Kan inget om skärmar - Tips på Arbetsskärm?

Medlem
Kan inget om skärmar - Tips på Arbetsskärm?

Jag har inte hängt med i utvecklingen vad gäller skärmar.

I den här tråden ställer jag 5-10 frågor så om ni inte har exempel på den perfekta skärmen kan ni gärna hjälpa mig med de andra frågorna

Det finns olika storlekar, teknologier (IPS, TFT etc). Det finns olika uppdateringsfrekvenser, olika nivåer av svärta samt naturliga färger vs. ej naturliga. Sen kan skärmen vara ställbar både höjd och vinkelmässigt.

För att ni ska kunna hjälpa mig behöver ni förstå vad jag ska använda den till och hur mycket jag är beredd att lägga ut.

Användningsområde:
Jag är UX/UI designstudent på en bärbar (Asus 13", 1920x1080, win 8,1). dvs jag behöver en skärm som tillåter mig att testa hur ett interface kan se ut på ett brett antal skärmstorlekar.

Vilket är vanligaste 'stora' skärmstorleken idag?
Jag har ingen koll, kanske 22-24", 1920x1080p?

Något som jag skulle önska är att skärmen är tillräckligt stor för att få plats med 2 stycken A4-papper bredvid varandra. För då får man plats med en PDF och ett Word-dokument i full storlek intill varandra. Man kan också utvärdera responsiva webbsidor som är byggda för att stödja stora skärmar.

Jag vill hellre ha naturliga färger än kort responstid, men...
det kanske blir dyrt fort om man verkligen vill åt naturliga färger?

Svärta är alltid önskvärt.
Vad för egenskaper säger något om en skärms svärta?

Vad finns det mer för egenskaper som är viktigt?

Ergonomiska som ställbarhet och vinklar, det är önskvärt om man kan ställa höjden.

Kostnad
Mellan 2000-4000kr?
Men jag kanske är ute och cyklar?
Det är därför jag frågar om råd.

Jag tror att jag behöver:
22-24"
1920x1080
Ställbar höjdmässigt
Bra teknologi för naturliga färger och svärta framför responstid.

Medlem

Tänk att användas till:
Webbsidor och UI/HUD för spel/mjukvaror

-Grafisk design (ex. illustrator, Photoshop, gimp)
-Prototyper (Axure, invision)
-Webb (notepad++)
-Rapporter (Word, PDF)
-Videodemos (OB software)
-Koncept/Modeller (webbmjukvara)

Jag behöver inte någon 144 Hz skärm?

Stämmer det att en skärm med hög Hertz tär mindre på ögonen?

Btw är det skillnad på Hertz och responstid?
Kan man ha hög Hertz och hög responstid?

Skärmar med upplösning på 4k... (har jag ingen datorhårdvara som pallar) men är de fortfarande ovanliga sett till hur många som använder dem?

Medlem

IPS ger överlägset bäst färger medans VA är behagligare för många att titta på under längre perioder. VA brukar också ha bättre svärta än IPS paneler.
Något som är problem bland billiga IPS paneler är just svärtan. Du får riktigt bra färger men svärtan hamnar efter. Bra IPS paneler sticker prislappen iväg fort som bara den.

Vanligaste storleken tror jag är 23"-24" följt av 27" som uppstickare som blir allt vanligare.

En helt ok budgetskärm som kanske erbjuder lite mer än du söker efter Benq GW2765HT.
Har inte sett den så vet inte hur bra den är men det kan vara något att hålla utkik efter.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2737700


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tack för svaret.

Vad är det som gör VA att behagligare att titta på?
Färgerna/ljuset eller Hertz/ responstid?

Skärmen du länkade har gått upp i pris (ser det ut som). Det fanns ett negativt omdöme och personen hade hittat skärmen för 3400, nu går de för 4k+.. :/ Fast omdömet kanske handlade om en annan skärm?

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Tack för svaret.

Vad är det som gör VA att behagligare att titta på?
Färgerna/ljuset eller Hertz/ responstid?

Skärmen du länkade har gått upp i pris (ser det ut som). Det fanns ett negativt omdöme och personen hade hittat skärmen för 3400, nu går de för 4k+.. :/ Fast omdömet kanske handlade om en annan skärm?

Det är ljuset och frekvensen som gör att personer som är kännsliga eller personer som är trötta som finner VA panelers ljus som behangligare att titta på.
Jag har IPS och inte märkt av några direkta problem. Var lite jobbigt att titta på skärmarna när man är i ett mörkt rum så jag har lagt en Philips Living Colors Iris som lyser upp väggen bakom skärmarna och gav genast en behagligare upplevelse.

Jo står på sidan att den gått för 3.2k en gång i tiden. Kanske inte värt att lägga 4K på den skärmen. Nej jag är nog inge vidare på ge tips på bra budgetskärmar. Du får nog googla runt lite i jakten på en bra panel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

NiC
Medlem

Kika på Dell 2515H.

Den fick bra kritik av Sweclockers!

Medlem

Som skrivet ovan, paneltypen bör vara IPS-variant, VA-variant eller dylikt. Sitter själv på AHVA just nu efter att ha nyttjat PLS (en variant av IPS) innan.

För att komma med något som inte redan sagts ovan;

1) Ett varmt råd är att skaffa en skärm med halvmatt (alt. matt) yta, inte en med glansig yta. Med detta avses hurvida man kan spegla sig i skärmen eller inte. Glansiga skärmytor är helt sämst i min mening. Detta anges ofta inte som en av skärmens specifika kvaliteter (men ibland står det dock), ett enkelt drifttest är dock att - ifall du tittar på skärmen fysiskt innan köp - se om du kan spegla dig i den när den är av. Om så är fallet, tveka kraftigt.

2) Tanka ner f.lux och se till att använda det samtlig tid som du inte utför grafiskt arbete eller annat där färgbalansen måste vara precis på plats. Riktigt skonsamt för hjärnan att slippa stirra in i en blåspektrumlampa hela dagarna; rekommenderas varmt. Det gör bokstavligt talat skillnad för välmåendet.

Och som en allmän guideline - läs recensioner, flera olika på samma skärm. Kolla datumen också, och om drivrutiner ändrat situationen.

Lycka till!

Medlem

Tack för hjälpen allihopa, ska grotta ner mig och läsa på i helgen.

Jag testade f.lux..
De första 3 minuterna var jag lite tveksam (för färgerna förändrades radikalt).
Men sen testade jag att läsa texter och upptäckte det var lika lätt/behagligt som att läsa på ett papper!

Tack för tipset!

Medlem

När det gäller skärm så skulle jag nog rekommendera att lägga ut lite extra och köpa en riktigt bra modell. Se det som en investering. Man får nog räkna med att lägga ut 7.000kr-10.000kr om man skall ha en bra skärm i "budgetsegmentet", men å andra sidan så får man extremt mycket för pengarna om man väljer rätt. Jag använder fortfarande min Eizo FlexScan HD2441W som jag köpte för över 10 år sedan (1920x1200, 24"), och den har extremt bra svärta, ingen backlight-bleed och näst intill perfekt färgåtergivning (plus livstidsgaranti när det gäller döda pixlar). Om du är ute efter en riktigt bra skärm för design/grafik så kan jag rekommendera att kolla recensioner på (framför allt) hemsidor rörande fotoredigering. Ingen är så petig när det gäller bildkvalitet som en fotograf

1
Skriv svar