Datorn kan inte hitta min nya BenQ V2420H via HDMI

Medlem
Datorn kan inte hitta min nya BenQ V2420H via HDMI

Hallå blogglovers.. Eller vänta! Hej kids!

Fick hem min skärm som jag köpte från CDon under en skön kampanj nyss. Allt såg superbra ut. HDMI, DVI, DSUB. Ja rubbet alltså. Min bärbara dator, en Zepto Nox A15 (http://www.itechnews.net/2008/10/16/zepto-nox-a15-notebook-pc...) med ett GeForce 9600M GT under huven.

HDMI mellan datorn och min TV fungerar klockrent. Jag kan köra på som vanligt och använda båda "skärmarna" samtidigt.

Så döm om min förvåning när nya skärmen vägrar inse att det visst är en kabel mellan dator och skärm(På skärmen står det: "(!) HDMI No Cable Connected !". Inte för att vara petig, men no signal detected är väl mer korrekt kanske. Kabeln sitter verkligen i.

Eftersom jag saknar dsub(vga..) på min dator så testade jag med frugans, och det fungerade klockrent! Skärmen starta upp i ett spratt och allt fungerade.

Eftersom det fungerar med TVn så drar jag hastigt slutsatsen att det inte är kabeln eller grafikkortet det är fel på.
Har även installerat senaste drivrutinerna för geforce utan framgång.

Ska försöka hitta någon polare med HDMI-utgång på sin dator för att testa, men då det är fredag, student och rätt sent så kan jag inte göra det just nu. Så alla tips under tiden är oerhört välkomna. Det är Win 7 x64 på datorn..

Skärmen: http://benq.se/products/LCD/index.cfm/page/specifications/pro...
Win7 kompatibel: http://www.microsoft.com/Windows/compatibility/windows-7/en-u...


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Har testat olika upplösningar(ser inte varför det skulle fungera, men börjar bli desperat)
Testat vista-drivrutiner(skulle tydligen fungera bättre med hdmi enligt nått forum)
Har testat att bli förbannad(gjorde varken till eller från)

Imorrn ska jag nog testa med en annan laptop som har HDMI samt ett PS3. Jag hoppas det fungerar... Skärmen är tänkt att köras på en ny dator i höst till BF3. Visst kan jag köra DVI på den, men jag vill ju ändå att HDMI ska fungera, då den har en sån port och jag vill kunna använda skärmen redan nu.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Skillnaden med HDMI och DVI är att HDMI kabeln leder ljud vilket inte DVI kabeln kan göra.
Men visst, HDMI bör du ju kunna köra när du har uttag till det :/

Medlem

Jo.. Jag har ju ingen DVI kabel(ännu) utan bara en HDMI sen tidigare, därför vill man ju att det ska fungera direkt Ska även testa med HDMI->DVI idag samt enbart DVI från brorsans dator. Vi får se, annars kanske CDon eller BenQ får ett samtal på måndag.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Dra åt pipeswengen! Det fungerar! Jag kopplade ut PRICK alla sladdar och lät allt stå en stund. Tidigare hade jag bara testat starta om datorn och dragit ut hdmi kabeln. Men nu fick allt åka ut, då jag läst om sk. Handshakes. Puh.

Lås tråden eller låt den användas som sandlåda för de stackare som är utan sommarjobb, mig kvittar det, jag har en fungerande skärm!


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

HA HA HA! Fint att de löste sig.

1
Skriv svar