Medlem
Datorbygge

Ska uppgradera datorn hade jag tänkt men är inte så värst kunnig på diverse delar...

Just nu sitter jag på ett 760 som ska föras över till den nya datorn - tanken är att jag köper ett till för SLI

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3997216/2013-10-12

Bör jag byta ut eller lägga till något i den här listan?

Medlem
Skrivet av Everchange:

Ska uppgradera datorn hade jag tänkt men är inte så värst kunnig på diverse delar...

Just nu sitter jag på ett 760 som ska föras över till den nya datorn - tanken är att jag köper ett till för SLI

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3997216/2013-10-12

Bör jag byta ut eller lägga till något i den här listan?

Jag hade tagit K modellen av processorn, för framtida överklockning.
Jag hade köpt en kylare till processorn, standardkylaren brukar vara ganska högljudd. 128GB SSD fylls upp väldigt fort, personligen hade jag tagit en större. Det följer inte med någon SLI brygga med ditt moderkort, så lägg till en sådan. RAM minnena är rätt höga, så det kan komplicera vid montering av en annan kylare, finns ju lågprofil för mer eller mindre samma pris.
Jag hade också lagt till några fläktar till chassit då SLI brukar bli ganska varmt Lycka till med byggandet

Medlem

Bör jag skaffa ett annat chassi då eller helt enkelt lägga till fläktar?

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Everchange:

Ska uppgradera datorn hade jag tänkt men är inte så värst kunnig på diverse delar...

Just nu sitter jag på ett 760 som ska föras över till den nya datorn - tanken är att jag köper ett till för SLI

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3997216/2013-10-12

Bör jag byta ut eller lägga till något i den här listan?

Jag hade tagit K modellen av processorn, för framtida överklockning.
Jag hade köpt en kylare till processorn, standardkylaren brukar vara ganska högljudd. 128GB SSD fylls upp väldigt fort, ...

Det följer inte med någon SLI brygga med ditt moderkort, så lägg till en sådan.

SLI brygga till Moderkortet? Måste vara en felskrivning, annars bra råd. Har inte tittat på moderkortet men han menar nog fler PCIE-16 platser. SLI bryggor brukar följa med grafikkorten.

Jag hade väntat och satsat på AMD:s nya R9 290X eller R9 290.

Kommer enligt mina kontakter landa på 5-6 000 kr (inte 9 999 kr som det står på Webhallen) och visst är det mycket pengar men lika bra prestanda som monsterkortet Titan för 8500 kr.

Medlem
Skrivet av idgforum:
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Everchange:

Ska uppgradera datorn hade jag tänkt men är inte så värst kunnig på diverse delar...

Just nu sitter jag på ett 760 som ska föras över till den nya datorn - tanken är att jag köper ett till för SLI

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3997216/2013-10-12

Bör jag byta ut eller lägga till något i den här listan?

Jag hade tagit K modellen av processorn, för framtida överklockning.
Jag hade köpt en kylare till processorn, standardkylaren brukar vara ganska högljudd. 128GB SSD fylls upp väldigt fort, ...

Det följer inte med någon SLI brygga med ditt moderkort, så lägg till en sådan.

SLI brygga till Moderkortet? Måste vara en felskrivning, annars bra råd. Har inte tittat på moderkortet men han menar nog fler PCIE-16 platser. SLI bryggor brukar följa med grafikkorten.

Jag hade väntat och satsat på AMD:s nya R9 290X eller R9 290.
Kommer enligt mina kontakter landa på 5-6 000 kr (inte 9 999 kr som det står på Webhallen) och visst är det mycket pengar men lika bra prestanda som monsterkortet Titan för 8500 kr.

Du förlitar dig på rykten och pappersprestanda. AMDs närmsta steg från flaggskeppet är R9-280x och det presterar sämre än kortet det är rebrandat från (7970). En mer rimlig gissning är att R9-290x presterar i klass med GTX 780. Svenska återförsäljare lade dessutom upp AMDs kommande under 7290kr men uppmanades höja priserna av AMD själva, så några 5000kr lär bara vara önsketänkande.

Angående datorn TS satt ihop så skulle jag lägga till 200kr för att få K-modellen, jag skulle också rekommendera att lägga till Phanteks imponerande PH-TC14PE-kylare som till skillnad från den medföljande kylaren inte låter som en dammsugare: http://www.inet.se/produkt/6909658/phanteks-ph-tc14pe-rod

Medlem

Och helt rätt att en 120 GB SSD är för liten om man kör Windows 7. Installerade det igår på en gammal Intel SSD och 60 GB utan tunga program som Office och Adobesviten är ju löjligt. Comodo brandvägg, winrar, Chrome+Firefox samt Trueqrypt är det jag har installerat.

Medlem

Tänk också på nätagget. Om det är så att du i framtiden vill överklocka så kan det vara lite snålt med ett 750 i en sli-burk. Om du dock inte tänker överklocka så lär det inte vara några problem
http://www.guru3d.com/articles_pages/geforce_gtx_760_sli_revi... sätter mellan 700-800 som minimum.

Medlem

SSD till att ha operativet på är i princip ett måste nu känns det som, blir enormt stor skillnad mot en vanlig mekanisk hårddisk. Jag kör med en 120Gb SSD, 60Gb SSD och en mekanisk på 500Gb, det funkar fint.

Medlem

Jag kör amerikanskt Win 7 Pro 64 OEM. Det tar 24 GB på mitt Corsair SSD 64 GB...
Och jag har Steam och WoW på den också.
Sa jag att det är ett ganska slimmat Win 7...

Medlem

Tycker du borde välja 760, jävligt mycket grafikkort för pengarna, jag tänkte beställa ett här i veckan.


signatur

Man måste klippa det långa strået långsamt, annars halkar man i hinken.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av idgforum:
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Everchange:

Ska uppgradera datorn hade jag tänkt men är inte så värst kunnig på diverse delar...

Just nu sitter jag på ett 760 som ska föras över till den nya datorn - tanken är att jag köper ett till för SLI

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3997216/2013-10-12

Bör jag byta ut eller lägga till något i den här listan?

Jag hade tagit K modellen av processorn, för framtida överklockning.
Jag hade köpt en kylare till processorn, standardkylaren brukar vara ganska högljudd. 128GB SSD fylls upp väldigt fort, ...

Det följer inte med någon SLI brygga med ditt moderkort, så lägg till en sådan.

SLI brygga till Moderkortet? Måste vara en felskrivning, annars bra råd. Har inte tittat på moderkortet men han menar nog fler PCIE-16 platser. SLI bryggor brukar följa med grafikkorten.

Jag hade väntat och satsat på AMD:s nya R9 290X eller R9 290.
Kommer enligt mina kontakter landa på 5-6 000 kr (inte 9 999 kr som det står på Webhallen) och visst är det mycket pengar men lika bra prestanda som monsterkortet Titan för 8500 kr.

Du förlitar dig på rykten och pappersprestanda. AMDs närmsta steg från flaggskeppet är R9-280x och det presterar sämre än kortet det är rebrandat från (7970). En mer rimlig gissning är att R9-290x presterar i klass med GTX 780. Svenska återförsäljare lade dessutom upp AMDs kommande under 7290kr men uppmanades höja priserna av AMD själva, så några 5000kr lär bara vara önsketänkande.

Angående datorn TS satt ihop så skulle jag lägga till 200kr för att få K-modellen, jag skulle också rekommendera att lägga till Phanteks imponerande PH-TC14PE-kylare som till skillnad från den medföljande kylaren inte låter som en dammsugare: http://www.inet.se/produkt/6909658/phanteks-ph-tc14pe-rod

Han visste nog vad han talade om: 4 790 kronor inklusive moms hos vissa återförsäljare


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Han visste nog vad han talade om: 4 790 kronor inklusive moms hos vissa återförsäljare

Eftersom det var NDA på priset så handlade det fortfarande om en ren gissning, när återförsäljare tvingades höja det preliminära priset så pas mycket som de gjorde så anser jag fortfarande att runt 7k var en rimligare gissning. Däremot så är priset på lövblåskylaren fantastiskt, handlar man med en budget så är det absolut det bästa kortet att köpa.

Medlem

Synd bara att referenskortet kylning inte var på topp. Klickljud och varm men det kommer nog bättre varianter längre fram. Tycker dock fortfarande att prismässigt ligger Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC väldigt bra till. 2 434 kr med frakt är väll vad de flästa tycker är det mesta de vill ge och de får mycket bra grafikprestanda för sina kronor. Själv skyr jag Radeon som pesten pga deras overscan som är ett jäkla meckade på min 47 tums skärm.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av stormense:

Han visste nog vad han talade om: 4 790 kronor inklusive moms hos vissa återförsäljare

Eftersom det var NDA på priset så handlade det fortfarande om en ren gissning, när återförsäljare tvingades höja det preliminära priset så pas mycket som de gjorde så anser jag fortfarande att runt 7k var en rimligare gissning. Däremot så är priset på lövblåskylaren fantastiskt, handlar man med en budget så är det absolut det bästa kortet att köpa.

NDA eller inte så hade jag min starka källa om priset. Var dock inte 100% säker men nästan.

1
Skriv svar