Medlem
Grafikkort

Tjenare!
Jag har tänkt köpa ett nytt grafikkort till min dator! Men jag har aldrig gjord detta eller något liknande förut så jag har några frågor:
1: Är det svårt att byta ett grafikkort själv?
2: Rekommenderar ni något grafikkort i prisklassen 900:- till 2000 kr?

Medlem

1. Det är busenkelt. Du öppnar din datorlåda, tar bort ditt gamla grafikkort, och pluggar in det nya där det gamla satt. Beroende på vilket grafikkort du har, och vilket moderkort du använder. Vet du det?

2. I den prisklassen är det definitivt ett HD 6950 du vill ha.

Medlem

GTX 560 Ti är det bästa köpet i den prisklassen.
Det enda du behöver tänka på är att du skall ha två PCI-E kablar från nätagget. Har du inte det och/eller är ditt nätagg ej modulärt så finns det adapterkablar. Sådana har jag dock inte testat själv.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

1. Det är busenkelt. Du öppnar din datorlåda, tar bort ditt gamla grafikkort, och pluggar in det nya där det gamla satt. Beroende på vilket grafikkort du har, och vilket moderkort du använder. Vet du det?

2. I den prisklassen är det definitivt ett HD 6950 du vill ha.

Okej vad bra! Jag har ett NVIDIA GeForce GT 120, moderkortet vet jag dock inte!

Medlem

Jävligt enkelt som sagt, här är 2 kort som verkar vara mest prestanda per krona atm. I 2 olika prisklasser. Nvidia/Amd är egentligen inte större skillnad på även vad folk säger.

http://www.inet.se/artikel/5409074/gigabyte-radeon-hd6850-oc-...

http://www.inet.se/artikel/5409095/gigabyte-geforce-gtx-560-t...

Medlem

560 är bättre än 6950 1gb, köper du dock radeon 2gb så är den bättre.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av GqchatarN:

Tjenare!
Jag har tänkt köpa ett nytt grafikkort till min dator! Men jag har aldrig gjord detta eller något liknande förut så jag har några frågor:
1: Är det svårt att byta ett grafikkort själv?
2: Rekommenderar ni något grafikkort i prisklassen 900:- till 2000 kr?

Hallå där!

För det allra första så är det bra att kolla lite vad man har för saker i burken för tillfället. Att köpa ett sprillans nytt kort till en Pentium4dator lär inte ge någon prestandaskjuts. Hyfsat tråkigt när resten av datorn flaskhalsar ett dyrt grafikkort. Dessutom är dagens grafikkort generellt sett väldigt energitörstiga, så ett bra nätagg är verkligen att rekommendera.
Om du postar dina specs här så blir det lättare att avgöra vilket kort som passar bäst för din dator helt enkelt

Men okej, vi utgår från att du har en hyfsat ny dator då:

1. Nej, det är busenkelt. Se till att rensa datorn från alla gamla drivrutiner, powra ner datorn, öppna chassit och ta ut det gamla kortet. Sätt in det nya, boota upp datorn och installera senaste drivrutinerna. Ett tips är att läsa lite på google innan, helst kolla någon film på youtube. Man förstår rätt snabbt hur det hela funkar, ta det bara lugnt och metodiskt så går det alldeles utmärkt.

2. Det beror som sagt på vad du har för dator, men hittar du ett AMD 6950 för drygt 2000:- så kommer du att ha ett kort som kommer räcka långt. Det finns två varianter av kortet, en som har 1 GB minne och en som har 2 GB. En "vanlig" gamer kommer inte märka någon som helst skillnad mellan dessa kort. Om du har tänkt att köra spel med fler än en skärm/spela i extremt höga upplösningar är 2 GB varianten att föredra. Priset mellan dessa brukar skilja sig på någon hundralapp.

Vad det gäller 560TI så har det relativt höga priset diskuterats lite. Jag ser dock ingen anledning att inte skaffa det, så det är helt upp till dig att välja. Kolla lite reviews på nätet!

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Där kan du jämföra 560TI med 6950 bland annat

Det finns många andra bra grafikkort i den prisklassen du nämnde, men återkom med dina datorspecs så kan jag ev. föreslå något annat!

Medlem
Skrivet av LihaKahvia:

Aplång text.....

2gb Klarar shaders och aa mycket bättre än 1gb, de extra 300 kronorna är helt klart värt det i slutändan när man maxar vissa extremt krävande spel.

Men du borde lyssna på överstående talare, skaffa inte ett dyrt kort till en äldre dator.
(Har själv flasknings problem)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

560 är bättre än 6950 1gb, köper du dock radeon 2gb så är den bättre.

Jag är av uppfattningen att 6950 1gb är snabbare än 560. Sen ska man även ha i åtanke att 6950 går att flasha om till 6970.

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6950-1gb-vs-geforce-g...


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Det är dock bara 2gb versionen samt referensdesign som går att flasha vad jag vet. www.overclock.net/ati har guider

Medlem
Skrivet av Hymer:
Skrivet av Ladestam:

560 är bättre än 6950 1gb, köper du dock radeon 2gb så är den bättre.

Jag är av uppfattningen att 6950 1gb är snabbare än 560. Sen ska man även ha i åtanke att 6950 går att flasha om till 6970.

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-6950-1gb-vs-geforce-g...

Orginal ja, men 560 är bättre att klocka, är svalare och mycket tystare.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Till LihaKahvia
Tack för svaret!:)

Mina specs är
RAM: 5gb DDR2
Processor:
Phenom II X4-925 (D) 2,8 GHz (95 W)
4000 MHz HyperTransport 3.0
Sockel AM3
Grafikkort: NVIDIA GeForce GT 120
Moderkort:
Tillverkare: Pegatron
Moderkortets namn: M2N78-LA
HP/Compaqs namn på moderkortet: Violet-GL8E
Nätagget är på 300 W

Medlem

Ditt nätagg är i minsta laget om du skall ha ett nytt kort, du borde faktiskt köpa lite bättre.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av GqchatarN:

Till LihaKahvia
Tack för svaret!:)

Mina specs är
RAM: 5gb DDR2
Processor:
Phenom II X4-925 (D) 2,8 GHz (95 W)
4000 MHz HyperTransport 3.0
Sockel AM3
Grafikkort: NVIDIA GeForce GT 120
Moderkort:
Tillverkare: Pegatron
Moderkortets namn: M2N78-LA
HP/Compaqs namn på moderkortet: Violet-GL8E
Nätagget är på 300 W

Ditt nätagg är i minsta laget, ja. De flesta "budgetkort" i dagsläget brukar kräva ett nätagg på minst 400-450W. För ett prestandakort räcker 650-700W gott och väl. Du kan eventuellt slänga in ett GT220 istället för det du har, men det är egentligen inget alternativ då det inte kommer bli någon direkt prestandahöjning.

Byt ut nätagg och grafikkort, eller lägg undan de pengarna till en ny dator

Medlem

Inget singelkort-burk drar mer än 600 watt om man inte har 4+ HDD och ett tiotal chassifläktar så vitt jag vet.

Medlem
Skrivet av chimo:

Inget singelkort-burk drar mer än 600 watt om man inte har 4+ HDD och ett tiotal chassifläktar så vitt jag vet.

Inte ens mer än 500 skulle jag tro, kör med 2st överklockade 460 samt överklockad processor och 10 fläktar, 750 räcker för mig.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av chimo:

Inget singelkort-burk drar mer än 600 watt om man inte har 4+ HDD och ett tiotal chassifläktar så vitt jag vet.

Inte ens mer än 500 skulle jag tro, kör med 2st överklockade 460 samt överklockad processor och 10 fläktar, 750 räcker för mig.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Så mitt nätagg kommer inte klara ett relativt bra graffekort?

Medlem

Nej, det kommer inte att räcka för en uppgradering tyvärr.

Precis som Ladestam sa så räcker ett bra nätagg på 500 W för de flesta kort, men det är väl en fördel om du följer de rekommendationer som Nvidia/AMD ger. http://forum-en.msi.com/faq/index.php/article/power-requireme... här ser du en lista på de grafikkort som finns i dagsläget, och vilken effekt man bör ha på nätagget.

Det ska också tilläggas att nätagget inte är något man ska snåla med när man köper en ny dator.

Medlem

1. Det är mycket enkelt.

2. Inhandla ett 6950 och 'flasha' det till 6970 (guide finns på nätet!)

Glöm inte faran med statisk elektrcitet...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Glöm inte faran med statisk elektrcitet...

Nej precis! Glöm fanemej inte detta, det kan sabba hela datorn för dig.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Bumpar denna tråden lite!

Har nu gått ett tag sen sist, och jag har dragit mig från att byta, men nu visar det sig att min dator inte klarar av Battlefield 3! (Skandal) Så på grund av/tack vare detta, måste jag nu byta!

En fråga är, står sig dessa grafikkort jag fått föreslagna här sig fortfarande? Eller har det kommit några nya bättre?

1
Skriv svar