Ingen bild vid första uppstart men bild på den andra?

Medlem
Ingen bild vid första uppstart men bild på den andra?

Köpte mig ett "Radeon HD6850" för några dagar sedan, då det integrerade grafikkretsen inte räckte till. Allt gick bra vid installation och man kunde köra "Fallout 3" på relativa bra lägen. Sedan efter att haft datorn avstängd för en natt och jag skulle starta upp den igen, fick jag ingen bild och jag hörde troligen grafikkortets fläkt gick upp på max . Monitorn fick ingen signal men jag hörde att Windows startade upp.

Testade att stänga av datorn och kollade att monitorn sladden satt i ordentligt vilket den gjorde. Startade upp datorn igen och nu var det bild å allt var normalt.
Dock dagen efter hände samma sak igen att jag fick ingen bild vid första uppstarten, men sen vid den andre uppstarten kom bilden.

Så är det någon som vet vad det kan vara för knas?


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Stängt av den inbyggda grafikkretsen i BIOS? Har fått göra det på några modeller, men vissa stänger av sig självt. Kan också vara nätagget som börjar ge upp.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Jag har inte stängt av det inbyggda grafikkretsen, så det får jag väl pröva att göra.

Angående nätagget, så är det ett "Corsair" nätagg knappt ett år gammalt vilket för mig känns mindre troligt att det skulle vara det som strulade. Kan man typ testa det på något sätt för att se om det håller på att rasa?


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Medlem

Testade att stänga av det interna grafikkretsarna, men det hjälpte inte. Tyvärr hände samma sak idag också.

Är det förresten någon som vet om det är en större skillnad i strömkonsumtion mellan ett "HD4980"(Det förra grafikkortet som jag hade, vilket pajade för ca 4vekor sedan) och ett "HD6850"?
Om det är att det nya tar väsentligt mycket mer kräm, kan problemet bero på att nätagget inte helt enkelt klarar av med stämfördelningen.


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Medlem

Testade idag morse att bara koppla in min TV(Med en HDMI sladd) och det funkade på en gång?! Sedan när jag var inne i Windows kopplade jag bara in monitorn igen och allt funkar som det skall.

Skall testa samma sak i morgon och se om det bara var en engångsgrej eller att faktiskt är lösningen på mitt problem.


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Medlem

Tydligen var det bara en engångsgrej och jag fick stänga av datorn sen starta upp den igen för att få en bild.

Någon som kan ha en aning om vad det är som krånglar?


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Medlem

du har ingen annan källa, så som en annan monitor eller tv inkopplad på ditt grafikkort? för ibland så kan det ske att windows väljer att använda tex. tvn som den primära skärmen. mitt tips vore att ryck ut alla kablar från grafikkortet förutom den som går till monitorn. fungerar det inte så ta och avinstallera drivarna och installera dom igen, men ha bara monitorn ansluten under installationen samt omstarten utav windows. därefter så kan du koppla in dina andra enheter igen.

Medlem

Har prövat att bara ha både bara monitorn och TV inkopplad, men inget hjälpte. När jag installerade kortet hade jag bara monitorn inkopplad(då jag inte hade en HDMI-kabel) och som jag nämnde tidigare, knäppade sig kortet redan efter första natten.

Skall pröva det där med att avinstallera/installera drivrutinerna och se om det hjälper.


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

Har haft olika kort i min burk och fått för mig att det är moderkortet som pajsar sig när jag startar upp windows

har 2 dvi kontakter i 1 till skärmen o en till tv:n
uppstart skärmen syns ALLTID på tv:n hur jag än kopplar för att sedan hoppa över till dator skärmen :S


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det är dock ingen bild på varken TV:n eller monitorn, vilket är lite frustrerande. Det blir lite svåra att se vad som knasar när man inte har någon bild;-)


signatur

Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!

1
Skriv svar