Hjälp med köp av ny dator.

Medlem
Hjälp med köp av ny dator.

Undrar om delarna i https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=636-38432 skulle funka ihop. Om något ser tokigt ut är det bara säga till. All hjälp uppskattas.

Medlem

Det ser ut att passa ja.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Tackar för ett snabbt svar

Medlem

EDIT: Skrev lite fel. Damn Datorbutiken!


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Är väl inte ett Nine Hundred jag har valt heller?
Sen vad jag har läst så ska HD4850 vara ganska varmt och HD4870 ska vara det bättre men som sagt, tack för tipset. Får fortsätta kolla upp.

Inaktiv

Ser mycket bra ut


signatur

ASUS P5Q, Q9550, 4096 MB RAM, HD4850, WD 500GB

Medlem

Haha, datorbutiken är ju helt konstiga, hade öppet en annan kundvagn, och då ändrar inte den, så jag såg helt enkelt en annan vagn.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Kan väl passa på och fråga vilket grafikkort man ska välja, vill ha ett bra prisvärt grafikkort men behöver inte vara det bästa.

Medlem

Eftersom du ska ha Vista tycker jag att du ska välja en Intel quad prolle istället med 4 kärnor eftersom Vista stödjer det i operativsystemet annars ser det helt ok ut


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem
Skrivet av Silenz:

Eftersom du ska ha Vista tycker jag att du ska välja en Intel quad prolle istället med 4 kärnor eftersom Vista stödjer det i operativsystemet annars ser det helt ok ut

Bara för att operativsystemet stödjer det är det inte alltid bättre, finns inte många spel som stödjer quad eller dual men bra många fler som stödjer dual så det lämpar sig bättre för spel.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Dualcores är generellt sett bättre för spel eftersom dom kör på högre clocks, speciellt E8000 processorerna då dom även kör på snabbare FSB och har 6MB cache.

Medlem
Skrivet av Puffin:

Dualcores är generellt sett bättre för spel eftersom dom kör på högre clocks, speciellt E8000 processorerna då dom även kör på snabbare FSB och har 6MB cache.

Dom quad som säljs nu har 1333mhz fsb och upp till 12 mb cache. Varenda spel som kommer nu har stöd för 4 kärnor inkl. tex AOC. Operativ systemet har stöd som sagt tidigare för 4a kärnor och det är inte mycket dyrare så varför nöja sig med 2???

Kan knappast vara bättre med 2 kärnor mot 4 inte ens i spel som bara har stöd för 2.

Jag säger igen köp quad det är framtiden och vi kommer få se cpuer med fler kärnor framöver än 4a därför det är det som kommer gälla inte så mycket högre mhz på varje kärna


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Dom nyare Quadsen kostar också runt dubbelt så mycket, för väldigt, väldigt lite extra prestanda(ifall någon överhuvudtaget).

edit: Länk till ett stort processor test gjort av Sweclockers där dom går igenom dom flesta 'advancerade' processor test programmen, samt spelet Fear och man ser klart och tydligt att E8400 är den mest prisvärda processorn, speciellt med tanke på att den ligger på 1200kr just nu medans den närmaste quadcore processorn(Q6600, den gamla modellen - ligger på 1500kr) och om du ska ha en nyare modell blir det Q9300(1900kr).

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6055&page=1

Medlem
Skrivet av Silenz:
Skrivet av Puffin:

Dualcores är generellt sett bättre för spel eftersom dom kör på högre clocks, speciellt E8000 processorerna då dom även kör på snabbare FSB och har 6MB cache.

Dom quad som säljs nu har 1333mhz fsb och upp till 12 mb cache. Varenda spel som kommer nu har stöd för 4 kärnor inkl. tex AOC. Operativ systemet har stöd som sagt tidigare för 4a kärnor och det är inte mycket dyrare så varför nöja sig med 2???

Kan knappast vara bättre med 2 kärnor mot 4 inte ens i spel som bara har stöd för 2.

Jag säger igen köp quad det är framtiden och vi kommer få se cpuer med fler kärnor framöver än 4a därför det är det som kommer gälla inte så mycket högre mhz på varje kärna

Ja, men när man inte spelar spel som kom ut under 2007 --> så finns det i stort sätt inga spel som stödjer quad core. Kan dock hålla med om att fler än 4 kärnor är framtiden men idag så gör 2 eller 4 knappt någon skillnad, men dual är oftast bättre i spel. Det är bara om man ska hålla på med att komprimera filmer och rendera saker mm. som quad kan användas.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Om du spelar under Vista betvivlar jag stark att duo är bättre.
Dom tester jag settligger ju quad riggarna bättre till än duo tex 3d vantage. Det är inte mhz som betyder så mycket det är kärnorna och andra instruktioner men visst kan jag tänka mig att skillnaden inte är att tala om i spel som kommit redan förutom några då tex AOC men nu har quad funnits ett bra tag och allt som kommer framöver stödjer det och ska man bygga ny dator är det ju skoj att lite framförhållning.

Ta denna tex den klockar hur lätt som helst i 3ghz tom med orginal fläkt http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=IQ9300R
Då har man 4x3ghz istället för 2 för ca 700kr mer


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Ja, då ska man kunna klocka först också, inte alla som kan, och 3d mark är ju optimerat för flerkärniga processorer så det är rätt självklart att det blir bättre resultat, dock visar det sig inte i spelen. Kan du nämna något annat spel än AoC som har stöd för quadcore förresten?

Fortfarande så håller jag med om att mer än 4 kärnor är framtiden men dagens processorer så fungerar dual bättre i de flesta spel.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

asså fördelen med duo är att dem har högre mhz och då bättre i dagens spel. en 8400 verkar gå lätt upp i 4mhz. Men du får en Q6600 för 1500 på datorbutiken. Och Q6600 går lätt upp i 3 mhz. Men saken är väl att oavsett vilket som är bättre så är dem båda mer än väl. Så hur viktigt är 10 fps skillnad mot mer framtids säker cpu? Själv valde jag q6600 för ett månader sen ^^

Köp en 8400 och vi kan testa lite benchmarks, har samma GPU som du valt.

Medlem

Går ju att tillägga att E8400 är nere på 1200kr nu..

Och genom att titta på hur extremt ointressant core optimization verkar vara för utvecklare så ser det ut som att Quads kommer ta några år att komma in ordentligt, jag menar - dom flesta spel är console konverteringar där dom inte kunde bry sig mindre om hur många kärnor du har :/

Medlem

Nähäpp länken slutade fungera efer en dag. Jag orkar inte lägga upp en ny.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem

Beställde en E8400. Men valde att beställa från Komplett då Datorbutiken tydligen ska ha ekonomiska problem. Får väl alla delarna nästa vecka så får se hur det går.

Medlem

Inte ekonomiska problem utan ändrar endast deras sortiment och vilka leverantörer de kommer ha.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Inaktiv
Skrivet av dezlol:

Beställde en E8400. Men valde att beställa från Komplett då Datorbutiken tydligen ska ha ekonomiska problem. Får väl alla delarna nästa vecka så får se hur det går.

Min kompis dator tog 3 veckor från datorbutiken, jag fick min dagen efter på inet.


signatur

a"C"RED -

1
Skriv svar