Det bästa AGP-kortet?

Medlem
Det bästa AGP-kortet?

Jag har en många år gammal dator. Köpt samtidigt som Doom 3 släpptes, (3 år sedan?)
Först undrar jag vilket som är det bästa grafikkortet för mig? Såg något 7600GT men det kostar ändå ca 2500:- och jag vet inte om det är värt att göra en sån uppgradering.

Idag har jag 6800gt, övriga spec ser ni nedan.

Någon gång uppgraderar jag allting men just nu är jag intresserad av ett nyt graffe och då vill jag inte betala för mycket. Kan man köpa begagnat?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Ett X1950Pro är det mest prisvärda AGP kortet idag. Kostar runt 1600:-


signatur
Medlem

Eller en geforce 7600 gs kostar 1095 på pc city.

nj
Medlem
Skrivet av Nikke94:

Eller en geforce 7600 gs kostar 1095 på pc city.

1100 för ett 7600GS? Rejält överpris då man kan få det bättre 7600GT för samma/lägre kostnad.
Dock så är Radeon X1950Pro helt klart de mest prisvärda AGP-korten i dagsläget då de går att hitta för nedåt 1400 kr.

Medlem

Asus 7600GS 256MB Silent kostar 765:- på Dustinhome ( http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105746 )

Utmärkt kort om man kör låga upplösningar (max 1024x768 ) samt TYST. Har det själv (men för PCI Express ).

Medlem

Låter bra. BLir nog en liten uppgradering och jag hoppas jag märker skillnad mot mitt 6800GT om jag köper 7600GT eller X1950. Men jag föredrar Nvidia eftersom jag alltid haft det.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Låter bra. BLir nog en liten uppgradering och jag hoppas jag märker skillnad mot mitt 6800GT om jag köper 7600GT eller X1950. Men jag föredrar Nvidia eftersom jag alltid haft det.

Använd Toms Hardware för att jämföra:

http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&mo...

Det verkar inte vara någon större skillnad mellan 6800GT och 7600GT f.ö. Använd ovan sida för att välja olika grafikkort och se för de spel och upplösningar du kör vilken skillnad det ger.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Låter bra. BLir nog en liten uppgradering och jag hoppas jag märker skillnad mot mitt 6800GT om jag köper 7600GT

7600GT är inte bättre än ett 6800GT.

Bara för att ett kort är nyare innebär det inte att det är bättre.


signatur
Medlem

Men vad sugit. Då är det ingen idé att uppgradera till ett annat AGP-kort om det inte är bättre väl?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Men vad sugit. Då är det ingen idé att uppgradera till ett annat AGP-kort om det inte är bättre väl?

Nej, tyvärr.

nj
Medlem

Radeon X1950Pro är ju dock hyfsat mycket snabbare än 6800GT/7600GT. Dock så finns ju risken att din processor kommer vara lite av en flaskhals så du inte märker så stor skillnad.

Inaktiv

Jag såg ett Geforce 7800GS med AGP anslutning

nj
Medlem
Skrivet av flyer232:

Jag såg ett Geforce 7800GS med AGP anslutning

Prestandan på ett 7800GS är likvärdigt/sämre än det nyare 7600GT som dessutom är billigare.

Inaktiv

ATI x1950pro kortet säger jag bara. Säljer ofta det till folk som blivt missnöjda med Nvidia korten du har fler pipliens i 1950 kortet än i Nvidias 8600 pcie serier.. Mycket mer prisvärt och som sagt med en äldre prosseser så ska du nog inte lägga ner förmycke på en utgåend grafikorts soket.

Ett litet råd e när du väl ska handla det kolla runder i mindre datorbutiker och fråga om råd så hjälper dom nog dig med domflesta frågorna..


signatur

AMD 6000+ ATi X1950XT DDR2 PC6400 2GIG.....

Medlem

Tack för all info.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av cammo:

Ett X1950Pro är det mest prisvärda AGP kortet idag. Kostar runt 1600:-

Här själv köpt detta kort och är otroligt nöjd, ren fröjd att spela igen


signatur

Freshly dared, the half won.

Medlem

Jag är på gång att kanske skippa PC (ja, ni hörde rätt) för att gå över till Mac så jag väntar lite med nytt graffe.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Inaktiv

jag har ett X1650Pro , som jag ska sätta in snart är det bra ?

Inaktiv

Beroende på vad du ska spela och göra... Knappast det snabbaste kortet i världen, men borde väl klara wow, css och enklare spel med glans.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Inaktiv

Kommer den klara call of duty 4 ? , medal of honor airborne osv ? den kom ut detta året så den borde klara dem spelen.

Inaktiv

Band of brothers ? sagan om ringen 2 ? middle earth då ?

Medlem
Skrivet av Hunter91:

Kommer den klara call of duty 4 ? , medal of honor airborne osv ? den kom ut detta året så den borde klara dem spelen.

Bara för att ett kort är nytt så innebär det inte att det är bra.

Men ja, det kommer nog klara spelen om du kör på låga inställningar.


signatur
1
Skriv svar