Dator till min son för ett spel

Medlem
Dator till min son för ett spel

Hej!

Ja är inget kunnig när de gäller datorer men min son vill spela ett spel som heter American truck simulator på högsta upplösningen och hittade denna dator på netonnet om den funkar till detta om icke är fallet tipsa mig

https://www.netonnet.se/art/dator/stationardator/desktop/hp-p...

Medlem

Nej, det kommer den tyvärr inte. GPUn, alltså grafikkortet, som sitter i datorn du länkade är tyvärr för dåligt om det måste vara maximal upplösning.

Det står inte specifikt vilket modell av grafikkort det är, men den tillhör AMDs R7-serie som är budgetalternativ och är sämre än många grafikkort som släpptes för flera år sedan. Den bistra sanningen är att du får lägga på några tusenlappar om du vill hitta en färdigmonterad dator som kommer klara av spelet i maxupplösning utan problem.

Medlem

Det är också allmänt accepterat att man aldrig ska köpa märkesdatorer som säljs i elektronikaffärer.
Märken såsom Acer, Dell etc.
Vänd dig hellre till Komplett eller Inet. De säljer färdigbyggda datorer anpassade för gaming och de har ofta många att välja mellan i flera prisklasser.
Det är ofta så att endast märket gör att datorn kan bli ett par tusen eller mer dyrare än motsvarande gamingdator som är mer anpassat för just gaming som säljs i Komplett eller Inet.
Märkesdatorn har sämre prestanda än de färdigbyggda.
Vänd dig till dem. De kan nog hjälpa dig välja den dator som passar era behov.

Medlem

Problemet med hela datorn är att det inte finns något dedikerat grafikkort överhuvudtaget. Utan det som nämns är den intergrerade grafikkretsen i CPUn.

Jag skulle tro det är svårt att det blir svårt köra American Truck Simulator på högsta upplösning. Om möjligt så skulle det vara på de absolut lägsta detaljinställningarna.


signatur

no remorse

Medlem

ok tack för info skulle nu kunna rekommendera någon stationär dator eftersom ja har ingen särskild kunskap om detta vet att han vill ha en stationär i alla fall.

Medlem

Vad är din budget?


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem
Medlem

Det är samma som med den du länkade tidigare. Grafikkortet räcker inte till. Som någon tidigare nämnde så är det ofta en dålig lösning att köpa en färdig från ett specifikt märke då du får betala för själva märket istället för vad som sitter i den. Är din budget begränsad till absolut max 8000:- kommer du att få köpa den i lösa delar och bygga ihop på egen hand, eller med hjälp av någon som kan göra det åt dig, för att uppfylla det krav som ställs.

Som också nämnts tidigare kan exempelvis komplett och inet plocka ihop datorn åt dig, men det kräver att du väljer ut vilka delar som skall vara i burken.

Medlem

Du bör leta bland dem här, de uppfyller kraven för vad du söker mycket bättre:

https://www.komplett.se/k/cl.aspx?bn=10627

Medlem

Kort fråga (som du kan besvara i PM om du så önskar); vilken stad bor du i?

Själv är jag student, född 91, bosatt med sambo och katt i centrala Uppsala (livslång Uppsalabo), jobbar också med företags-IT via egen firma utöver gaming som ett huvudintresse - klart att grabben ska kunna lira Truck Simulator och känna att farsan sin ställde upp för honom

Bor du i trakterna och behöver någon form av hjälp så tveka inte att svara här i tråden/skriva mig ett PM - jag ska inte LOVA att jag kommer kunna frigöra mig etc (dvs basera inte projektets till eller från på mig i det här stadiet, haha!) MEN ville ändå sticka ut kroken om du t.ex. är vad jag helt sympatiskt brukar kalla "datorblyg", dvs, ja, iallfall i behov av hjälp så att du inte blir skinnad i onödan (lätt hänt tyvärr) med en massa tekniskt mumbo-jumbo från säljare. Just att se till att saker funkar optimalt och inte blir skitdyrt i onödan är bland mina kärnområden.

Dra ett svar i tråden/pm till mig om detta erbjudande är av intresse ö.h.t, om inte lycka till oavsett!

EDIT: Ville också passa på att understryka att detta inte är någon slags skamlös reklam för min firma (jag är dessutom fullbokad), utan detta handlar helt om en pro bono god gärning då jag blev lite rörd av din förfrågan. Klart grabben ska kunna spela ett schysst spel!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KatOne:

Kort fråga (som du kan besvara i PM om du så önskar); vilken stad bor du i?

Själv är jag student, född 91, bosatt med sambo och katt i centrala Uppsala (livslång Uppsalabo), jobbar också med företags-IT via egen firma utöver gaming som ett huvudintresse - klart att grabben ska kunna lira Truck Simulator och känna att farsan sin ställde upp för honom

Bor du i trakterna och behöver någon form av hjälp så tveka inte att svara här i tråden/skriva mig ett PM - jag ska inte LOVA att jag kommer kunna frigöra mig etc (dvs basera inte projektets till eller från på mig i det här stadiet, haha!) MEN ville ändå sticka ut kroken om du t.ex. är vad jag helt sympatiskt brukar kalla "datorblyg", dvs, ja, iallfall i behov av hjälp så att du inte blir skinnad i onödan (lätt hänt tyvärr) med en massa tekniskt mumbo-jumbo från säljare. Just att se till att saker funkar optimalt och inte blir skitdyrt i onödan är bland mina kärnområden.

Dra ett svar i tråden/pm till mig om detta erbjudande är av intresse ö.h.t, om inte lycka till oavsett!

EDIT: Ville också passa på att understryka att detta inte är någon slags skamlös reklam för min firma (jag är dessutom fullbokad), utan detta handlar helt om en pro bono god gärning då jag blev lite rörd av din förfrågan. Klart grabben ska kunna spela ett schysst spel!

Gulle!


signatur
Medlem
Skrivet av KatOne:

Kort fråga (som du kan besvara i PM om du så önskar); vilken stad bor du i?

Själv är jag student, född 91, bosatt med sambo och katt i centrala Uppsala (livslång Uppsalabo), jobbar också med företags-IT via egen firma utöver gaming som ett huvudintresse - klart att grabben ska kunna lira Truck Simulator och känna att farsan sin ställde upp för honom

Bor du i trakterna och behöver någon form av hjälp så tveka inte att svara här i tråden/skriva mig ett PM - jag ska inte LOVA att jag kommer kunna frigöra mig etc (dvs basera inte projektets till eller från på mig i det här stadiet, haha!) MEN ville ändå sticka ut kroken om du t.ex. är vad jag helt sympatiskt brukar kalla "datorblyg", dvs, ja, iallfall i behov av hjälp så att du inte blir skinnad i onödan (lätt hänt tyvärr) med en massa tekniskt mumbo-jumbo från säljare. Just att se till att saker funkar optimalt och inte blir skitdyrt i onödan är bland mina kärnområden.

Dra ett svar i tråden/pm till mig om detta erbjudande är av intresse ö.h.t, om inte lycka till oavsett!

EDIT: Ville också passa på att understryka att detta inte är någon slags skamlös reklam för min firma (jag är dessutom fullbokad), utan detta handlar helt om en pro bono god gärning då jag blev lite rörd av din förfrågan. Klart grabben ska kunna spela ett schysst spel!

Det är nog ingen som tolkar det som skamlös reklam, du säger inte ens vad din firma heter. Grymt initiativ!


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Först och främst tack för alla svar och särskilt till KatOne hoppas du fick mitt meddelande
vi beställde denna från komplett om den inte klarar av högsta upplösningen så går de nog bra i alla fall får vi hoppas

https://www.komplett.se/komplett-gamer-a05/11042

Medlem
Skrivet av Andaril:

Det är också allmänt accepterat att man aldrig ska köpa märkesdatorer som säljs i elektronikaffärer.
Märken såsom Acer, Dell etc.
Vänd dig hellre till Komplett eller Inet. De säljer färdigbyggda datorer anpassade för gaming och de har ofta många att välja mellan i flera prisklasser.
Det är ofta så att endast märket gör att datorn kan bli ett par tusen eller mer dyrare än motsvarande gamingdator som är mer anpassat för just gaming som säljs i Komplett eller Inet.
Märkesdatorn har sämre prestanda än de färdigbyggda.
Vänd dig till dem. De kan nog hjälpa dig välja den dator som passar era behov.

Fast är det verkligen så ? letar man runt lite så kan man nog få liknande i lägre segmenten.... https://www.youtube.com/watch?v=Clrj_lSDvzQ

Medlem
Skrivet av steelbeat:

Först och främst tack för alla svar och särskilt till KatOne hoppas du fick mitt meddelande
vi beställde denna från komplett om den inte klarar av högsta upplösningen så går de nog bra i alla fall får vi hoppas

https://www.komplett.se/komplett-gamer-a05/11042

Skillnaden mellan allt på max och att ställa ner lite lull-lull syns i 99 fall av 100 inte. De flesta moderna spel skalar grafiken väldigt bra, dvs de anpassar sig dynamiskt till situationen (hårdvara och inställningar).
Jag är helt övertygad om att du med lite testande kan hitta ett läge i spelet som både ser bra ut och samtidigt inte laggar sönder fullständigt. Du kan säkert posta här också om du vill ha lite feedback på vilka inställningar som ger mest prestandaförbättringar om du ställer ner dem.
Det vanligasta är den så kallade anti aliasing, kantutjämning. Den är det mest grafikkortsintensiva processen och oftast kan man ställa ner den lite och få dramatiska prestandaförbättringar utan att man märker av det i spelet nämnvärt.

Du måste komma ihåg att för att ha alla inställningar på max så behöver du en ganska ruggig dator oavsett vilket spel som man pratar om.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Kort fråga (som du kan besvara i PM om du så önskar); vilken stad bor du i?

Själv är jag student, född 91, bosatt med sambo och katt i centrala Uppsala (livslång Uppsalabo), jobbar också med företags-IT via egen firma utöver gaming som ett huvudintresse - klart att grabben ska kunna lira Truck Simulator och känna att farsan sin ställde upp för honom

Bor du i trakterna och behöver någon form av hjälp så tveka inte att svara här i tråden/skriva mig ett PM - jag ska inte LOVA att jag kommer kunna frigöra mig etc (dvs basera inte projektets till eller från på mig i det här stadiet, haha!) MEN ville ändå sticka ut kroken om du t.ex. är vad jag helt sympatiskt brukar kalla "datorblyg", dvs, ja, iallfall i behov av hjälp så att du inte blir skinnad i onödan (lätt hänt tyvärr) med en massa tekniskt mumbo-jumbo från säljare. Just att se till att saker funkar optimalt och inte blir skitdyrt i onödan är bland mina kärnområden.

Dra ett svar i tråden/pm till mig om detta erbjudande är av intresse ö.h.t, om inte lycka till oavsett!

EDIT: Ville också passa på att understryka att detta inte är någon slags skamlös reklam för min firma (jag är dessutom fullbokad), utan detta handlar helt om en pro bono god gärning då jag blev lite rörd av din förfrågan. Klart grabben ska kunna spela ett schysst spel!

Jävla lök som plötsligt hoppade in på mitt tangentbord.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar