Jee
Medlem
Hörlurar

Hade tänkt skaffa nya hörlurar. Dem jag har nu är över 5 år skulle jag tro. Lite glapp i dem. Det känns som man kan lägga sladden i tre lägen. Ett hör man ingeting, ett lägge funkar perfekt och sen om man drar lite i sladden så är det som om rösterna i låtarna försvinner. Perfekt för kareoke.

Iaf så ska jag köpa nya hörlurar nu. Någon som kan ge tips? Dem jag har nu är ganska små och går inte över huvudet utan bakom eller vad man ska säga. Hade tänkt mej några som är ungefär likadana. Vet tyvärr inte vad dem jag har nu heter.


signatur

Eller inte?

Inaktiv

koss sporta pro kanske...
varför måste de nödvändigtvis vara små och gå bakom nacken?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Jee
Medlem

För att(dem jag har iaf) är så sköna. Dem känns så lätta.


signatur

Eller inte?

Medlem

Han vill inte pajja frillan så klart


signatur

Aeternitas vitae resonat tamquam imago

Inaktiv

måste det vara lurar? jag har ett par shure e2c som är kanon...de stänger ute ljud från trafik etc. bra att ha om man åker buss eller cyklar så man slipper motor- resp. vindljud

Inaktiv

cyklar man ska man definitivt _inte_ stänga ute omgivande ljud. det samma gäller om man går, eller på annat vis traffikerar gator, övergångsställen eller trotoarer. en döv människa är en fara inte bara för sig själv, utan för andra.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Jupp, har vart nära att rämma in i ett par bilar under min tid som cyklist med feta lurar.. riktigt skrämmande bitvis, men det är sånt som livar upp tillvaron och ger en nåt att snacka om.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem

Man behöver ju inte blunda bara för att man har ett par hörlurar/snäckor som stänger ute ljudet. Jag har ett par Koss Spark Plug (stänger ute ljudet rätt bra) till min iPod och det går alldeles utmärkt att använda dem när jag är ute och går. De få gångerna jag nästan hamnat under en bil har inte varit mitt fel pga jag inte har hört bilen utan det har varit de närsynta bilförarnas fel.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

När man går är det ju knappast några problem då man inte gör detta ute i vägen bland bilarna. Dessutom rör man sig ju väldigt långsamt så man har gott om tid att se sig för. När man cyklar är en helt annan femma. Man är ute i trafiken och det går ganska fort.

Medlem

Still... blunda inte så går det bra.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Inaktiv

ser gör man 160 grader framåt. hör gör man 360 grader.
fö kommer även gående röra sig i trafik vid övergångar, bland cyklister, inline/skateboardåkare mfl som inte alls rör sig lika långsamt. dessa bör man vara uppmärksam på som gångtraffikant så man inte ställer sig i vägen och riskerar skada sig själv eller andra.

saker som plockar bort sinnesfunktioner och uppmärksamhet har inte i traffiken att göra!


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Självklart är risken större att det sker en olycka om du inte använder öronen när du är ute i trafiken, men kan du hantera dig själv och en cykel på rätt sätt så ska det inte vara någon större fara. Man behöver ju cykla på som en jävla idiot, skita i att stanna i korsningar, inte kolla sig för osv. Tar man det lungt så går det bra.


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem

Vill man ta livet av sig är det bara att slänga på sig lurarna...
Hoppas att ni som gör det tänker om.

Känner man att abstinensen är olidlig är väl alternativet att ha en snäcka i ena örat och lyssna efter trafik med andra. Bättre än inget i.a.f.

Kan någon rekommendera några lurar som har en prislapp på 200kr och sitter kvar i öronen? Har alltid haft problem med vänstra luren. Den trillar ur efter typ tio sekunder :/ (och det med muffar på snäckorna för att öka friktionen)
Skumgummipluggarna ser intressanta ut, men vilka är bra och passar de alla? Såg några i en butik men de var ju stora som golfbollar.

Medlem

Har jobbat på posten som brevbärare och har på mig hörlurar med rätt hög volym. Hittills har det inte varit några problem alls, är man uppmärksam och håller koll på alla bilar så är det ingen fara.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Vill man ta livet av sig är det bara att slänga på sig lurarna...
Hoppas att ni som gör det tänker om.

Känner man att abstinensen är olidlig är väl alternativet att ha en snäcka i ena örat och lyssna efter trafik med andra. Bättre än inget i.a.f.

Kan någon rekommendera några lurar som har en prislapp på 200kr och sitter kvar i öronen? Har alltid haft problem med vänstra luren. Den trillar ur efter typ tio sekunder :/ (och det med muffar på snäckorna för att öka friktionen)
Skumgummipluggarna ser intressanta ut, men vilka är bra och passar de alla? Såg några i en butik men de var ju stora som golfbollar.

Har använt två pluggar i den prisklassen. Först då de klassiska Koss the plug, hade skitstora problem att få in dem överhuvudtaget men det skiljer ju sig från person till person. Gillade inte ljudet alls i dem, en del skivor kunde jag inte ens lyssa på pga. att det bara blev ett muller av basen så beror på var för musik du ska använda dem till, kan inte rekomendera dem till metal iaf.
Kan tillägga att jag inte har testat den nyare Spark versionen som ska vara lättare att få in.

De andra är Creative EP 630. Tyckte de var bättre på alla sätt och vis, betydligt lättare att få in i öronen och ett mer balanserat ljud som inte bara bestod av bas.

Båda lurarna har problem med smuts och sånt, fastnar lätt i själva gummipluggarna. Verkar som EP 630 har större problem med det för fastnar det skit i det finmaskiganätet till membranen så förskjuts ljudet åt höger/vänster så behöver rengöras en del.

Inaktiv

men wtf, hur fan cyklar ni egentligen!? jag korsar aldrig en väg utan att se mig för? lyssnar ni utan att titta och sen bara svänger ut? jag ser inga som helst problem att lyssna på musik samtidigt som jag cyklar...

Medlem

Jag kan väl rekomendera Kronans cykel.. om de var det ni pratade om
Annars funkar mina Sandberg (nåning) med mick och bassboost väldigt bra Förutom att jag har pajat båda så sitter och glappar med micken för att de ska höras

Vila i frid

Flyttar denna hit från Allmänt prat.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Medlem

Tackar för recensionen Ophe.
Creative lurarna låter som ett bättre alternativ, man vill ju inte att allt annat ljud skall dränkas av basen. (lyssnar på bl.a. goa/psytrance & techno)
Men attans då... tänka om de nya spark plug är bra Och det finns tydligen s.k. professional eartips till kosspluggisarna som sitter bättre.

Hittade detta i en recension av koss spark:
"Efter en längre tids användade tycker jag det kliar lite i öronen men det är helt klart värt det."

Låter inte bra lol

Tagen från en 630 recension:
"Jag vill inte utala mig om andra, men det värkar som dom som inte vill rekomendera denna prudukt är "Koss the spark plug" bögar som tycker att den luren ett av jorden underverk, vilket enligt mig absolute inte stämmer."

Lutar i.a.f. mot creatives lurar.

Medlem

Shure lurarna är kända för bra ljud, men ligger ju i en helt annan prisklass än vad han efterfrågade.

Inaktiv
Skrivet av Ophe:

Shure lurarna är kända för bra ljud, men ligger ju i en helt annan prisklass än vad han efterfrågade.

aha, jag fattade det som att pengar inte var något problem ^^

Medlem

Sony MDR-EX51 kan jag starkt rekommendera. De släpper inte ut nåt ljud. Mycket fin och klar bas och diskant. Flera olika storlekar på gummipropp följer med så de passar bra, trillar inte ut ur örat. (Min sambo brukar ha det problemet).

Har haft dessa till en JoS MP-400 MP3 spelare och jag har aldrig varit så nöjd med ett par öronsnäckor tidigare.

Om du inte vill ha Sony, så vill jag ändå slå ett slag för den här typen av snäckor med mjuk gummipropp. SÅ mycket bättre än snäckor som KOSS The Plug...

Medlem

Beställde Creative EP-630 lurarna från inwarehouse. 299 inklusive frakt (fraktfritt om man betalar med kort. Yay! )
Hann läsa lite om de där sony lurarna och vissa verkar ha problem med sladdarna som är "slitkänsliga". Lurarna kunde också strula (hoppas att du slipper dessa problem).
Var faktiskt intresserad av dem då de hade olika storlekar på pluggisarna... men det brast som sagt på kvaliteten.
Jaja, vi får se hur det går med EP630orna.

Medlem

Har fått lurarna och är nöjd, men måste säga att lurarna som kom med min mp3 spelare hade en ljudbild som var något mer nyanserad (om kan man säga så?).
Sedan har jag i.o.f.s. läst att hörlurar behöver en inkörningsperiod för att mjuka upp komponenterna och att ljudbilden blir bättre efter ett tag. I fall detta stämmer vet jag inte.
Tog en bra stund att ställa in i EQ'n. De gamla inställningarna kunde man glömma då det blev rundgång i skallen av både överflödig bas och diskant.
Volymen fick sänkas till nästan hälften av det jag tidigare kört med (bra, då det mitt ena öra redan är halvsöndrigt...).
Skönt som attan att lurarna sitter på sin plats. Efter alla dessa år kan man äntligen lyssna på musiken med båda öronen.

Betyg på ljudet än så länge: 4.1

Tack till alla som gav tips på lurar

Inaktiv
Skrivet av Jee:

Hade tänkt skaffa nya hörlurar. Dem jag har nu är över 5 år skulle jag tro. Lite glapp i dem. Det känns som man kan lägga sladden i tre lägen. Ett hör man ingeting, ett lägge funkar perfekt och sen om man drar lite i sladden så är det som om rösterna i låtarna försvinner. Perfekt för kareoke.

Iaf så ska jag köpa nya hörlurar nu. Någon som kan ge tips? Dem jag har nu är ganska små och går inte över huvudet utan bakom eller vad man ska säga. Hade tänkt mej några som är ungefär likadana. Vet tyvärr inte vad dem jag har nu heter.

Dessa är perfekta pajar sönder frilan och är fantastiskt ljud exakt vad en äkta gamer vill ha:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=35248

ärligt talat detta är vad du är ute efter!8)


signatur

Asus A8N-E (sockel 939) || AMD Athlon 64 3700+ 2.2 GHZ || Twinmos 2 GB DDR || XFX 8800 GTS 640MB

Medlem

Tror att man ser lite löjlig ut i dem om man är ute och cyklar

Medlem

Ser löjlig ut efter att ha krockat med cykel p g a att du inte hör något också

Inaktiv

är det bara jag som har ögonen öppna när jag cyklar??

Medlem

Det är nog bara du som tror att du bara behöver ett sinne för uppfatta alla saker.

12
Skriv svar