Medlem
Färdiga Pc Paket

Efter att ha spenderat ett par timmar kollande på diverse sidor utan att bli särskild mycket klokare så undrar jag nu vilket Pc Paket skulle ni rekomendera (max kostnad ca.15.000kr).
Kollade på http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10548 men jag kanske börjar bli gammal eller så för jag är väldigt misstänksam emot vattenkylning ^^.
Men som sagt jag är tacksam för alla rekomendationer

Medlem

Har för mej inet monterar datorer gratis denna månaden så be nån duktig plocka ihop delar åt dej så får du mycket mer prestanda för pengarna.

Medlem

Känner tyvärr ingen som kan tillräckligt om hårdvara för att få vettiga rekomendationer.
Så om någon insatt har en vettig rig för ca.15.000 att rekomender eller kan länka till ett bra ihop plock av delar på inet så är självklart det intressant också.

Släng upp en tråd på SweClockers så sätter dem ihop delar åt dig, antagligen på inet där de har montering för 700kr?. Vattenkylning är det inget fel på, jag har själv varit skeptisk men igår installerade jag en Corsair H100 i min dator, gick riktigt smidigt och temperaturerna är löjligt låga, precis som det står på lådan så toppar min i7 920 3.80GHz 66 grader (originalfrekvens är 2.66GHz), det med 100% load i BF3. Med min gigantiska noctuakylare med dubbla fläktar låg processorn på närmare 90 grader - och var inte speciellt stabil. Den är ju dessutom mycket mindre och smidigare i mitt Cosmos S chassi. CDON är också ett alternativ (vet inte om de monterar något dock), med koden SWEC1202 får man 5% rabatt på datorkomponenter. För övrigt så kommer ju Ivy Bridge och Kepler nästa månad, så vänta tills dess så tjänar du på det.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Det är 336 kr över din budget på komplett men dtaorn är grym så in i helsike. Har ändrat en del saker i konfigrera själv så har lagt en lista nedan med vad den konfigrationen jag gjorde innehåller.

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10548

743167

Komplett Gamer Premium i25 - Corsair edition

Artikelnummer:743167
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
PC BOX LARGE
QPAD FH Komplett L.E.
Cooler Master HAF X Big Tower Svart
Corsair TX V2 850W PSU
Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3, Socket-1155
Intel® Core i7-2600 Processor
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Corsair H40 Hydro Series CPU Kylare
XFX Radeon HD 6970 2GB GDDR5
Corsair SSD Force Series 3, 90GB 2.5"
Seagate Barracuda® 1TB
Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
Corsair Vengeance M60 Performance
Corsair Gaming Audio Series SP2200 2.1
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 SE 64bit
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
Garanti 3 års inskicksgaranti
Tillgänglighet:

Ska kolla inet också vad de har att erbjuda sedan även pricerunner.

PS:Behöver du skärm, tangentbord, mus och högtalare? Eller har du det redan?

Medlem

Tack för svar men jag blev lite för rastlös under dagen och började plocka ihop lite delar själv på inet
som jag skulle vilja ha åsikter om t.ex. att allting passar tillsammans, om jag glömt något eller om något kan ersättas av nått annat billigare utan någon större prestanda förlust.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1494972/2012-02-15
och måste jag skaffa ett nytt win7? har för mig att man var tvungen att göra det vid byte av moderkort.

Ps. Nej skärm osv har jag redan

Medlem
Skrivet av Pilsken:

Tack för svar men jag blev lite för rastlös under dagen och började plocka ihop lite delar själv på inet
som jag skulle vilja ha åsikter om t.ex. att allting passar tillsammans, om jag glömt något eller om något kan ersättas av nått annat billigare utan någon större prestanda förlust.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1494972/2012-02-15
och måste jag skaffa ett nytt win7? har för mig att man var tvungen att göra det vid byte av moderkort.

Ps. Nej skärm osv har jag redan

Du har satt in ett moderkort med ett märke som är låg kvalité på sedan har du satt in 16GB minne 1866 mhz när du kunde satt in det högsta vilket är 2X 8Gb (2X 4096 MB) 2133mhz, sedan är det massa delar som inte finns i lager. Om du väntar en 15-20 minuter så postar jag en bra dator från inte här i tråden

Medlem
Skrivet av Pilsken:

Tack för svar men jag blev lite för rastlös under dagen och började plocka ihop lite delar själv på inet
som jag skulle vilja ha åsikter om t.ex. att allting passar tillsammans, om jag glömt något eller om något kan ersättas av nått annat billigare utan någon större prestanda förlust.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1494972/2012-02-15
och måste jag skaffa ett nytt win7? har för mig att man var tvungen att göra det vid byte av moderkort.

Ps. Nej skärm osv har jag redan

Nu har jag en riktigt grym dator för dig som är verkligen typ det bästa du kan få på marknaden och det är också med ett Windows 7 Ultimate

Med Belysning: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495168/grymmaste-datorn-du-... 16343

Utan Belysning: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495520/grymmaste-datorn-du-... 1644 SEK

Jag kan intyga att det blir jävligt mycket snyggare med belysning och att det är väl spenderade 200 kr. Har själv i min dator fläktar som lyser rött och det är grymt snyggt.

Medlem

Så efter tipsen så ändrade jag lite på delarna och kom fram till följande
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495936/2012-02-16
Om jag fattat det hela rätt så är z68 chipen bättre om man skall ha SSD?
Sedan såg jag att du hade lagt till Serial-ATA hårddiskkabel jag antog att inet fixade allt sådant när de satt ihop den åt mig?
Och jag antar att det inte är någon större skillnad på de olika märkerna av grafikkorten? (asså XFX är inte bättre än MSI eller Powercolor osv)

Medlem
Skrivet av Pilsken:

Så efter tipsen så ändrade jag lite på delarna och kom fram till följande
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1495936/2012-02-16
Om jag fattat det hela rätt så är z68 chipen bättre om man skall ha SSD?
Sedan såg jag att du hade lagt till Serial-ATA hårddiskkabel jag antog att inet fixade allt sådant när de satt ihop den åt mig?
Och jag antar att det inte är någon större skillnad på de olika märkerna av grafikkorten? (asså XFX är inte bättre än MSI eller Powercolor osv)

Förstår inte anledning till att du ska köpa dig ett dyrare moderkort än vad du behöver sedan så finns inte det grafikkortet som du har valt varken i inets lager eller hos levrantören, sedan så den optiska läsaren du har kan bara läsa och bränna/läsa dvd skivor om du kollar på blu-ray brännare hittar du en blu-ray brännare/läsare från LG som är billigare och kan även läsa/bränna dvd skivor om du kollar på dess spec. Det grafikkortet som jag hade valt ut var det bästa du kunde få på iet som fanns i lager, det är bara snäppet under det som du vhade valt men som inte fanns i lager. Sedan så hårddisken som du hade valt hade 1 TB 6bit/s 7200 rpm för 1249 kr Den som jag hade lagt till i kundvagenen hade 2 TB 6bit/s 7200 rpm för 1232. Skalet som du har valt har fler fläkt-platser än det som jag hade valt, dock om du kollar på alla fotona ser du att den fläkten som medföljer är väldigt stor (20cm) om du vill kan du ju lägga till 1 fläkt till i varukorgen. Fördelen med det skalet är att desto större fläkt och desto mindre fläktar desto tytsare blir datorn, och i det skalet som du hade valt kunde man bara ha 12cm fläktar och då måste man mer än i det andra skalet sedan så var det du valt dyrare också.

PS: Förstår inte vad du behöver en SSD disk för? är det för backup eller är det för annat? Du kan ju alternativt partitionera din hårddisk om det inte är för att lägga en backup på dina filer vill säga. Om det är virus du är oroad för så du vill ha en backup kan du likväl partitionera för nästan alltid när virus antingen förstör systemfiler i systemet eller tar bort allt på hårddisken gör den bara det på den partionen OS:et är installerat på.

PS2: har du OS:et på skiva eller kom det med den datorn du har nu? Om du har det på skiva tror jag att när du ska aktivera blir du tvungen att ringa microsoft och säga att du har bytt dator och att du har tagit bort det på din gamla dator och du vill aktivera din nyckel på den nya. Om din förra dator inte var en märkets dator utan en bygg ihop dator men du fick OS:et förinstallerat utan skiva kan du "säkerhetskopiera" ett windows 7 oem installera det och sedan när du ska aktivera det så får du ringa till microsoft och säga att du har tagit bort OS:et på din gamla dator och att du vill aktivera det på din nya. om det är en märkets dator så får du köpa nytt OS.

Medlem

Anledningen till valet av mobo är att det ska var lite framtids säkrat så om jag vill uppgradera datorn så är det möjligt.
Att delar sedan inte finns i lager spelar inte mig någon större roll då det inte är någon brådska
Blev lite orolig över att den blu-ray brännaren du valde är nu mera ur produktion där av bytet till enbart läsaren men skall tänka över det valet lite mer.
Valet av Hårddisk var helt enkelt att jag vet att WD är riktigt bra på det dom gör,
men vid lite mer nät grävande så läste jag att det är även seagate så där blir det om val.
Chassiet vald jag pga av Tomshardware test vilket även spelad in vid mobo valet.

När det gäller SSD så hade jag tänkte att kör den som boot för win7 helt enklet och jag märkte att jag hade gått och köpt en retail version av win7 så inga problem med det längre

Medlem
Skrivet av Pilsken:

Anledningen till valet av mobo är att det ska var lite framtids säkrat så om jag vill uppgradera datorn så är det möjligt.
Att delar sedan inte finns i lager spelar inte mig någon större roll då det inte är någon brådska
Blev lite orolig över att den blu-ray brännaren du valde är nu mera ur produktion där av bytet till enbart läsaren men skall tänka över det valet lite mer.
Valet av Hårddisk var helt enkelt att jag vet att WD är riktigt bra på det dom gör,
men vid lite mer nät grävande så läste jag att det är även seagate så där blir det om val.
Chassiet vald jag pga av Tomshardware test vilket även spelad in vid mobo valet.

När det gäller SSD så hade jag tänkte att kör den som boot för win7 helt enklet och jag märkte att jag hade gått och köpt en retail version av win7 så inga problem med det längre

Skillnaden mellan moderkorten är att det du valt har 2st usb-portar till på baksidan och sedan 5 st interna usb-portar som man kan koppla in på chassits inbyggda usb-portar. Sedan så fanns det 2st extra Sata 6bit/s vilket du inte behöver om du bara inte måste ha 2 dvd-brännare och en hårddisk exempelvis på just Sata 6bit/s för sedan finns det ju 4 st på båda Sata 3bit/s. Den sista skillnaden är att det moderkortet du valt har firewire portar vilket det andra inte har, firewire portarna är till för att koppla ihop datorer med varandra och flytta och kopiera filer direkt mellan varandra. Sedan så när du om typ 3-4 år ska uppgradera din dator igen har förmodligen det kommit en ny helt ny socket och då kommer du får köpa helt nytt moderkort igen.

PS: Enda nackdelen som kommer beröra dig om du byter är att du inte har några USB 3.0 på framsidan utan bara 2 st på baksidan medans det du hade valt hade både 2 st på baksidan och framsidan.

PS2: USB 3.0 är bakåtkomatibel med 2.0.

Medlem

Laxan har nog en poäng i att det moderkortet är kanske lite overkill. P67 är mainstream och helt klart tillräckligt för dem flesta användarna men om du gillar att pilla runt i BIOS och klocka så brukar i allmänhet dyrare vara bekvämare och stabilare. SATA 3 och SATA 2 portarna är egentligen bara av intresse om du har en SSD då vanliga mekaniska diskar inte begränsas av den länken. Optiska medium går också utmärkt att köra på SATA 2 portar.

Du tog med en SSD i ditt bygge vilket är någonting som jag inte skulle gjort. Jag tycker att det är för dyrt fortfarande men för dem som värdesätter hastighet högt så är SSD:n ett givet val då den utklassar allt annat.
Western Digital Black är bra, vet jag av personlig erfarenhet.

Ditt bygge verkar stabilt Pilsken, allt verkar vara kompitabelt och balanserat prestandamässigt. Jag skulle bara ta en titt på din Slim Dvd läsare då en fullsize skulle kanske kunna erbjuda högre prestanda eller samma prestanda för lägre pris.

TheShadyShader nämde att du borde kolla sweclockers vilket jag också råder dig, helt klart bäst koll på datorer inom svenska gränsen.

1
Skriv svar