigt nöjd med Palits Geforce 7600GT, med tanke på dess pris (~1250 kr från Multitronic) så tycker jag det är väldigt prisvärt, särskilt om man har tänkt ha det till en lite äldre dator där ett Radeon X1950 Pro verkligen kan bli overkill.

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av Misc:

Jag läste ett inlägg från jan-07 att du köpte ett Palit Geforce 7600GT. Har du varit nöjd med kortet?

Ja, jag är riktigt nöjd med Palits Geforce 7600GT, med tanke på dess pris (~1250 kr från Multitronic) så tycker jag det är väldigt prisvärt, särskilt om man har tänkt ha det till en lite äldre dator där ett Radeon X1950 Pro verkligen kan bli overkill.

Tack för hjälpen. Hur många watt har ditt nätaggregat?

nj
Medlem
Skrivet av Misc:
Skrivet av nj:
Skrivet av Misc:

Jag läste ett inlägg från jan-07 att du köpte ett Palit Geforce 7600GT. Har du varit nöjd med kortet?

Ja, jag är riktigt nöjd med Palits Geforce 7600GT, med tanke på dess pris (~1250 kr från Multitronic) så tycker jag det är väldigt prisvärt, särskilt om man har tänkt ha det till en lite äldre dator där ett Radeon X1950 Pro verkligen kan bli overkill.

Tack för hjälpen. Hur många watt har ditt nätaggregat?

Jag hade ett Antec TruePower 380W som medföljde mitt Antec Sonata tills för en vecka sedan när jag fick hem ett Corsair 520W som jag köpte pga jag hade lite småproblem med datorn efter en annan uppgradering som jag trodde var pga nätagget helt enkelt blivit för gammalt, men sedan visade sig vara mjukvarustrul...
Allt fungerade dock felfritt med 380W-nätagget.

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av Misc:
Skrivet av nj:
Skrivet av Misc:

Jag läste ett inlägg från jan-07 att du köpte ett Palit Geforce 7600GT. Har du varit nöjd med kortet?

Ja, jag är riktigt nöjd med Palits Geforce 7600GT, med tanke på dess pris (~1250 kr från Multitronic) så tycker jag det är väldigt prisvärt, särskilt om man har tänkt ha det till en lite äldre dator där ett Radeon X1950 Pro verkligen kan bli overkill.

Tack för hjälpen. Hur många watt har ditt nätaggregat?

Jag hade ett Antec TruePower 380W som medföljde mitt Antec Sonata tills för en vecka sedan när jag fick hem ett Corsair 520W som jag köpte pga jag hade lite småproblem med datorn efter en annan uppgradering som jag trodde var pga nätagget helt enkelt blivit för gammalt, men sedan visade sig vara mjukvarustrul...
Allt fungerade dock felfritt med 380W-nätagget.

Använder ett Antec TrueBlue 480W.

Inaktiv

Som nj skrev, x1650xt har ett litet övertag prestandamässigt och prismässigt. På den negativa sidan så är det mer strömhungrigt. Två gissningar är att det även blir varmare (pga strömförbrukningen) och att det är ett något större kort, rent fysiskt alltså. Kylaren på ATI-kortet verkar bättre.
Nvidia-kortet är inte prisvärt för fem öre, då man får ett x1950gt för 200kr mindre och ett x1950pro för 15kr mindre. Av de senare korten anser jag att x1950pro kortet är ett bättre köp, då man får en bättre kylare och mer prestanda, om än inte speciellt mkt.

nj
Medlem

Club3Ds Geforce 7600GT är det sämsta av alla 7600GT-kort för AGP då de använder långsammare minnen än övriga tillverkare (vad jag sett iaf). Kortets minnen arbetar i 1.1GHz när standardklockfrekvensen är 1.4GHz.

Prestandamässigt så är Radeon X1950GT överlag det bästa kortet, nu är det förvisso PCI-Express-versionerna som jämförs i det här testet men jag har svårt att se att en AGP-brygga (som båda korten har) ska kunna försämra prestandan så extremt så 7600GT blir snabbare.

Vill du däremot komma så billigt undan som möjligt så kan jag rekommendera Palit Geforce 7600GT (bilden på kortet stämmer inte, den har en stor svart kylare som tar upp PCI-porten direkt under AGP-porten) eller Leadtek Geforce 7600GT, båda dessa har standardklockfrenser.
Däremot så är ju som sagt Radeon X1950GT helt klart mest prestanda för pengarna.

Medlem

Jag har gått och funderat på ett Gainward GeForce 8800GTS 320MB, men är lite för dyrt för tillfället.
Borde man ta och köpa ett X1650XT eller X1950GT sålänge och satsa på ett riktigt kort senare?
Har ett 6600gt just nu och det funkar rätt dåligt. De flesta spelen kraschar efter ett par minuter, inte säker på vad det beror på.

Inaktiv

Värme måhända?

Vill du prompt ha ett kort för att köra DX10-spel kan det ju vara värt att vänta en stund. Nya kort på ingång osv, plus att man nog ska ge fan i Vista i alla fall ett halvår eller så


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ja, men burken är väl ventilerad. Aldrig haft det problemet tidigare, måste vara ett kasst kort.

Problemet är att jag har väntat länge nog. Oblivion har legat på hyllan och C&C3 kom nyligen, och jag vill börja spela nu, var länge sen jag körde ett riktigt spel på pcn.

Kommer prestandan öka (nämnvärt) om jag uppgraderar till en X1650XT? räcker kortet till C&C3?

Har en AMD 4200+ X2 Dual, 1GB ram.

Inaktiv

Fått för mig att X1950GT ligger i samma prisklass och är bättre. Kika på det.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

letade lite och hittade dessa:
Asus Radeon Extreme AX1950PRO/HTDP 256MB
&
Sapphire Radeon X1900GT VIVO Dual-DVI 256MB

Pro har:
Minneshastighet 1400 MHz
Pixel Pipeline Ja (12 st)
THG-Index 145.10 (10.5500 kr/THG-Index)
HDCP Kompabilitet

GT har:
Minneshastighet 1200 MHz
Pixel Pipeline Ja (16 st)
THG-Index 128.10 (10.4800 kr/THG-Index)
Ingen HDCP Kompabilitet

Vad är THG Index & vilken skulle ni välja?

Medlem

x1950Pro är aningen bättre, men aningen dyrare. THG-index har antagligen något mått på prisvärdhet (från toms hardware guide). jag skulle tagit x1950Pro, och det var precis vad jag gjorde också


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem
Skrivet av Hwergelmer:

x1950Pro är aningen bättre, men aningen dyrare. THG-index har antagligen något mått på prisvärdhet (från toms hardware guide). jag skulle tagit x1950Pro, och det var precis vad jag gjorde också

Är du nöjd med det? Vad får du för fps med kortet? Spelat C&C3?

Medlem

ja, jag är väldigt nöjd. har inte spelat c&c, oblivion däremot flyter på väldigt bra, i skogen 40-50fps med allt utom gräs/skuggor på max i 1280x1024 och i städer/grottor är det 80+

edit: har asus och jag är väldigt nöjd med ljudnivån, susar en del när man spelar men annars är det väldigt tyst och håller trevlig temperatur (45 grader "i windows")


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Oblivion är en av anledningarna jag uppgraderar, låg ljudnivå är också ett plus.

Har du testat de program som följer med? ASUS Game Replay låter intressant, spela in från spel.

Edit: Beställde just kortet, men jag behöver nytt nätagg om jag ska kunna använda kortet. Har kollat på denna, men vet inte om den passar till kortet. Kortet kräver väl 2st 6pins kontakter?

Medlem

näe, jag har bara testat smart doctor där man kan klocka en smula och trixa med fläktinställningarna.

du behöver en 6-pins, står inget om att det finns till det nätagget men det är väl bara att köpa en adapter annars...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

1
Skriv svar