Ingen bild, men fläktarna surrar direkt efter man kopplat in strömkabeln.

Medlem
Ingen bild, men fläktarna surrar direkt efter man kopplat in strömkabeln.

Tja
Jag har en Acer Aspire M5201 som jag fick av en polare dels för att den är sönder och dels för att han köpt en ny.
Vad jag skulle vilja är att få lite hjälp med vad som kan tänkas vara sönder. Enligt min polare så har han alltid haft problem med den. Han tror att moderkortet eller processorn kan vara i sönder.

Jag tog hem den och startade upp den utan problem. Lät den surra lite för att få igång den och kolla så att den ej överhettas. Inga problem. Installerar bort en massa skit som spel och program jag ej behöver samt raderar lite filer som filmer spel m.m

Sen stängde jag av den och tog ut sladden och lät den stå. Gick ner och tvättade i en kvart och försökte starta upp den igen. Problemet nu är att den verkar död. Skärmen reagerar inte på något så den går i "sovläge". Medans fläktarna surrar, jag kan trycka ut dvdläsaren med en knapp på utsidan. En lappa lyser upp "aspire" utan problem. Men startknappen där jag sätter igång datorn lyser ej blått som den ska. Och det händer absolut ingenting efter jag tryckt på den.

Sammanfattning:
Fläktarna surrar, dvdläsaren går att trycka ut och märket Aspire lyser upp på burken. Får ingen reaktion av att trycka på startknappen som inte iheller lyser. Fläktarna börja surrar direkt när jag satt i strömkabeln. OCh kan därefter också trycka ut Dvd utan problem. Så strömmen går runt.

Vad tror ni problemet kan ligga?

rocessor - AMD Phenom X4 9550 ( med 4 kärnor )
• RAM - 4 GB (installerad) / 8 GB (max) - DDR2 SDRAM
• Kontrollerkort - Serial ATA ( Serial ATA-300 )
• Hårddisk - 2 x 640 GB - standard - Serial ATA-300
• Optisk lagring - DVD±RW (+R dubbla lager)
• Kortläsare - 18 i 1
• Grafikstyrenhet - PCI Express x16 - ATI Radeon HD 3850 - 1 GB
• Ljudutgång - Ljudkort - 7.1-kanals surround
• Nätverksfunktioner
- Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/93757-acer_aspire_m52...


signatur

Cheers, to those beautiful ignorant Bastards

Hmm, låter lite kosntigt att allt annat lyser än bara power knappen. Om du bryter strömen helt så startar alltså datorn av sig själv automatiskt direkt när du sätter i strömsladden?

Även det låter lite udda för mig.

Har din kompis gjort en egen uppgradering av något i datorn? Har datorn vart konstig sedan han köpte den?

Medlem
Skrivet av KungFuMunchkin:

Hmm, låter lite kosntigt att allt annat lyser än bara power knappen. Om du bryter strömen helt så startar alltså datorn av sig själv automatiskt direkt när du sätter i strömsladden?

Även det låter lite udda för mig.

Har din kompis gjort en egen uppgradering av något i datorn? Har datorn vart konstig sedan han köpte den?

Skulle nog inte säga att datorn startar. Det är bara fläktarna, dvdläsaren och aspire som setts igång direkt efter strömkontakten. Allt annat är dött. Varken musen eller tangetbordet lyser inte. Sen är allt original i datorn. Ingen uppgradering har gjorts. Om den har bettet sig konstigt sen den köptes vet jag ej.


signatur

Cheers, to those beautiful ignorant Bastards

Medlem

Upplevt liknande när grafikkort tagit skada pga skadat nätagg. men aldrig upplevt det där med strömknappen.

Har moderkortet någon inbyggd form av gpu, i så fall kan du testa att starta med den inkopplad istället för att se om du får bild. Annars är det nog moderkortet som tagit stryk av ett nätagget och skadat div. funktioner. Dock brukar sådant leda till att moderkortet piper vid POST (power-on self-test) eller BIOS start pga. att strömmen inte fördelas rätt.

Det är mina personliga erfarenheter, är ingen expert men amatör med många trasiga datorer bakom mig

Skrivet av Ap@n:

Upplevt liknande när grafikkort tagit skada pga skadat nätagg. men aldrig upplevt det där med strömknappen.

Har moderkortet någon inbyggd form av gpu, i så fall kan du testa att starta med den inkopplad istället för att se om du får bild. Annars är det nog moderkortet som tagit stryk av ett nätagget och skadat div. funktioner. Dock brukar sådant leda till att moderkortet piper vid POST (power-on self-test) eller BIOS start pga. att strömmen inte fördelas rätt.

Det är mina personliga erfarenheter, är ingen expert men amatör med många trasiga datorer bakom mig

Jag håller med dig Ap@an om att det låter som något som grafikkortet alternativt någon funktion på moderkortet har gått. Men som du säger så brukar det generera pipande från moderkortet.

Vad jag kan se enligt specarna så är det ingen integrerad GPU på den datorn men det är svårt att säga säkert då det finns så många olika typer av Radeon HD4850.

Har du ett annat nätagregat du kan testa med? Kan vara så att det tagit skada och inte orkar starta upp datorn?

Jag likt Ap@an är amatör med många trasiga datorer bakom mig och kan bara hjälpa dig utifrån det.

Medlem

testa göra den helt strömlös och ta ut det lilla batteriet som sitter på moderkortet

sätt tillbaka batteriet efter ca 15 min

sätt datorn i ett annat väg uttag nu bör du få fram bios ställ in klockan då den har 0 ställts spara starta om och datorn bör fungera igen då det låter som spänningsfall du har fått i datorn

du får gärna pma mig om det inte skulle hjälpa för har en del andra tips också innan du överger den

Medlem

Jag drabbades av exakt samma sak, det var mitt moderkort som var trasigt i det fallet, försökte precis som Guldlock säger att återställa BIOS, men det hjälpte inte och jag var tvungen att köpa ett nytt moderkort.

Medlem
Skrivet av GuldlocK:

testa göra den helt strömlös och ta ut det lilla batteriet som sitter på moderkortet

sätt tillbaka batteriet efter ca 15 min

sätt datorn i ett annat väg uttag nu bör du få fram bios ställ in klockan då den har 0 ställts spara starta om och datorn bör fungera igen då det låter som spänningsfall du har fått i datorn

du får gärna pma mig om det inte skulle hjälpa för har en del andra tips också innan du överger den

Okej. Jag ska testa det. Kan säga också att jag tog ett batteri från en annan stationär dator jag har och satte i det i datorn. Då funkade datorn igår. Men så prövade jag imorse igen och då var det samma sak med fläktarna. Ska testa ditt tips och hoppas det funkar


signatur

Cheers, to those beautiful ignorant Bastards

Testpilot

Testa med minnet först innan du gör nåt annat.

Ryck ur alla minnen utom 1 och testa om maskinen startar , om den ej gör det , byt minneskrets som du har kvar på moderkortet så du kan utesluta minnesfel.
Går även att rycka allt minne , då skall den ge beepcodes att minnet fattas och då vet man iallafall att moderkortet är friskt på den biten.

Har haft många gamla burkar som fått de mest suspekta fel som berott på minnesfel.

Medlem

Jag hade ungefär samma problem på min gamla dator. När man försökte starta den så lät den normalt och fläktarna på CPUn och Grafikkort snurrade, men jag fick ingen bild.

Det visade sig vara ett antal sprängda kondensatorer vid bl a 24pins kontakten och PCI-Express slotsen på moderkortet.

Om du har lite tekniska kunskaper så kan du löda loss eventuella söndriga kondensatorer och sätta dit nya. Det funkade för mig.

EDIT: Inkluderade en bild på en kondensator


signatur

"There's a major difference between knowing you're shit, and knowing your shit."

1
Skriv svar