Drivrutin slutar svara(Nvidia 580)

Medlem
Drivrutin slutar svara(Nvidia 580)

Har någon tips och idéer om vad man kan försöka med när drivrutinen till grafikkortet slutar att svara?
"Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts."
Kör ett Nvidia 580

Det jag har försökt med själv:

*Ominstallerat drivrutiner( körde Display Driver Uninstaller först)
*Avinstallerat program som jag lade in ungefär samtidigt som problemet började uppstå.
*Kollat temp och inte hittat något avvikande.
*Googlat sönder the intrewebb,utan resultat.

Då återstår det att framkalla krafterna från alla forumiter och se om problemet kan lösas.
Är tacksam för alla tips och trix ni kan tänkas ha.

*edit*
Ominstallerade någon vecka innan strulet började och enligt en drivercheck så är ett par Intel drivers icke uppdaterade. Fast jag har kört med intel update och den ändrar inget.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Mitt trasiga GTX 680 gör samma sak under load. Skickas iväg den här veckan...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Testat att uppdatera drivrutiner för moderkortet samt BIOS? Kolla även så att du har rätt inställningar i BIOS (timing, frekvens och spänning).

Har du haft det överklockat? Har du testat med andra drivrutiner som är äldre? Kollat så strömkablarna till grafikkortet sitter som de ska?

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Testat att uppdatera drivrutiner för moderkortet samt BIOS? Kolla även så att du har rätt inställningar i BIOS (timing, frekvens och spänning).

Har du haft det överklockat? Har du testat med andra drivrutiner som är äldre? Kollat så strömkablarna till grafikkortet sitter som de ska?

Tack, skall testas om en stund.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Jag hade det problemet rätt länge men enbart i World of Warcraft med mitt 570GTX.
Testade olika drivrutinsversioner och olika grafikinställningar i spelet utan någon skillnad och googlade runt massor men hittade inga lösningar tills jag till slut hittade en liten gömd forumtråd där nån tipsade om att byta från DirectX 11 till DirectX 9 i spelet och det löste alla problem

Sen vet jag inte om det är i wow du har problem eller i windows eller andra spel men kan vara ett tips att installera/byta DirectX version och testa om du kan använda 9 istället för 11.

Medlem

Ok, en liten update:

Blev lite arger och ryckte ut grafikkortet och plockade isär det så att jag kom åt kylflänsar under fläktarna. de var igensatta. Efter att dammsugit(jag vet att det inte är bra, men tyckte inte jag hade något att förlora i detta läget) så satte jag in det igen och körde 3dmark bench. Denna gång rullade allt på som vanligt.

Det jag funderar på (om nu damm och temp var problemet) är hur bra tempgivare är? Loggade vid krascher och då låg temp på 67-68 grader, samma grader nu efter att damm är borta. Idle är dock rejält lägre.

Jag misstänker att kortet blev varmare än 68 grader förut, men varför syntes inte det på templogg som jag körde?

Hoppas att detta håller i sig och passar på att tacka för tipsen.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Testa att avinstallera 3D Vision.

Testa också:
Open "Nvidia Control Panel" (C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Control Panel Client) and at the option "Manage 3D settings" at "Power Managment Mode" make sure you change to "Prefer Maximum Performance" instead of the default "adaptive" option.
Källa: http://www.ownedcore.com/forums/world-of-warcraft/world-of-wa...

Har läst att Nvidia-kort kan bete sig så när volten går under 1 v.

1
Skriv svar