Felaktig (norsk) IP-adress

Medlem
Felaktig (norsk) IP-adress

Hej,

Jag vet inte riktigt vad jag har råkat ut för. Av någon anledning tilldelas min stationära dator i hemnätverket en norsk IP-adress.

Den stationära är ansluten via en router som är kopplad till ett de vägguttag vi har tillgängliga. Jag har även en bärbar dator som är kopplad direkt via "modemet"/vägguttaget där allting fungerar felfritt.

En snabb koll på myip.se visar att informationen om internetleverantör inte är korrekt.

Går jag in med min stationära får jag upp följande information: Your Internet Service Provider ISP are = Alcatel-Lucent Norway AS

Går jag däremot in med min bärbara får jag upp korrekt information: Your Internet Service Provider ISP are = Bahnhof AB

Någon som kan tänka sig veta vad problemet är? Är det lokalt eller är det Bahnhof som har strulat till det?


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Har du flera IP-adresser i ditt abonnemang så att dina enheter ska få olika utåt? Isåfall så kan det vara att Bahnhof har köpt upp nån ip-serie av AL och informationen inte har nått ut överallt ännu. Annars så låter det spontant som att din stationära dator använder en proxy av något slag som går via norge.

/ LordDaimos

Medlem

Kolla så du inte har någon chrome extension som agerar proxy.

Medlem

Något Google-tillägg är det inte i alla fall. Provat både med inkognitofönster (privat surfning) och annan webbläsare men problemet kvarstår. Verkar inte bättre än att det är Bahnhof som använder IP-serie av AL.

Har tagit kontakt med Bahnhof och får helt enkelt vänta in deras svar.

Tack för era svar!


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Ibland, speciellt om man inte bor i en större stad, kan man routas åt helsike om ens ISP gör nåt eller har nåt problem. En klassiker är en gammal lirare i vår gamla klan som hade uselt ping och vid en traceroute så framkom det att han routades från värmland -> washington (USA) > tillbaka till europaservrar.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Det kan ju också vara myip.se som har gammal eller felaktig information.

Om du kollar här kan du få info från lite olika tjänster:
https://www.iplocation.net/

Medlem
Skrivet av LentoMan:

Det kan ju också vara myip.se som har gammal eller felaktig information.

Om du kollar här kan du få info från lite olika tjänster:
https://www.iplocation.net/

Det är ett generellt problem. De flesta "IP-sidor" visar att jag går igenom "Alcatel-Lucent Norway AS" samt att jag inte kommer åt material på sidor som Viaplay m.m - just p.g.a. att jag inte registreras som svensk användare.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Har Bahnhof också med exakt samma "problem".
Blir re-routad till norska sidor och taggas som norsk på program som Teamspeak till exempel.

1
Skriv svar