Kan inget om skärmar - Tips på Arbetsskärm?

Medlem
Kan inget om skärmar - Tips på Arbetsskärm?

Jag har inte hängt med i utvecklingen vad gäller skärmar.

I den här tråden ställer jag 5-10 frågor så om ni inte har exempel på den perfekta skärmen kan ni gärna hjälpa mig med de andra frågorna

Det finns olika storlekar, teknologier (IPS, TFT etc). Det finns olika uppdateringsfrekvenser, olika nivåer av svärta samt naturliga färger vs. ej naturliga. Sen kan skärmen vara ställbar både höjd och vinkelmässigt.

För att ni ska kunna hjälpa mig behöver ni förstå vad jag ska använda den till och hur mycket jag är beredd att lägga ut.

Användningsområde:
Jag är UX/UI designstudent på en bärbar (Asus 13", 1920x1080, win 8,1). dvs jag behöver en skärm som tillåter mig att testa hur ett interface kan se ut på ett brett antal skärmstorlekar.

Vilket är vanligaste 'stora' skärmstorleken idag?
Jag har ingen koll, kanske 22-24", 1920x1080p?

Något som jag skulle önska är att skärmen är tillräckligt stor för att få plats med 2 stycken A4-papper bredvid varandra. För då får man plats med en PDF och ett Word-dokument i full storlek intill varandra. Man kan också utvärdera responsiva webbsidor som är byggda för att stödja stora skärmar.

Jag vill hellre ha naturliga färger än kort responstid, men...
det kanske blir dyrt fort om man verkligen vill åt naturliga färger?

Svärta är alltid önskvärt.
Vad för egenskaper säger något om en skärms svärta?

Vad finns det mer för egenskaper som är viktigt?

Ergonomiska som ställbarhet och vinklar, det är önskvärt om man kan ställa höjden.

Kostnad
Mellan 2000-4000kr?
Men jag kanske är ute och cyklar?
Det är därför jag frågar om råd.

Jag tror att jag behöver:
22-24"
1920x1080
Ställbar höjdmässigt
Bra teknologi för naturliga färger och svärta framför responstid.

Medlem

Tänk att användas till:
Webbsidor och UI/HUD för spel/mjukvaror

-Grafisk design (ex. illustrator, Photoshop, gimp)
-Prototyper (Axure, invision)
-Webb (notepad++)