Datorn slocknar och startar om

Medlem
Datorn slocknar och startar om

Har precis uppgraderat datorn och den innehåller för tillfället:

Core i5-750
ASUS P7P55D Pro
Corsair 4GB 1333MHz DDR3
ATI X850XT (5850:t har inte levererats än)
1 x SATA HDD
2 x IDE HDD
Creative Audigy Ljudkort
PSU 520W (+12V/25A)

Problemet är att dator startar om sig på samma sätt som att man skulle ha tryckt på reset-knappen.

Kör Windows 7 och det verkade först som att detta skedde helt random. Datorn kan ha varit på en hel dag eller bara någon timma. Men nu har jag noterat att det skett 4 ggr då jag har kollat på flash-film via Megavideo, och att det kanske tyder på något.

Jag har förgäves sökt efter ett svar och faktiskt hittat andra som haft liknande problem just när det tittat på film via megavideo. Dock har deras problem varit överhettningsrelaterade.

Detta har jag gjort:

*Minnen: kört memtest i flera timmar utan några fel.
*CPU: kört prime95 i flera timmar utan några som helst problem. Max temp 70 grader, idle 35 grader.
*GPU: spelat flera grafikintensiva spel utan några som helst problem.
*PSU: flyttat om så att GPUn har sin egen 'rail' och tagit ur så mycket som möjligt, med samma resultat. Kollat så att alla kablar sitter i ordentligt.
*Event log: Visar ingenting eftersom datorn bara slocknar direkt.

Några andra idéer?

Medlem

Ingen?

Den har startat om sig när jag sett på flash-film på andra internetsidor nu också.

Inaktiv

Ja, jag har ingen aning om vad problemet kan vara, men hade jag varit du så hade jag försökt att få lägre temperatur på din CPU. Typ 10 grader lägre kanske.
Det jag hade gjort förutom det hade varit att felsöka komponenterna. Det kan dock vara ganska svårt om man inte har kompatibla delar, men har du det så är det värt ett försök tycker jag.

Vad är det för nätagg? Att CPUn blir 70C i Prime är knappast farligt, med tanke på att man pressar ALDRIG sin CPU så mycket i spel/program. Fast, att datorn startar om när du kollar på Flash filmer och sånt, det känns lite underligt.
Har du installerat dom senaste drivrutinerna för ditt grafikkort/moderkort?


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

har en omstart skett även när du har spelat något grafik tungt spel? för det låter som om ditt nätagg inte klarar av att leverera. http://extreme.outervision.com/PSUEngine
den där sidan kanske kan hjälpa dig och se om ditt nätagg är för klent. jag fyllde i det du skrev, men det finns säkert enheter i din dator som du inte har specifierat i ditt meddelande som kan lägga på belastning.
du måste iaf skaffa dig ett nytt nätagg när du väl köper ett ati radeon 5850 kort.

för mig så var min zalman 600W inte tillräckligt stark för att driva mitt grafikkort som är ett 4870x2

Medlem

Tack för era svar!

Incarnation: Tyvärr har jag inga delar eller andra dator att testa med...

master_chrille: Atrix Extreme Power 450T-SPT. Det har några år på nacken, men den pallar ju prime95 och grafiktunga spel?

mad-dog: Tänkte också PSU först, men har aldrig kraschat i något grafiktungt spel. Bara två små fläktar jag inte nämnt. Power Supply Calculator gav 235W (277W med ett 5870) som resultat.

Har nu också ominstallerat alla drivrutiner och flashat till senaste BIOS och än så länge har jag inte lyckats få den att krascha. Klarat sig i 2 hela dagar nu.

Jag återkommer ifall den börjar krascha igen...

Medlem

Jag skulle bytt nätagg direkt oavsett vad. Vad jag har läst så levererar det inte i närheten av specifikationerna. Bytt till ett Corsair så fort du kan.

Medlem

Hepp, datorn startar fortfarande om sig, men det är längre mellan varje gång.

Får väl ta och se mig om efter ett nytt nätagg då...

1
Skriv svar