Dålig brandbredd ?

Inaktiv
Dålig brandbredd ?

Hej!

Jag sitter på telia 24/1.. och när jag kör tptest5 så får jag bara 11.5 i bandbredd.. har försökt göra allting som går känns det som :/

Någon som har något bra tips ?

//gent

Inaktiv

Tjena!

I Tptest går du in under Arkiv och rapport och skapar sedan en rapport, kontrollera därefter om det resultat du får är på TCP eller UDP. Det resultat du ska gå efter gällande vilken din faktiska hastighet är får du fram på UDP.

Skulle det vara så att TCP är mycket lägre än vad nu UDP är så kan du kontrollera datorn efter virus, spyware samt inaktivera brandväggar och antivirusprogram och sedan testa igen. Det är även viktigt att du kör testet med en nätverkskabel och inte trådlöst.

Är det dock så att du har ett lågt resultat på både TCP samt UDP får du ta kontakt med Telias support för att lägga en felanmälan.

Mvh,
Jesper


signatur

#komsi @ Quakenet
Jesper aka Kokosnöt

Inaktiv

TCP nedströms : 11.78 Mbit/s

TCP uppströms : 367.64 kbit/s

UDP nedströms : 13.38 Mbit/s

UDP uppströms : 382.74 kbit/s

Det var resultaten jag fick utan något virusprogram eller dyl.. Är det inte mindre än vad det ska vara ?

nj
Medlem

ADSL är upp till x Mbps, titta närmre i avtalet så ska det stå.
Finns många faktorer som spelar in på hastigheten på ADSL, rent fysiskt avstånd mellan dig och telestationen, kvalitén på kopparledningen och liknande, därav ingen operatör kan garantera att man får fulla bandbredden.

Inaktiv
Skrivet av nj:

ADSL är upp till x Mbps, titta närmre i avtalet så ska det stå.
Finns många faktorer som spelar in på hastigheten på ADSL, rent fysiskt avstånd mellan dig och telestationen, kvalitén på kopparledningen och liknande, därav ingen operatör kan garantera att man får fulla bandbredden.

Visst är det upp till en viss hastighet när man har ADSL, men det utesluter inte att det kan vara något fel hos Telia som de kan korrigera.

Mitt tips, ring Telia och kolla vad de har att säga, det skadar inte.


signatur

#komsi @ Quakenet
Jesper aka Kokosnöt

Inaktiv

Är inne på det nj säger. Vet ett antal som har samma lina som du och får samma hastighet. 24 ner är overkill tycker jag så byt till mindre ner och aningen mer upp istället.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Efter många om och men så provade jag att byta modem och vad tror ni hände ?? Så nu pingar jag bra igen och speeden är som den ska vara, tack för alla tips ändå!

Inaktiv

Jag har exakt samma fel nästan samma hastigheter med ! får nog käpa ett nytt modem då med ! har ni något tips på ett bra som ska funka bra men som inte kostar allt för mkt


signatur

Intel C2D e6600 8800gts 640mb 2048mb dddr2 pc6200 4*400gb saus p5w dh deluxe aspire x-navigator 550W

Inaktiv

har ip cell 24 mbit. kört tptest tre ggr nu på eftermiddagen. högsta jag fått fram är 3.79 mbit. jippi

Medlem

Det beror på avståndet till telestationen oftast.
Sedan om du har Telia Digital-TV så spärras max till 13mbit, även om digitalboxen är avstängd. Är digitalboxen igång förlorar du ytterligare ~5mbit.
Det kan även bero på vilken router du använder dig av, de flesta smånya routrar klarar att hålla en jämn och hög bandbredd. Glöm inte att kolla upp om det finns ny firmware, om det gör det så lägg in den.

Inaktiv
Skrivet av Pooslice:

Det beror på avståndet till telestationen oftast.
Sedan om du har Telia Digital-TV så spärras max till 13mbit, även om digitalboxen är avstängd. Är digitalboxen igång förlorar du ytterligare ~5mbit.
Det kan även bero på vilken router du använder dig av, de flesta smånya routrar klarar att hålla en jämn och hög bandbredd. Glöm inte att kolla upp om det finns ny firmware, om det gör det så lägg in den.

har ingen router i just nu, utan det är från modem till dator. ingen telia digital-tv. enligt testet på deras hemsida så uppskattdes det till att jag kunde f¨upp till 19 mbit.

Inaktiv

Testet på deras egna sidor ger mig veterligen alltid högre hastighet. I alla fall i samtliga fall där jag har testat. Bättre att köra en annan väg.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Men Telia 24 skall hålla bandbredden 24/3 nu, right? Iaf om de fixat i stationen. För att klara dessa hastigheter måste du även ha en router eller ett modem som klarar just detta. Om du somsagt inte uppdaterat firmwaren i ditt modem, så gör det. Kan även vara en god idé att läsa på tillverkarens hemsida om de just har stöd för detta.

Medlem

Det som kan vara lurigt är också när dessa tester körs. Att testa en torsdag eftermiddag eller en söndagsnatt kan ge resultat som varierar mellan himmel och jord.

Inaktiv

Gjorde själv en miss tidigare var en massa burkar ikopplade och gick via en switch. Undrade varför jag inte kom upp i hastighet men kom plötsligt på att switchen bara släppte igenom 10 Mbit


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Flaskhals ftw

Medlem

Jag har glocalnet 8mbit och jag har 2.1mbit i bandbredd vilket jag anser väldigt dåligt. Har en kompis med Telia 2mbit (vi har då båda adsl) och han bor några hundra meter härifrån och han har 1.45mbit i bandbredd. Varför får jag bara 1/4 av vad jag ska ha men han får 1.4 av 2 vad kan felet ligga i?

Inaktiv

Att han är närmare telestationen eller har mindre slitna koppar ledningar?.

Medlem
Skrivet av Orbek:

Att han är närmare telestationen eller har mindre slitna koppar ledningar?.

Han har ett äldre hus än mig så fattar inte hur det är möjligt, och nej han bor längre ifrån telestationen än mig.

Medlem
Skrivet av eagiz:

Jag har glocalnet 8mbit och jag har 2.1mbit i bandbredd vilket jag anser väldigt dåligt. Har en kompis med Telia 2mbit (vi har då båda adsl) och han bor några hundra meter härifrån och han har 1.45mbit i bandbredd. Varför får jag bara 1/4 av vad jag ska ha men han får 1.4 av 2 vad kan felet ligga i?

För att linan till er orkar bara med 2.1mbit som du får.

Och att han får 1.45 kan ju bero på att han bor längre bort, sämre ledningar, annan router, vad som helst.


signatur
nj
Medlem
Skrivet av eagiz:

Jag har glocalnet 8mbit och jag har 2.1mbit i bandbredd vilket jag anser väldigt dåligt. Har en kompis med Telia 2mbit (vi har då båda adsl) och han bor några hundra meter härifrån och han har 1.45mbit i bandbredd. Varför får jag bara 1/4 av vad jag ska ha men han får 1.4 av 2 vad kan felet ligga i?

Kontakta Glocalnets kundtjänst och be dem kontrollera linan. Visar det sig att felet ligger i kopparledningarna mellan dig och telestationen så bör de kunna nedgradera abonnemanget så du inte behöver betala onödigt mycket för något du inte kan utnyttja.

Medlem
Skrivet av cammo:
Skrivet av eagiz:

Jag har glocalnet 8mbit och jag har 2.1mbit i bandbredd vilket jag anser väldigt dåligt. Har en kompis med Telia 2mbit (vi har då båda adsl) och han bor några hundra meter härifrån och han har 1.45mbit i bandbredd. Varför får jag bara 1/4 av vad jag ska ha men han får 1.4 av 2 vad kan felet ligga i?

För att linan till er orkar bara med 2.1mbit som du får.

Och att han får 1.45 kan ju bero på att han bor längre bort, sämre ledningar, annan router, vad som helst.

Du tror inte att problemet kan ligga i själva "modemet" som inte hänger med då? Vi fick adsl modemet vi har nu med när vi beställde 0,5mbit första gången sedan uppgraderade vi till 8mbit utan att få ett nytt modem.

Inaktiv

Tptest är skit.
Jag har 100/100 hos Bahnhof och de stämmer jämt i Torrents och sånt men i Tptest får jag cirka 40/40.

Lita aldrig på Tptest!

Medlem

Sådu får alltså 100mbit när du tankar torrents tvivlar starkt på det.


signatur
Inaktiv

Jag har alltid haft högre hastighet än jag betalat för men jag har nästan alltid kört via koaxial, det vill säga signalen kommer i TV-uttaget i väggen. Har bytt modem ett par gånger och de ska bytas ibland också när bolaget (internetleverantören) gör diverse uppdateringar/förbättringar or whatever. Första gången jag bytte modem blev hastigheten riktigt stabil, andra gången jag bytte modem började allt fungera helt enkelt som det ska. Men har man en telialina som man måste gå via så är ju detta en enorm bromskloss.

Edit: Telialina = Då menar jag en gammal analog telefonlina.


signatur

Bra kylning IsTheShit

1
Skriv svar