DC7900 + kontrollerkort

Medlem
DC7900 + kontrollerkort

Hej allihopa!

Jag hittade ett gäng minnen och ett kontrollerkort när jag städade ur källaren och tänkte sätta ihop detta i en HP DC7900 SFF. Moderkortet har två PCI-E. Den ena är x16 och den andra är en x16 som är "downshifted" till x4. Mitt kontrollerkort är av modell PCI-E x8, men när jag sätter i kortet i x16 så tänds inga lapor på kortet och datorn hittar inte kortet. Däremot så indikerar cache-batteriet att kortet får ström och börjar ladda. När jag sätter kortet i x4-platsen så fungerar allt som det ska, men det blir lite trångt för kablarna då denna kortplatsen sitter betydligt närmare chassit. Jag hade tänkt köra 4 st diskar i någon form av raid, men kommer jag att få ut all prestanda om nu kortet sitter i x4-platsen? Man har läst lite om personer som provat grafikkort i de olika portarna och har tappat mycket prestanda när grafikkortet sitter i x4-platsen.

Jag tog med kortet på jobbet och provkörde två andra DC7900SFF och kortet fungerar inte i deras x16 heller. Jag provade att uppdatera BIOS och har kollat igenom alla inställningar, men inget tycks hjälpa.

Medlem

Vad är det för kontrollerkort? Låter onekligen som att det inte fungerar med x16.

Medlem

HP Smart Array P400

Medlem
Skrivet av stesve:

HP Smart Array P400

Den klarar x8 som mest.

Medlem

Ja, men den ska väl gå att köra i ett PCI-e x16?

Medlem
Skrivet av stesve:

Ja, men den ska väl gå att köra i ett PCI-e x16?

Jepp, det ska funka! PCI-standarden är bakåtkompitabel, så det är konstigt att det inte går isåfall. Testat med ett annat PCI-e kort i samma slot?

Medlem

Jag får kortet att tändas och upptäckas av bios när jag sätter kortet i PCI-e x16 porten som är "downshifted" till x4. dvs. kortet lär inte gå på full rulle. Sätter jag det i den riktiga x16-kontakten så laddas backup-batteriet men kortet är släckt och upptäcks inte av bios. Jag har provat i både 7800, 7900 och en 8000 elite men med samma problem. Sätter jag i kortet i min ASUS-maskin eller i min microserver så hittas kortet i PCI-e x16 -porten. Enligt HP så ska kort med interface 1,4,8 och 16 fungera i pci-e x16 porten. Eller är det så att den endast är utformad för grafikkort?

Medlem

Jag har endast ett grafikkort som jag kan testa med och det tycks fungera i kortplatsen.

Medlem

Det ska inte spela någon roll om det är ett grafikkort eller inte, BIOS borde upptäcka kortet ändå. Är det denna drivrutin du har installerat? Windows 7, eller Server 2008 R2?

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/DriverDownlo...

Medlem

Eftersom kortet varken tänds eller hittas av bios, går det inte att lägga på några drivrutiner. Kortet ska dyka upp i bios där man kan skapa array osv. Drar jag igång smart start cd så står det att kortet inte är inkopplat. Jag har uppdaterat BIOS och firmware på kortet, men inget tycks hjälpa.

Medlem
Skrivet av stesve:

Eftersom kortet varken tänds eller hittas av bios, går det inte att lägga på några drivrutiner. Kortet ska dyka upp i bios där man kan skapa array osv. Drar jag igång smart start cd så står det att kortet inte är inkopplat. Jag har uppdaterat BIOS och firmware på kortet, men inget tycks hjälpa.

Precis, tänkte lite fel där. Har du möjlighet att testa i en annan PCI-e x16 slot på en annan dator?

Medlem

Har provat på:

1. DC7800 (här hittas kortet med datorn hänger sig efter att kortet hittats och ska boota. Går inte ens att tryck F10 för BIOS-setup eller F9 för boot-menu)
2. DC7900 (Hittas inte)
3. 8000 Elite SFF (hittas inte)
4. DC6200 SFF (hittas inte).
5. Min stationära med ASUS-moderkort (hittas och fungerar)
6. HP Microserver N40L (hittas och fungerar)

Det verkar inte vara fel på kortet, men SFF-maskinerna verkar inte gilla kortet...?

Medlem

*2 : Hittas inte i PCI-e x16, men i PCI-e x16 som är downshifted till x4. Vilket har gränssnittet som en x16 men är endast en x4.

Medlem

Ja, möjligtvis är SFF begränsade på kontrollerfronten. Har kollat igenom HP's dokument om kortet, men hittar inget vettig information om hårdvarustöd där.

Medlem

Nä, inte jag heller.. Skumt dock.. Jag får väl lägga ner projektet och bygga en annan dator..

Medlem

Surt! Hade varit en skön lösning annars.

Medlem

Absolut! Tack för hjälpen

Medlem
Skrivet av stesve:

Absolut! Tack för hjälpen

Nemas problemas.

1
Skriv svar