AGP x8 grafikkort i AGP x4 slot???

Medlem
AGP x8 grafikkort i AGP x4 slot???

Ja som rubriken säger går det att ha ett grafikkort med AGP x8 på ett moderkort med AGP x4 slot?

Jag googlade lite men åsikterna gick isär och behöver därför proffshjälp.

nj
Medlem

Ja, ett AGP 8x-kort ska utan problem kunna användas i ett moderkort med AGP 4x.

Medlem

Tack snälla för snabbt svar...

Medlem

läste om nåt om att 6600-serien kan ha bekymmer med 4x-slotar men det bör inte vara några större bekymmer


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

Jag kör mitt 7800gs i en AGP x4 slot och det funkar bra.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Inaktiv

Det enda som händer är att du bara får halva hastigheten mellan grafikkort och moderkort.

Inaktiv

Som väl bevisat knappast ger halva prestandan? 4x eller 8x är typ skitsamma om jag läst rätt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

nj
Medlem

Tja, rent teoretiskt så är det sant. AGP 4x har ju bara halva busshastigheten som 8x har (1066MB/s jämfört med 2133MB/s). Dock så är det ju bara i teorin, och det har väl bevisats om och om igen att det gör minimal skillnad om man tittar i ren prestanda i spel, kikar man tex i det här testet så är det minimal skillnad mellan PCI-Express, AGP 8x och 4x.
För ska man bara titta på bandbredden så borde ju PCI-Express x16 prestera mer än dubbelt så bra som AGP 8x då det erbjuder upp till 4GB/s bandbredd i vardera riktning (allt som allt 8GB/s dvs).

1
Skriv svar