Datorn rusar upp i varv och blir överhettad?

Medlem
Datorn rusar upp i varv och blir överhettad?

Hej!

Köpte mig en ny dator för några veckor tillbaka, har fungerat utmärkt ända tills idag.
Den går tyst och fint när man bara sitter och slösurfar å kollar film, men när man ska börja spela
något så börjar den varva högt och blir het?
Har läst att många har haft samma problem, men deras datorer stänger av sig, min hålls nog
igång men man blir bara lite orolig när den låter som en tröska och blir lite varm.

Testade igår att kolla temp med speedfan programmet :

Enligt speedfan så verkar ju cpu & gpu gå lite heta?
Skulle vara tacksam ifall någon har svar på mina problem!

Medlem

54 grader på GPU är ingen fara. Grafikkort klarar minst 90 grader. Går det upp mot hundra grader så kan du börja oroa dig.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Okej, köpte mig en till hårdskiva också, kan det vara så att den gör så att datorn "varvar" så mycket när man ska spela? Läste att hårdskivorna är oftast det som orsakar mycket ljud i datorer.

Medlem

Lägg upp full specifikation för datorn så ska jag se om jag kan identifiera något ljudmonster

Medlem

- AMD FX-8320 3.5 GHz 8-core AM3+
- Asus GTX750TI-PH-2GD5 GTX 750 Ti 2048 MB
- Kingston HyperX FURY Black 8 GB KIT (2 x 4 GB) DDR3 1866 MHz
- Asrock 970 PRO R2.0 AM3+ - ATX
- Kingston SSDNow V300 120 GB SSD 2.5"
- XFX Core Edition 550 W ATX
- Och så en WD mobile black 500gb hdd 7200rpm sata serial ATA 6gb/S som jag köpte senare och installerade.

Medlem
Skrivet av kimppa1:

- AMD FX-8320 3.5 GHz 8-core AM3+

Där har du boven.
"Stock"-kylaren (den du får med processorn) är rätt billig och behöver därmed köra väldigt höga varvtal för att klara av att kyla processorn. Läst lite här och var att den går upp i 6000rpm vilket bör vara vad du hör.

Om du inte står ut / om CPU-temperaturerna oroar dig kan du leta efter nya kylare till CPU:n. Finns gott om dem, själv kör jag en https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar.... Kolla lite på nätet vad som är kompitabelt med ditt moderkort/processor och hur man installerar

Medlem

Tack för tipset, ska kolla runt lite!

Medlem

använd hwmonitor för att mäta temp, inte speedfan.

cpukylaren som följer med är riktigt dålig. 300 spänn så får du en som går tyst och kyler bra, med visst rum för överklockning om man känner för det.


signatur

Ducati Streetfighter 848

1
Skriv svar