Ati 4870x2 överhettas..hjälp?

Medlem
Ati 4870x2 överhettas..hjälp?

Tja, för ett tag sedan hade jag problem med bild lagg i spel på mitt Ati 4870x2 kort.
Kom fram till att grafikkortet överhettas BIG TIME.

Dock så löste jag problemet genom att köra spelen i windowed mode.. konstigt jaa :S (windowed mode kräver mer prestanda?)

Temperaturen i IDLE med 100% fläkt i CCC ligger på
70 c !! Helt sjukt!

Temperaturen in game med 100% fläkt enligt CCC ligger på 92-102 c.

Just nu är det inge problem när jag spelar spel men drygt o köra på 100% fläkt hela tiden, och förmodligen så kommer graffekortet dö snarast

Någon som har tips på hur jag ska sänka temperaturerna eller är det dags för ett nytt kort?

Medlem

Jag hade också stora problem med mitt 4870x2. Först fick jag öppna upp kortet och tömma det på damm varje månad, men till slut köpte jag en ny kylare. Det hjälpte fruktansvärt mycket. knäpptyst och 50-60 grader varmt full load.

Medlem

Mm jo är nog ny kylare som borde inköpas, lirade assassins creed 2 i 2-3 timmar och datorn stängdes av när kortet låg på 110 grader

Medlem

Annars kanske det funkar med ett bra chassi också? Fast nja.. kylare löser nog problemet helt.


signatur

Trust is for fools...

Medlem

4000 serien blir heta som fan.. och standard kylan suger apa ojojoj 100% på fläkten.. det låter inte lite det!!!! För din egen hörsel och kortets kyla köp ny kylare direkt !!!

Medlem

Tack för svaren! Någon som har en kylare att rekommendera? Gärna en som är lätt att montera ... Spargrisen sträcker sig till runt 1000 kr

edit: Har ett antec 900 chassi btw

Medlem

Stäng av datorn då blir det inte varmt alls! ett billigt tips o gratis med

Skrivet av Roxxer:

Stäng av datorn då blir det inte varmt alls! ett billigt tips o gratis med

Men då kan man ju inte klaga på att den är varm, eller hur?

OT: Skulle väl rekommendera att byta kylare på grafikkortet.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Du kan ju spana in den här kylaren. Verkar toppen!

Medlem

110 grader? Skulle lägga om kylpastan i sånt fall, utöver att göra rent allting. Var den inte redan så torr att det var orsaken till överhettningen lär ju de temperaturerna göra slut på den ganska snart.

Medlem
Skrivet av inkompetent:

110 grader? Skulle lägga om kylpastan i sånt fall, utöver att göra rent allting. Var den inte redan så torr att det var orsaken till överhettningen lär ju de temperaturerna göra slut på den ganska snart.

Jo ska låna polarens kylpasta och testa om det sänker värmen en aning. Har rensat den på damm för ca 3 månader sedan men borde göra det igen.

Skrivet av 73mpl4R:

Du kan ju spana in den här kylaren. Verkar toppen!

Omdömena var riktigt bra på den, förmodligen ett köp om det nu blir en ny kylare. Frågan är om jag kan montera den själv.. inte så bra med datorer.

Medlem
Skrivet av Flani:
Skrivet av 73mpl4R:

Du kan ju spana in den här kylaren. Verkar toppen!

Omdömena var riktigt bra på den, förmodligen ett köp om det nu blir en ny kylare. Frågan är om jag kan montera den själv.. inte så bra med datorer.

Det ska inte vara så svårt. Montera av orginalkylaren, som antagligen sitter fast med 4-8 skruvar, ta bort den gamla kylpastan, applicera på ny pasta och skruva fast den nya.

Medlem

Tänkte bara kolla med er.. är det värt att köpa en ny kylare för 680 kr (inkl frakt)
Ovärt om man måste köpa nytt grafikkort till nästa sommar för att kortet inte orkar med :/
Vad tror ni, hur länge till håller ett 4870x2 kort ?

Medlem

Mer fläktar+ dammfilter i chassit?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Mer fläktar+ dammfilter i chassit?

Har ett antec nine hundred om de var det du undra?

Medlem
Skrivet av Flani:

Tänkte bara kolla med er.. är det värt att köpa en ny kylare för 680 kr (inkl frakt)
Ovärt om man måste köpa nytt grafikkort till nästa sommar för att kortet inte orkar med :/
Vad tror ni, hur länge till håller ett 4870x2 kort ?

Det beror väl på vad du spelar, och hur bra du vill maxa allting. Jag har själv ett 4870 som håller sig rätt bra idag, så ditt håller definitivt längre än mitt. Nu släpps ju en ny Radeon-serie i höst, och Nvidia släpper väl något nytt kort inpå. Beroende på hur de nya spelens grafiska standard kommer att vara så ökar ju kraven. Crysis 2 är ju på ingång, så om du vill spela det på bra inställningar kommer du nog behöva byta upp dig. Likaså om du vill ha DX11.

Jag själv kommer att köpa något ur Radeon 6000-serien till vinter.

Medlem

Tack för svaren! Det första jag planerar att göra är att testa denna lösning som jag hittade genom att googla lite (tänkte inte på att googla hd 4870x2 overheat innan

hd 4870x2 overheat tråd

Läste att det tydligen var många som har exakt samma problem som mig, overheat så fort man startar ett spel, men det löser sig genom att spela spelen i window mode då temperaturerna inte stiger lika mycket.

Om detta inte funkar blir det en ny kylare som gäller!

Medlem

Hjälpte en aning att rensa ordentligt .. dvs plocka itu alltihop. Har bestämt mig för att köpa ny kylare.
Den här
eller
Den här

Medlem

Låter väldigt jobbigt att spela allt i Windowed Mode, så för ditt och kortets bästa är det nog trevligare med en bättre kylare. Den första kylaren du länkar till, Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro är antagligen för liten för ditt 4870x2. Så jag rekommenderar den andra.

Medlem

Blev nu väldigt osäker, läste lite på sweclockers forum om hd4870x2. Några som skrivit att Accelero Extreme 4870x2 kylningen var riktigt bra men att VRM kylningen var kass. Det gjorde att kortet även med ny kylning dött ganska tidigt och man inte kunnat köra krävande spel.
Känns som det inte finns någon vits med att byta kylare då...

Får nog hålla ut med window mode tills 6000 serien kommer. sadface

Medlem

vet inte exakt hur den där ser ut. men jag kör med accelero standard variant för vanliga 4870.. och då behåller man backplaten som kyler vrm.

Medlem

aj da lycka till , jag har ett GTX 480 min bli 91 grader och det laggar inget .

1
Skriv svar