Hjälp med PC redo för BF4

Medlem
Hjälp med PC redo för BF4

Som rubriken lyder så skulle jag behöva lite hjälp angående köp av PC. Har kollat ut lite vad jag kan tänka mig och undrar mest om det är något att ha.

Cooler Master V700, 700W PSU

AMD FX-6350 6-Core Processor

ASUS Sabertooth 990FX R2.0, Socket-AM3+

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

XFX Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Seagate Barracuda® 1TB

Tänkt att det ska bli Windows 8 på detta sen då.

Har kollat lite på andra grafikkort bland annat, men detta är det som verkar vettigast i prisklassen.

Kommer användas mest till spel, som det ser ut nu främst BF4 och PS2.
Kom gärna med förslag på ändringar i detta

Medlem

Bytt ut Win 8 till win 7 om du föredrar en dator framför en surfplatta.


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Bytt ut Win 8 till win 7 om du föredrar en dator framför en surfplatta.

Känns lite bakåtsträvande att inte ta ett nytt OS, samt att jag läst på flertalet sidor att Win8 ska flyta bättre osv. Och själva layouten lär ju vara något man vänjer sig vid.

Medlem
Skrivet av Annanaz:

Bytt ut Win 8 till win 7 om du föredrar en dator framför en surfplatta.

Om du inte gillar metro kan du installera classic shell precis som jag har.

Medlem

Om du vill punga ut litte mer på grafikortet så kanske du skall vänta till R9 290/290x som skall släppas någorlunda snart men annars är ju 7970 ett bra kort.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av morfin91:

Om du vill punga ut litte mer på grafikortet så kanske du skall vänta till R9 290/290x som skall släppas någorlunda snart men annars är ju 7970 ett bra kort.

Har tänkt tanken, frågan är bara hur länge jag kan få ihop en dator med detta för runt 10k. Och då behöver jag inte sätta ihop skiten själv, för det står jag gärna över

Medlem

Skriver som jag skrev till tidigare postare:

Vänta på benchmarks/prestandatester.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Törs man fråga (Utan att skapa ett flamewar) varför du valt en AMD-processors istället för en Intel? Senast jag läste lite siffror låg AMD ljusår efter Intel i teknik och prestanda per krona..


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Windows 8 + Classic Shell, så ser det precis ut som W7, men är snabbare.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

För att inte tala om att Windows 8 sitter på drivor med förändringar förutom Metro. Folk verkar tro att gränssnittet är allt de har gjort i Windows 8. Det är tonvis med förbättringar och uppdateringar i gränssnitt och operativ.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Törs man fråga (Utan att skapa ett flamewar) varför du valt en AMD-processors istället för en Intel? Senast jag läste lite siffror låg AMD ljusår efter Intel i teknik och prestanda per krona..

Förmodligen jusst för att dom är såpas mycket billigare en intel.


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

Såklart, men en Intel-processor för samma pengar ger mer prestanda i de flesta fallen.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv
Skrivet av Annanaz:

Bytt ut Win 8 till win 7 om du föredrar en dator framför en surfplatta.

Battlefield 4 kommer har bättre prestanda på Win 8 och lite nytt när DX11.1 släpps senare.

Lyssna inte på dessa bakåtsträvare. Win 8 smider mycket bättre för mig än Win7 gjorde. Du kan alltid göra det likt Win7 med några enkla steg.

Medlem

För er som tycker som Loreal, "You're worth it", så kan ni gå hit och spendera några kronor på suveräna funktioner till Windows.
http://www.stardock.com/

Specifikt i detta fall syftar jag på Start8. Fantastisk liten pryl som inte kostar mer än en bärs.
http://www.stardock.com/products/start8/


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Stor anledning till AMD-processorn är dels pris, den är på 6 kärnor och 3,9GHz utan OC.

Kommer dock troligtvis vänta lite och se vad det dycker upp för trevliga kort från AMD sen, och priset på 290x tex.
Undrar dock om den dator som jag länkade i börjar fixar BF4 i hyfsad kvalité, och då inte low, och inte gärna bara medium heller.
Kanske lika bra att vänta lite då det snart kommer nya produkter, och priset på äldre grejer sjunker ju ändå rätt fort.

Medlem
Skrivet av Haschmanter:

Stor anledning till AMD-processorn är dels pris, den är på 6 kärnor och 3,9GHz utan OC.

Kommer dock troligtvis vänta lite och se vad det dycker upp för trevliga kort från AMD sen, och priset på 290x tex.
Undrar dock om den dator som jag länkade i börjar fixar BF4 i hyfsad kvalité, och då inte low, och inte gärna bara medium heller.
Kanske lika bra att vänta lite då det snart kommer nya produkter, och priset på äldre grejer sjunker ju ändå rätt fort.

Byt till 8 core så kommer bf4 flytta bättre då spelet skall vara optimerat för det. (inte mycket pris skilnad) spelet borde kunna köras i mins 30fps på hig


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Haschmanter:

Stor anledning till AMD-processorn är dels pris, den är på 6 kärnor och 3,9GHz utan OC.

Kommer dock troligtvis vänta lite och se vad det dycker upp för trevliga kort från AMD sen, och priset på 290x tex.
Undrar dock om den dator som jag länkade i börjar fixar BF4 i hyfsad kvalité, och då inte low, och inte gärna bara medium heller.
Kanske lika bra att vänta lite då det snart kommer nya produkter, och priset på äldre grejer sjunker ju ändå rätt fort.

Byt till 8 core så kommer bf4 flytta bättre då spelet skall vara optimerat för det. (inte mycket pris skilnad) spelet borde kunna köras i mins 30fps på hig

Två polare som köpte 8-core, och det va inte direkt imponerande i andra spel. Så är väldigt tveksam till det. Men är väl möjligt att det mesta är på väg åt det hållet.

Medlem
Skrivet av Haschmanter:
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Haschmanter:

Stor anledning till AMD-processorn är dels pris, den är på 6 kärnor och 3,9GHz utan OC.

Kommer dock troligtvis vänta lite och se vad det dycker upp för trevliga kort från AMD sen, och priset på 290x tex.
Undrar dock om den dator som jag länkade i börjar fixar BF4 i hyfsad kvalité, och då inte low, och inte gärna bara medium heller.
Kanske lika bra att vänta lite då det snart kommer nya produkter, och priset på äldre grejer sjunker ju ändå rätt fort.

Byt till 8 core så kommer bf4 flytta bättre då spelet skall vara optimerat för det. (inte mycket pris skilnad) spelet borde kunna köras i mins 30fps på hig

Två polare som köpte 8-core, och det va inte direkt imponerande i andra spel. Så är väldigt tveksam till det. Men är väl möjligt att det mesta är på väg åt det hållet.

Som du säger så är dagen spel inte anppassade för ens 4 core mycket pga spel skall anppasas för 360 / ps3 men med tanke på Xbone & ps4 så kommer det bli mycket bättre innom snar framtid för 4+ core


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Inaktiv

Vet inte om någon skrivit det men den där CPUn redan råflaskar. Satsa på moderkort och ny CPU, din GPU räcker långt...

Medlem

För ett par hundra mer får du en Intel i5, vilken är betydligt mer värd pengarna. Satsa på det istället.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Diedrikss:

Vet inte om någon skrivit det men den där CPUn redan råflaskar. Satsa på moderkort och ny CPU, din GPU räcker långt...

Vad är det egentligen som är felet på AMDs processorer? Hur kommer det sig att Intel är bättre, då de i många fall har lägre GHz (bortsett från eventuell OC), samt att det enligt vad jag förstått så bör egentligen en 6-kärnig vara bättre än 4.

Medlem

En kamera är inte nödvändigtvis bättre för att den har högre MP-siffra. Samma sak gäller för processorer. Du kan inte riktigt jämföra två processorer i olika arkitekturer. AMD's arkitektur är helt enkelt sämre, vilket leder till att den trots fler kärnor presterar sämre i många fall. De har såklart sina uppsidor också däremot, men inte inom gaming.

Jag försökte hitta den nu, men lyckades inte. Uppdaterar posten om jag hittar den sen. Jag såg en chart för ett tag sedan som redovisade utvecklingshastigheten för Intel och AMD. Kort sagt ligger Intel långt före AMD i utveckling av nya dimensioner och ny arkitektur.

Kort sagt börjar Intel lansera nya arkitekturer före AMD i de flesta fallen, och har i vissa fall utvecklat färdigt sin nya arkitektur innan AMD ens har börjat. Jag såg också något test för ett tag sedan där Intels i3 presterade bättre än AMD's Bulldozer i spel... Inte vackra siffror. Idag ser det säkert bättre ut, men Intel är helt säkerligen mer prisvärt för gaming.

Edit: Detta kanske ger svar på en del frågor..

Här kan du se hur AMD's Bulldozer (8-kärnig) är bättre på vissa saker som t.ex att köra java och encoda videor. Däremot har Intels quadcore i5 märkbart bättre prestanda i spel i slutet av testerna.
http://www.anandtech.com/bench/Product/434?vs=288

Det är lite synd att AMD har halkat efter på CPU-fronten, då det leder till att Intel kan styra och ställa lite mer med priser osv.. Fortfarande skulle jag säga att Intel är mer värt pengarna.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Uppdatering, lite sent och fint, på hur det nu slutade.

Fick köpa en AMD 8350 på moderkort billigt och bra av en polare, så det blev ett lätt val där.
Blev sedan ett GTX 770 på det.
Ett 750w agg
Efter detta slängde jag även på 16GB med 1600MHz minnen

Dessa minnen var dels för att jag leker lite med redigering av diverse saker, och vill inte att det är just RAM som strular för mig.

Sedan grädden på detta mos slutade med att jag inte ens köpte BF4... Åtminstone inte än

1
Skriv svar