Datorbygge, syntipps!

Medlem
Datorbygge, syntipps!

Tjena, jag skulle behöva lite hjälp med mitt datorbygge,
Specs

Processor, Quaden eller e8400? Tänker upgradera grafikkortet senare så jag kanske borde köpa 8800gt? Och jag är inte så jättebra på det dära med moder kort och vilka minnen ska man ha?

Har tänkt att överklocka lite också, aja tackar på förhand.

Medlem

Jag skulle nog välja Quaden.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Okej, men moderkort/minnen då? 2gb eller 4gb för spel och överklockning? Och grafikkort, Nj hjälp till här!

Inaktiv

Bygga i dagsläget är inte så vansinnigt komplicerat.
Hur mycket pengar/prestanda man förlorar istället för att vänta är alltid något att ta med i kalkylen.
Jag tycker att man ska satsa på ett hyfsat moderkort och ett bra aggregat till att börja med. 2GB minne absolut i dagsläget. Rekommenderar inte 4GB i dagsläget. Grafik = 8800GT 512 MB, 8800GTS 512 MB. Ungefär det jag rekommenderar i rådande stund, tillsammans med en C2D 2,2GHz eller mer.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Jo, men jag sitter med en 4 år gammal dator nu, jag har sparat länge, men unix. Processorn är inte så dyr/prestanda i mina ögon? Minne 2gb sa du okej, och det pendlar mellan gt och gts. Men chassit är väl bra? Det har 2 st nätagg så det är väl en bra investering.

Inaktiv

Det P190 jag hittar verkar ha ett agg på 1200W. Jag hade nog skaffat ett tomt chassi och petat i ett Corsair 520W ungefär idagsläget.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Men P190 är så jävla snyggt, kommer thermalright xp-120 passa i chassit?

nj
Medlem

P182 ser ut på samma sätt, lite mindre och du kan själv välja nätagg.
Vad har du tänkt göra med datorn som kan kräva 1200W?

Moderkortet har inte stöd för processorn än, frågan är om det kommer kunna stödja en Yorkfield-baserad quad core med då nVIDIAs nForce 680i-chipset krävde hårdvaruförändringar på moderkortet för att de nya quad core-processorerna skulle fungera, har inte läst något om det gäller för nForce 650i med, men läser man hos MSI så har moderkortet inte stöd för någon Yorkfield-processor ännu.

Det kan vara värt att kika på vad minnet behöver för spänningar för att fungera som de ska, har för mig OCZ är riktigt duktiga på att ha minnen som kräver högre spänningar än JEDEC-standarden (som är 1.8V för DDR2 PC6400-minnen) vilket kan orsaka problem med vissa moderkort.
4GB kan vara värt att köpa, verkar som att minnespriserna är påväg uppåt lite igen. Visst, utan ett 64-bitars operativsystem så får du "bara" tillgång till ~3GB, men om inte annat så har du så du klarar dig.

Kylaren var lite i dyraste laget (iofs så verkar datorbutiken ha gjort ett paket med fläkt och fästet som behövs för socket 775), du kan ju dock kika lite på tornkylarna som finns numera, har för mig de presterar lite bättre än den betydligt äldre XPC-modellen från Thermalright (inte för att den är så dålig). Dock så är det inte chassit som kan ställa till med problem ifall den ryms eller ej, det är om den ryms på moderkortet eller ej du ska oroa dig för.

Angående dual eller quad core så hänvisar jag till den här tråden.

Föresten, varför Fatal1ty-versionen av ljudkortet istället för det vanliga?

Medlem

Ok tackar för svr, men jo jag har läst den tråden på sweclockers. Men vilket moderkort stödjer quaden som jag tänker köpa, P190 eller P182, jag ska fundera på saken. Men vilken kylare rekommenderar du för jag är inte så duktig på den delen, men kylaren thermalright fick bra betyg i testerna, men gärna att du slänge ihop ngt bra paket för >15000, den enda jag är säker på är quaden och 8800gts (512)

Fatal1ty versionen är väl mer optimerat för spel? Eller det kanske är överprisat, du vet bäst

1
Skriv svar