Medlem
GTX 970 VS GTX 980

Tycker inte det är en jätteskillnad. Sålde mitt ASUS GeForce GTX 680 2048MB Direct CUII TOP igår Firestrike. Tänkte först ett GTX 980 Komplett har dagensdeal på. Men så undersökte jag saken närmare och för mycket lägre pris får man nästan samma resultat med ett fabriksklockat påkostat GTX 970.

Här är mina val:

EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0 Cooling 3 690 kr (Kraftfullt men vissa exemplar har CW)

Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB 3 690 kr (Satsar mer på tystnad än prestanda)

MSI GeForce GTX 970 Gaming 3 690 kr (Många exemplar har CW)

CW = Coil Whine, vilket är att kondensatorerna vibrerar och stör.

I morse trodde jag alltså att jag skulle bli ägare till ett ZOTAC GeForce GTX 980 4GB"AMP! EDITION" för 4 895 kr detta dygn, men som jag skrev innan: Ganska liten prestandaökning per krona mot GTX 970.

Tycker ni jag tänker rätt? Kommer nog aldrig köra högre än 1080p.


signatur

Det var detta...

Medlem

Jag har ett ASUS GTX 970 Strix. Sjukt bra kort, väldigt tyst, lättmonterat (Stort plus för mig, har något liknande handtag på yttersidan för att lättare vingla ner kortet i burken), och jag har överklockat mitt åt skogen utan problem så långt. Mitt Asus har inte gett någon coil whine alls, varken under stress, idle eller någonstans där emellan.

Du tänker helt rätt. Enligt de tester jag har sett är du inte väldans långt ifrån prestandan i ett 980 när du överklockar, och prisvärdhets-mässigt så är det helt klart 970 som vinner. Blir det så att man sitter i båten sen så slänger man i ett 970 till istället och får då ut massor mer än ett 980 ändå (per krona).

Kör på Asus 970 är min rekommendation!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jo tänker samma att om det inte skulle räcka till köper man ett till i framtiden om man får plats i burken. Hoppas nu lagersaldot stämmer. Har 14 mil att åka imorgon bitti t.o.r . Värt varje mil om kortet finns inne. Blir att hänga på låset

Öppettider
Mån-Fre: 10-20


signatur

Det var detta...

Medlem

Haha! Snacka om dedication. Men ja, det är väl kanske värt det!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Det är sällan det är ekonomiskt försvarbart att köpa det senaste och bästa. Man får nästan alltid mer prestanda per krona ifall man tar snäppet under det bästa, men vill man ha det bästa så får man helt enkelt betala premium också
Funderar själv på ett 970, men är nog mest prylsugen... Mitt 760 tuggar på okej fortfarande.

Medlem

GTX 970 är helt klart mer prisvärd än 980. Dock står jag nog över denna serie och byter ut mitt GTX 680 nästa år. Men om jag skulle uppgradera idag så hade det definitivt blivit ett 970. Såg att Komplett hade ett för under 3000kr just nu, vilket är väldigt prisvärt.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

GTX 970 är helt klart mer prisvärd än 980. Dock står jag nog över denna serie och byter ut mitt GTX 680 nästa år. Men om jag skulle uppgradera idag så hade det definitivt blivit ett 970. Såg att Komplett hade ett för under 3000kr just nu, vilket är väldigt prisvärt.

Hade ju ett 680 innan (sålt i lördags) så håll utkik i denna tråd så ska jag skriva om det var värt att byta.

Ja, prisskillnaden är stor: http://www.inet.se/jamfor?compare=5411279&compare=5411291 om jag åker till Inet (980 i lager) och handlar dyrt eller NetOnNet (970 i lager) och handlar billigt. 2 000 är inte långt från 970 i SLI.

Kan säga att anledningen till att jag ville byta är också att få ett semi-passivt grafikkort (EVGA 2.0, SMI TwF, Asus Strix). Rätt tyst och gott nu när man kan surfa nästan ljudlöst med sitt inbyggda HD 4000 grafikkort.

08.35: Då var det dags att åka. Hänga på låset en kvart innan Net On Net öppnar och handla (om nu lagersaldo stämmer).


signatur

Det var detta...

Testpilot

Även jag hade ett 680 kort innan.

970 är brutalt mycket kort för pengarna.
Som sagts av alla innan , det är mest kort för pengarna helt klart. Särskilt om man är villig att klocka lite och få upp det i 980-stock-hastigheter.

Jag betalade premium istället för mitt msi 980 gaming , och skulle jag känna att det känns långsamt så kan jag även klocka detta

Medlem

Monterat och klart: http://www.3dmark.com/fs/3085199
Att jämföra med mitt 680: http://www.3dmark.com/fs/2968587

Trångt men funkar
Finns det inga PCIe-förlängare att inhandla?


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Även jag hade ett 680 kort innan.

970 är brutalt mycket kort för pengarna.
Som sagts av alla innan , det är mest kort för pengarna helt klart. Särskilt om man är villig att klocka lite och få upp det i 980-stock-hastigheter.

Jag betalade premium istället för mitt msi 980 gaming , och skulle jag känna att det känns långsamt så kan jag även klocka detta

Kollade precis priset på AMD 290, bara 2690 kr. Där snackar vi prestanda per krona. Drygt 400-500 poängs skillnad i 3DMark Fire Strike med ett Asus 970 för 1000 kr mindre.

Medlem

Jo, AMD billiga nu och även 780 men jag var ute efter de nya semi-passiva och ett kort som klarar framtida DirectX 12. Och ville ha kortet idag så åkte 7 mil till Ullared i Morse och gick in på NetOnNet 10.00

Det fanns två paket av kortet jag ville ha på hyllan

Klockan 12 sa jag välkommen hem till kortet efter en liten sväng i varuhuset (blev busad av några agresiva TRE-försäljare när jag smet in på GeKås och enda sättet att komma ifrån dem är att bli otrevlig )


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Bojkott:

GTX 970 är helt klart mer prisvärd än 980. Dock står jag nog över denna serie och byter ut mitt GTX 680 nästa år. Men om jag skulle uppgradera idag så hade det definitivt blivit ett 970. Såg att Komplett hade ett för under 3000kr just nu, vilket är väldigt prisvärt.

Testat lite nu (endast i extream/ulta-lägen) och den största skillnaden 680 vs 970 är i Watch Dogs som nu är spelbar. Kommer fortfarande inte upp i stadiga 60 FPS på Sleeping Dogs men får bättre än innan. GTA 4 är fortfarande ett sorgebarn med sina 30-40 FPS. Far Cry 3 och Crysis 3 flöt ju på bra innan och också nu.

Av de spelen jag spelar mest är det nog bara Watchdogs som är värt en uppgradering från 680 till 970. Men nu var jag även ute efter semipassivt så de 2 300 kr jag fick lägga mellan för uppgraderingen är väl använda pengar. Trodde jag skulle få 2 000 för mitt "ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP" men kunde bara krama ut 1400 kr. Kostade 5 000 kr för två år sedan.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:
Skrivet av Bojkott:

GTX 970 är helt klart mer prisvärd än 980. Dock står jag nog över denna serie och byter ut mitt GTX 680 nästa år. Men om jag skulle uppgradera idag så hade det definitivt blivit ett 970. Såg att Komplett hade ett för under 3000kr just nu, vilket är väldigt prisvärt.

Testat lite nu (endast i extream/ulta-lägen) och den största skillnaden 680 vs 970 är i Watch Dogs som nu är spelbar. Kommer fortfarande inte upp i stadiga 60 FPS på Sleeping Dogs men får bättre än innan. GTA 4 är fortfarande ett sorgebarn med sina 30-40 FPS. Far Cry 3 och Crysis 3 flöt ju på bra innan och också nu.

Av de spelen jag spelar mest är det nog bara Watchdogs som är värt en uppgradering från 680 till 970. Men nu var jag även ute efter semipassivt så de 2 300 kr jag fick lägga mellan för uppgraderingen är väl använda pengar. Trodde jag skulle få 2 000 för mitt "ASUS GeForce GTX 680 2048MB DirectCUII TOP" men kunde bara krama ut 1400 kr. Kostade 5 000 kr för två år sedan.

Gillar inte ens Watch Dogs, så jag väntar nog ett tag till Har bytt ut kylaren på mitt 680 så jag kan överklocka den rejält. Det enda problemet jag stött på idag är väl att VRAM inte räcker till i alla spel om man vill maxa grafiken.

Medlem

Ja mer Ram behövs ju inte om man inte spelar på höga uppösningar... hahooo. Har hört den visan sedan 512 Mb minne var standard.

Jag tror att nu när konsolerna har mer minne kommer även PC-spelen kräva mer.


signatur

Det var detta...

Medlem

Han sa däremot VRAM och inte RAM.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag skulle ha satsat på ett r9 290 sapphire tri-x nu. Jag fick tag i ett rätt billigt på netonnet:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2420786

Visst, GTX 970 är kraftfullare och drar mindre ström. Men tycker inte att 1000kr motiverar den lilla prestandaboosten.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Nvidia har också Shadowplay. För vissa är det oviktigt, men för andra, som mig, är den en dealmaker.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Testpilot
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Harakiri:

Även jag hade ett 680 kort innan.

970 är brutalt mycket kort för pengarna.
Som sagts av alla innan , det är mest kort för pengarna helt klart. Särskilt om man är villig att klocka lite och få upp det i 980-stock-hastigheter.

Jag betalade premium istället för mitt msi 980 gaming , och skulle jag känna att det känns långsamt så kan jag även klocka detta

Kollade precis priset på AMD 290, bara 2690 kr. Där snackar vi prestanda per krona. Drygt 400-500 poängs skillnad i 3DMark Fire Strike med ett Asus 970 för 1000 kr mindre.

Ja du har rätt , tänkte inte på att Radeonkorten har prissänkts nyligen så de är grymt prisvärda , särskilt om man tittar på de spel som utnyttjar Mantle.

Medlem

Vad menas med semipassivt? Är fläktarna inte igång tills en viss aktivitet uppnåtts?
Kör mitt MSI 760 på en fast 45% fläktaktivitet och jag hör det inte alls. Hör endast mina chassifläktar.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Vad menas med semipassivt? Är fläktarna inte igång tills en viss aktivitet uppnåtts?
Kör mitt MSI 760 på en fast 45% fläktaktivitet och jag hör det inte alls. Hör endast mina chassifläktar.

Stämmer bra det. Mitt nya kort startar inga fläktar förrän det är uppe i 60 grader. Så nu får jag sitta och höra de annars tysta Noctua-fläktarna på vattenkylningen istället. Märker att de drar igång oftare än de tre dagarna jag körde med inbyggda Intel HD 4000 men så gick det inte spela heller.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Stag:

Han sa däremot VRAM och inte RAM.

"Random-Access Memory ( RAM) är en form av dator datalagring. I dag tar det i form av integrerade kretsar som gör att lagrade data tillgång i valfri ordning (dvs slumpmässigt)."

"VRAM eller Video RAM, är en dubbel-porterade variant av DRAM, eller Dynamic RAM, som används för att lagra rambuffernivå i vissa grafikkort."

Okej, vi säger minnen då så behöver vi inte blanda ihop kortminne, bildminne och långminne (SSD)


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Stag:

Nvidia har också Shadowplay. För vissa är det oviktigt, men för andra, som mig, är den en dealmaker.

Fast, amd har raptr med god potential.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Funderar på att åka och köpa ett till och köra i SLI

GTA 4 är buggigt om man har mer än 2 GB minne. Fick köra ett kommando i Steam för att kunna ställa in upplösningen och spelet kraschar nu radom. Måste vara en av de sämsta PC portarna som gjorts och hoppas inte det blir samma med GTA V för dessa spel håller länge att spela.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av magma:
Skrivet av Stag:

Nvidia har också Shadowplay. För vissa är det oviktigt, men för andra, som mig, är den en dealmaker.

Fast, amd har raptr med god potential.

Jag har provat Raptr och tänker aldrig röra det igen. Raptr har heller inget med AMD att göra. Du syftar säkert på Mantle.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Nu är jag inne på att ruinera mig och köpa ett likadant GTX 970 att köra i SLI. Ska försöka låta bli men eftersom kortet är så tyst och energisnålt blir man sugen. Och får då möblera om på moderkortet.

1 390 kr mer än ett 980 men tror mig veta att det är väldigt mycket mer prestanda per krona än ett ensamt GTX 980.


signatur

Det var detta...

Testpilot
Skrivet av stormense:

Nu är jag inne på att ruinera mig och köpa ett likadant GTX 970 att köra i SLI. Ska försöka låta bli men eftersom kortet är så tyst och energisnålt blir man sugen. Och får då möblera om på moderkortet.

1 390 kr mer än ett 980 men tror mig veta att det är väldigt mycket mer prestanda per krona än ett ensamt GTX 980.

Tja visst kan du det , problemet som jag alltid haft med SLI har varit att det tar tid innan det finns stabila SLI profiler till nya spel.
Men det är somsagt överlägsen prestanda om man har råd

Medlem
Skrivet av stormense:

Nu är jag inne på att ruinera mig och köpa ett likadant GTX 970 att köra i SLI. Ska försöka låta bli men eftersom kortet är så tyst och energisnålt blir man sugen. Och får då möblera om på moderkortet.

1 390 kr mer än ett 980 men tror mig veta att det är väldigt mycket mer prestanda per krona än ett ensamt GTX 980.

http://www.netonnet.se/ItemImages/dator/komponenter/grafikkor...

Definitivt mer prestanda än ett ensamt 980.
Tänk på att ha ordentligt med kylning i chassit, tillräckligt med plats för såpass stora kort, tillräckligt bra nätagg samt att SLI inte alltid fungerar perfekt.
Mycket mindre problem nu än förr, men kan fortfarande stöka till sig ibland.

Medlem

Nätagget håller. Får dock beställa en PCI-e förlängare innan jag köper ett till grafikkort. Annars får jag inte plats med ljudkortet som måste iväg en bit.. Har ett stort chassi men litet moderkort.

Testat lite idag och är en hel del spel som jag nu inte längre får ont i ögonen när jag spelar. Avarten är att vissa EA-spel inte kan köras i fullskärm med mitt nya grafikkort. Sökt om det på nätet men inte funnit andra med mit problem. Köpte även ny HDMI-kabel men det hjälpte inte. Konstigt att det bara gäller spel som startar från Origin och kör någon inloggning med webbläsare ala Battlelog.


signatur

Det var detta...

Medlem

Tror att det där med att inte kunna få fullskärm på vissa EA-Spel löste sig med att avinstallera TeamViewer.


signatur

Det var detta...

Medlem

Då har man haft sitt 970 i snart ett halvår och ännu ångrar jag inte att jag valde detta kort före ett 980. Och någon SLI bev det aldrig. Går inte med mitt Micro ATX även om det har uttag för 3 st men de sitter för tajt. Spelar dock ingen roll för är nöjd ändå.


signatur

Det var detta...

1
Skriv svar