GeForce 8800 - Ska du skaffa ett?

Medlem

Köpte ett 8800GTS. Köpte inte GTX pga att slippa byta nätagg osv. Är lite nörd så sett. Ljudnivån är lika som mitt gamla 7800GTX. Prestandan är helt ok. En liten fingervisning kanske. Från 4600 till 7800 i 3DMark'06 Samt att spela är hur skönt som helst. Jag hade faktist jobbat över för att köpa detta kort så det var planerat


signatur

Allvarligt talat!

Medlem

Bortkastade pengar.

Säg, följer det med ett kärnkraftverk för att driva kortet?

Inaktiv

Jag kommer vänta till våren då hela systemet ska uppgraderas.
Om bara grafikkortet drar 320W så kommer detta säkerligen märkas på elräkningen.. Ni som bor hemma hos mamma o pappa än tänker säkert inte på det men vi som är nyinflyttade i lägenhet och inte har det alltför fett för tillfället tänker på det i allra högsta grad Inget 8800 för mig med andra ord..
Hoppas på bättre siffror iom andra generationens DX10 kort.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem
Skrivet av johanp:

Bortkastade pengar.

Säg, följer det med ett kärnkraftverk för att driva kortet?

Herregud, kolla in länken:
http://techreport.com/reviews/2006q4/geforce-8800/index.x?pg=...
I idle så drar det 7 W mer än ett 7950 eller 15W mer än ett 7900 GTX (ej SLI) och jag har inte hört någon klaga på det kortets strömförbrukning?
I load så drar 8800GTX 10W mindre än ett Radeon 1900XTX (ej Crossfire)...


signatur

How can we win when fools can be kings?

Skrivet av N3m35i5:
Skrivet av johanp:

Bortkastade pengar.

Säg, följer det med ett kärnkraftverk för att driva kortet?

Herregud, kolla in länken:
http://techreport.com/reviews/2006q4/geforce-8800/index.x?pg=...
I idle så drar det 7 W mer än ett 7950 eller 15W mer än ett 7900 GTX (ej SLI) och jag har inte hört någon klaga på det kortets strömförbrukning?
I load så drar 8800GTX 10W mindre än ett Radeon 1900XTX (ej Crossfire)...

I någon recension skrev de att Nvidias grundtanke bakom korten är effektivitet. Ungefär som Intel gjorde när de tog fram Core-serien av processorer. Själv sitter jag med ett 7900GT kort av en starkare klockad modell så det är lika bra att vänta ett tag. CPU:n jag har ger en flaskhals så jag uppgraderar lite annat först innan jag börjar fundera på grafikkortet igen.

Medlem
Skrivet av dosman:
Skrivet av Sito:

Du förstår nog fortfarande inte vad jag menar. Du säger att det är totalt meningslöst att köpa kortet pga att det inte finns några DX10 spel, Jag menar att om man ändå har tänkt att uppgradera sitt gfx kort pga att det man har är föråldrat och man har tänkt lägga ut runt 5000 spänn så varför skulle man inte satsa på ett 8800 även om det inte finns några DX 10 spel idag? det är ju bevisat att det är snabbare än dom befintliga dx9 korten som finns idag.

Onödigt att köpa high end kort då deras värde sjunker för snabbt. Om ett par månader så kommer det gå att köpa bättre kort för samma eller mindre pengar.

Så här är det ofta. Samma sak när jag köpte min Volvo. Tappa 40 k på ett år. Så att gnälla att ett grafikkort tappar 1000kr på 3-6 månader känns ynkligt. Allt är relativt. En del har pengar andra inte... Har man inget gör man rätt i att vänta. Jag ville bara ha mer trycka i maskinen och jag ångrar det inte.


signatur

Allvarligt talat!

Medlem

väntar nog och se hur ati:s dx10-kort presterar, men det är inte helt omöjligt att det blir ett nvidiakort.
Visst är kortet stort men har man en tyst arbetsstation så kvittar det om speldatorn är på några timmar om dagen.


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem

tja, jag ska förhoppningsvis skicka iväg en beställning i morgon där givetvis ett 8800GTX ingår,

det jag är lite osäker på är att det kan skilja upp emot 800 kr mellan märkena på samma kort,,

vad beror detta på?

jag gissar att dom ger olika mycket för korten beroende på hur många dom köper av nVidia,
och att saker som tex garantier sätter spår i priserna, eller annat som medföljer i kartongen.

men har prestandan/kvaliten någon skillnad mellan märkena?

eller köper man givet vis det billigaste och skiter i ordspråket: " man får vad man betalar för?

Medlem

Ska förmodligen köpa ett ASUS GF8800GTS efter jul.

Medlem

är det nödvändigt att köpa ett dx10 kort för att ta del av #Crysis ögongodis ?


signatur

Bengebolle

Inaktiv

Ja det är väl för det godaste av ögongodiset. Det är väl som Lindts 70% i DX9, men som Michel Cluizel i DX10.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Ja det är väl för det godaste av ögongodiset. Det är väl som Lindts 70% i DX9, men som Michel Cluizel i DX10.

hehe:D


signatur

Bengebolle

Medlem
Skrivet av rbnlenin:

är det nödvändigt att köpa ett dx10 kort för att ta del av #Crysis ögongodis ?

klart det är


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

finns det typ några bildjämförelser man skulle kunna lägga en blick på och dra sin egen lilla slutsats?


signatur

Bengebolle

Inaktiv
Medlem

signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Gen
Medlem

Så fruktansvärt snyggt

Medlem

Blir ett Asus 8800GTX om ett par veckor då man fått skatteåterbäringen. Ser fram emot Oblivion på max grafik

Medlem

"Obdjivion" som jag brukar sajja Äga runt på maxad grafik!

Blir ett x1950pro för min del, 1500:- mkt bra pris till prestanda förhållande... I klass med 7800gtx 512mb, snäppet bättre än 7900gt...

Inte ill


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Inaktiv

Vad ser jag? Att Laxen går över till ATI... Sjukaste jag läst på länge.
Dessutom har han slutat jämföra med 7900GT Top också... Sanslöst, världen är på väg framåt

Däremot förstår jag inte Oblivion... Ni som spelar det, vilka andra spel har ni spelat genom tiderna? Jag fastnar inte för det...


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Oblivion är bäst... det är väl du som har lite "annorlunda" smak

Angående ATI, jodå jag hade skaffat 7900gt OM det inte hade vart för att dom har så fruktansvärt bra pris på 1950pro nu. Dessutom kan man ju fläska på med HDR när man har Anti-aliasing påslaget.

Grejjen är den att 7900gt är aningen bättre än 1900gt, men 1950pro är och andra sidan aningen bättre än 7900gt. Då är valet enkelt.

Känns ju ändå lite spännande att testa ati för en gång skull efter alla dessa år med geforce. Ny fräsch kraft från ati...

Och så lockar denna techdemo lite också


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Mitt 7900GTX duger bra ännu

Medlem

okej nu vet vi alla att 8800gts kommer att klara av Crysis men kommer det flytta ?


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem
Skrivet av Tomzi:

okej nu vet vi alla att 8800gts kommer att klara av Crysis men kommer det flytta ?

Om det kommer att flyta på bra? Nja. Har dom lyckats köra med sämre kort i alla trailers, så ska det nog inte vara några problem.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

ahh that is true :O, fattar endå inte hur de kan köra spelen på kassare kort och sen säga att de funkar bara på DX10 när inte ens dom har de...


signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 6950 2GB | 320gig HHD | 4 GB 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred @ Vista ULT 64bit

Medlem

Är ganska säker på att större utvecklare har haft tillgång till hård- och mjukvara som stöder dx10 ett bra tag..


signatur
Medlem

bestälde ett 8800GTS igår


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Installerade mitt 8800GTX igår. Än så länge e jag nöjd!! Äntligen kan jag spela NWN2 utan lagg. Har iofs inte hunnit prova något annat än det.

Medlem
Skrivet av Belial:

Installerade mitt 8800GTX igår. Än så länge e jag nöjd!! Äntligen kan jag spela NWN2 utan lagg. Har iofs inte hunnit prova något annat än det.

Prova oblivion och släng upp nån screen plz. Vill se.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv
Skrivet av Boomer:
Skrivet av Belial:

Installerade mitt 8800GTX igår. Än så länge e jag nöjd!! Äntligen kan jag spela NWN2 utan lagg. Har iofs inte hunnit prova något annat än det.

Prova oblivion och släng upp nån screen plz. Vill se.

Ska se om jag orkar ominstallera det. Tappade sugen lite när min hdd kraschade och min 150-200h karaktär försvann....

123
Skriv svar