Får inte HDMI att fungera

Medlem
Får inte HDMI att fungera

Jag vill koppla min dator till tv skärmen via hdmi kabel men det blir svart på skärmen och står att det inte finns någon videosignal. Vill minnas att det har fungerat förut men då minns jag inte hur jag gjorde. Har prövat alla videoinställningar, hdmi 1, hdmi 2 och hdmi sida. Det finns bara ett hdmi uttag till datorn och jag har även prövat starta om datorn/tvn, dragit ur sladden och in etc. Ingenting fungerar, det kommer heller inte upp någon notifiering på datorskärmen när jag sätter i kabeln i datorn.

Tv: PHILIPS Q552.1E-LA
Pc: Windows 7, NVIDIA GeForce GTX 670

Medlem
Inaktiv

Försöker du köra bild både på datorskärmen och TVn samtidigt eller bara från datorn till TVn? Om du högerklickar på skrivbordet och går in på Nvidia Control Panel sen går in på Set Up Multiple Displays så kanske det finns något där du kan klicka i. Lycka till.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Försöker du köra bild både på datorskärmen och TVn samtidigt eller bara från datorn till TVn? Om du högerklickar på skrivbordet och går in på Nvidia Control Panel sen går in på Set Up Multiple Displays så kanske det finns något där du kan klicka i. Lycka till.

Det blir väl automatiskt så att båda skärmarna visas eller? Har redan varit inne där och kollat men det är endast dataskärmen som finns som alternativ och det går heller inte att söka efter tvn.

Medlem

Testa med att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet om du inte redan gjort det. Har du kontrollerat i fall HDMI-porten på grafikkortet ens fungerar? Alltså att du får bild om du t.ex. kopplar in en skärm? Har du ingen möjlighet till detta så kan du alltid kunna testa med en HDMI till DVI-D adapter eller kabel och se i fall du får bild. Med vissa grafikkort så följer adaptrar med, men annars är de inte så dyr. Kan också vara värt att testa med en annan HDMI-kabel.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Testa med att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet om du inte redan gjort det. Har du kontrollerat i fall HDMI-porten på grafikkortet ens fungerar? Alltså att du får bild om du t.ex. kopplar in en skärm? Har du ingen möjlighet till detta så kan du alltid kunna testa med en HDMI till DVI-D adapter eller kabel och se i fall du får bild. Med vissa grafikkort så följer adaptrar med, men annars är de inte så dyr. Kan också vara värt att testa med en annan HDMI-kabel.

Som sagt så har det fungerat tidigare så jag tror inte att det är hdmi-porten som inte fungerar. Är rätt säker på att det fungerar med samma kabel på tex laptops så kabeln fungerar definitivt (köpte igår). Ärligt talat tror jag det är tvn som spökar men jag vettefan vad det är

Medlem

Ni kan ta bort tråden det löste sig

Medlem
Skrivet av Fjumse:

Ni kan ta bort tråden det löste sig

Hade råkat sätta sladden i moderkortet istället för grafikkortet. Tack till alla som tagit sig tid att svara

1
Skriv svar