Medlem
AMD eller Intel?

Har titta på priser på datorer och jagar för att hitta MIN dator.

Jag vet att Intels Core 2 duo är bättre men jag vull höra med er som äger eller har ägt AMD Athlon X2
processorer.
Är de stabila? Funkar bra?
Jag är mest ute efter att spela typ Bf 2142, Homm V m.m. Är AMD oK eller ska man satsa på Intels lösning?

Medlem

Jag tycker du ska satsa på en Core 2 Duo men vänta och se om du får fler svar.

Medlem

med tanke på att du får en c2d för drygt en tusenlapp nu så känns det som att det blir svårt att motivera ett köp av amd...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

sweclockers hade nått om det: http://www.sweclockers.com/nyhet/5801-amd-mot-intel-i-samma-p...
men det kanske inte är relevant längre.

nj
Medlem

Kör själv en dual core Opteron för socket 939 och den fungerar finfint, klockar dessutom som en galning. Enda som har strulat lite är att AMDs Dual Core Optimizer-drivrutin inte vill fungera som det ska med mitt moderkort vilket resulterar i konstiga frysningar så fort jag har det installerat. MS hotfix däremot fungerar felfritt och löser samma problem som AMDs mjukvara.

När det gäller Athlon X2 vs Core 2 Duo så är det jämnare än vad många verkar tro i ren prestanda.
Core 2 Duo-serien har främst två övertag på Athlon X2 just nu, dels dess överklockningsvänlighet, samt att toppmodellerna (E6600/E6700 dvs) överlag erbjuder bättre prestanda än AMDs Athlon X2 6000+ enligt allt jag läst.

X-bit labs har en liten jämförelse mellan ett flertal olika Athlon X2 och Core 2 Duo-processorer (samt två Pentium D) som helt klart är värt att läsa genom.
Även Firingsquad har en jämförelse mellan en bunt olika Athlon X2 och Core 2 Duo-processorer.

Vad som är mest prisvärt hänger på en del faktorer, är du ute efter den snabbaste processorn som inte är snordyr (typ AMDs Athlon FX eller Intels Extreme-varianter) så är Core 2 Duo E6700 för under 3000 kr (efter prissänkningen) helt klart det bästa du kan köpa.
Är du ute efter en processor i en prisklass på under 2000 kr, och inte vill ge dig på överklockning så kan det helt klart vara värt att kika närmre på vad du egentligen får för Athlon-processor för samma pris som en Core 2 Duo.
Tar lite priser direkt från Prisjakt så finns tex AMDs Athlon X2 4600+ från samma pris som Intels Core 2 Duo E4300, och X2 4800+ för ~60 kr mer.
För ett aningen lägre pris än en Core 2 Duo E6320 (ersättaren till E6300 som har lika mycket L2 cache som E6600/E6700-modellerna) så går det tex att få en Athlon X2 5400+ och en 5600+ är ~80 kr dyrare än C2D-processorn.
Överklockning så ja, då är helt klart Core 2 Duo (E4300/4400/6320/6420 tex) det bättre alternativet.

Medlem

Tack för era väldigt bra svar. Ni har hjälpt mig att välja.
Har hittat en "lagom" dator för mig. En AMD Athlon X2 4400+. Ska enligt tester tex på tomshardware stå sig relaitvt bra.

Inaktiv

Japp, kombinera med ett Abit KN9 för ynka 700 kr så kan du säkert klocka den en bit också... Jag har inte orkat pressa så hårt, men kör min processor 500 mhz högre än original med det moderkortet... Mycket prisvärt.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

1
Skriv svar