Komplett Gamer Premium VS Acer Predator G3-710

Medlem
Komplett Gamer Premium VS Acer Predator G3-710

Hej!
Jag känner mig lite kluven och behöver bolla tankarna lite..
Nu är det som så att jag beställt en dator från Komplett med nedanstående specifikationer:

GPU: ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC
CPU: Intel Core i7-6700K Skylake Processor
Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING, Socket-1151
PSU: Corsair CX650M, 650W PSU
Minne: Kingston ValueRam DDR4 2133MHz 16GB
Hårddisk/SSD: Seagate Barracuda 1TB/ Samsung 750 EVO 250GB 2.5" SSD Bulk
Chassi: Corsair Carbide 330R Blackout Edition

Med det fick jag även med ny mus och tangentbord, samt la jag till en ordentligare CPU kylare.
Den totala kostnaden med hemleverans hamla då på 16200:-. Jag vet att man känner några tusenlappar om man bygger ihop den själv men har inte stenkoll på databygge. Tanken är att jag ska lära mig genom att pilla i min gamla rigg! I vilket fall som helst såg jag 1-2 dagar efter jag hade beställt, en annons från Elgiganten, nämligen denna - http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Systemet är likt det jag beställt bara att det är ett GTX 1080 istället för GTX 1070.
När jag såg detta blev jag lite fundersam, ska jag avboka och beställa Acer Predator g3-710?
Jag tycker verkligen dock inte om chassit, lite för mycket för min del. Priset är dock detsamma bara att jag får ett bättre grafikkort, minuset är att jag inte får processor kylningen samt mus och tangentbord. Leveransen från el giganten går fortare. Jag behöver lite tips och råd från er, vad tänker ni? Hur hade ni gjort?

Medlem

Kör på kompletts är ju min första tanke, Acern är ju ett massproducerat customcustom, med allt det innebär (specialmoderkort, skumma kyllösningar, asfult chassie, väldigt begränsad uppgraderingsmöjlighet m.m.)

Värt att notera är det är INTE samma processor i de båda paketen heller, Kompletts har en 6700K och Felgiganten har en 6700 (Dvs, kompletts går att överklocka, den senare, not so much)

Edit: den dära Acern finns inte ens med den dära konfiggen på Acer's hemsida, så risken att Felgiganten har sjabblat till spec:en är inte omöjlig... ser ut som speccsen dom postat tillhör en predator G6 sååå....


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Kör på kompletts är ju min första tanke, Acern är ju ett massproducerat customcustom, med allt det innebär (specialmoderkort, skumma kyllösningar, asfult chassie, väldigt begränsad uppgraderingsmöjlighet m.m.)

Värt att notera är det är INTE samma processor i de båda paketen heller, Kompletts har en 6700K och Felgiganten har en 6700 (Dvs, kompletts går att överklocka, den senare, not so much)

Okej, visste inte det där med processorn! Men annars tänker jag att det kanske är smartare att köra på Acer paketet för att sedan investera i nytt chassi och eventuellt processor? Gtx 1080 kostar ju ändå 7k
Är det alltså dåligt kylfläktar på acer paketet? Luftflöde? Försöker söka efter recensioner på just denna rigg men finner inget!

Medlem

"investera i nytt chassie och eventuell processor" det är där som det kan kruxa lite, eftersom dom säkert har ett moderkort som EJ stöder ATX standarden kan det bli svårt med skruvhål, strömförsörjning, osv. den har säkert enbart 1 PCI-E plats bland annat,'

Kolla gärna Linus review av deras biffigaste modell G1, tänk sen att alla små nitpicks han har är säkerligen magnifierade mångfalt för att G3:an är ju inte riktigt i samma prisklass.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Att överklockan kanske inte ens är relevant i det hela så om den är K eller inte K i det sammanhanget kan vara helt obetydligt egentligen. MEN det är en viss skillnad på 6700 och 6700K i sina grundutföranden från Intel.
6700 har en bashastighet på 3.4GHz och Turbo på 4.0GHz mot 6700K som är på 4.0GHz. och Turbo på 4.2GHz.

Moderkortet är också specialanpassat för att passa in i ett custom byggt Minitower chassit och det är nog troligt att det inte följer standarden enligt andra minitower lådor. Sånt kan man så klart lösa med lite skruvar och borrmaskin om man är riktigt ambitiös och inte hittar något chassi som passar.

Men med special moderkort brukar det också medföra restriktioner: Inga möjligheter till att expandera lagringen, ram eller CPU i datorn. Ofta är de skräddarsydda för just det som står på papperet och inget annat.
Här är en bild på en öppnad G3:
http://i.computer-bild.de/imgs/7/9/9/0/2/3/9/Acer-Predator-G3...

Om det handlar om luftflöde så ser det inte ut att finnas någon som helst tanke på det i detta chassi. CPU kylaren på bilden är stock kylare från Intel och den verkar sakna fläkt bak på chassi, i fronten kan det finnas en bakom all transformers plast visserligen men ingen synbar vid hårddiskarna där den brukar sitta.

Gällande själva produkten så heter den visserligen G6 i andra länder och har 16GB ram men till samma pris UTAN rabatten. Så jag tror mycket väl att det där är rätt specs för datorn på Elgiganten. Om annat kan man ju bara hänvisa till att det inte alls var rätt specs enligt hemsidan om det visar sig vara helt fel vara du fått hem. Om du vill vara säker på att det inte är något fel som enbart står i deras interna system att de ska ändra så ring deras kundtjänst och fråga om specsen stämmer.

Största problemet med just OEM datorer är att du inte för öppna dem, då bryter du garantin. Om de satt på specialskruvar för att förhindra det kan jag inte svara på, men det finns tillverkare som gör det för att kunna se om någon öppnat datorn.
Ram ska du kunna bygga ut till 16GB och tekniskt sett så är det billigare att köpa ett nytt moderkort än en ny CPU. Medans moderkort kan vara specialanpassade i utseende och design så gäller inte samma för CPU'erna.

Så du får hälften ram, lite långsammare CPU och ingen cpu fläkt, inget tangentbord/mus, men ett 2000kr dyrare gfx kort.

Det du kan göra är att köpa ett annat chassi och annat moderkort om inte deras monteringshål stämmer enligt standarden. CPU är ju aningen dyrare så du kan ju vänta och se om det skulle vara en flaskhals för dig eller om det mer än väl räcker till ditt spelande.

Så skulle jag resonera i alla fall.

EDIT: Du skulle nog behöva köpa då:
Chassi
Nätagg
Moderkort
Möjligen mer ram om du inte klarar dig på 8GB

Medlem
Skrivet av Zymac:

Kör på kompletts är ju min första tanke, Acern är ju ett massproducerat customcustom, med allt det innebär (specialmoderkort, skumma kyllösningar, asfult chassie, väldigt begränsad uppgraderingsmöjlighet m.m.)

Värt att notera är det är INTE samma processor i de båda paketen heller, Kompletts har en 6700K och Felgiganten har en 6700 (Dvs, kompletts går att överklocka, den senare, not so much)

Edit: den dära Acern finns inte ens med den dära konfiggen på Acer's hemsida, så risken att Felgiganten har sjabblat till spec:en är inte omöjlig... ser ut som speccsen dom postat tillhör en predator G6 sååå....

Jag har dessutom 100% dålig erfarenhet av Acer och deras support. Med tanke på att OP kanske kommer att behöva den, kan jag inte rekommendera Acer.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Jag har dessutom 100% dålig erfarenhet av Acer och deras support. Med tanke på att OP kanske kommer att behöva den, kan jag inte rekommendera Acer.

Problemet med att detta är att det alltid finns tillfällen man får usel support och andra tillfällen man får support above and beyond.
Jag skulle kunna säga att jag har haft 100% bra erfarenhet av Acers support och kan därför rekommendera dem.

T.ex. när jag skulle uppgradera min Acer laptop till Windows 10 så vägrade Windows göra det trots att jag hade vad som krävdes av hårdvaran. Efter lite snack med Acer så slutade det med att de skickade över en helt ny Windows 10 PRO licens till mig med ny licensnyckel och allt (OEM visserligen, men ändå). Sen med lite eget internet letande så fick jag igång uppdatering på datorn men hade då också fått ett OS värt ca 1500kr helt gratis av Acer.

Så saken är ju att alla har blandade upplevelser av support.

MEN det som ska sägas är ju att när man köper färdiga system från Acer, HP, Dell etc så går det inte att bara ge dem den felaktiga komponenten. T.ex. om grafikkortet är trasigt så kan du inte öppna datorn och bara skicka in det för utbyte, du måste skicka in hela datorn.
Det har med avtal gällande garantin etc att göra.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Sen med lite eget internet letande så fick jag igång uppdatering på datorn men hade då också fått ett OS värt ca 1500kr helt gratis av Acer..

Så du ger Acer cred för något som du själv tvingades göra?

Jag vidhåller att Acer har den absolut sämsta supporten jag har stött på. Du kan säkert hitta lokala supportkillar som gör sitt bästa, men deras policy suger. Bl a skickas alla datorer till en central reparationsfirma i Tyskland (för oss i EU) och större samling tattare får man leta efter. Jag hade en historia med dem som gick så långt att jag tvingade Acers Sverigechef att ge mig en ny laptop. Nu kan man ju tycka att det var fint gjort av dem, men detta föregicks av över 6 månaders väntan varefter jag fick svaret att min laptop hade destruerats i Tyskland eftersom de inte lyckades laga den. Jag har hört liknande historer från DELL-kunder också men det har jag inte första handserfarenhet av.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Så du ger Acer cred för något som du själv tvingades göra?

Du ringer ju inte direkt till HP, Dell, Webhallen eller något annat ställe du köpt en färdig dator ifrån och säger:
Jag har Windows 8 och har rätt till gratis uppgradering till Windows 10. Ni kan komma hem till mig och fixa det åt mig på kvällarna mellan 18-21...

De gav mig ett gratis operativsystem för 1500kr för jag hade strul med uppgraderingen.

Läs om, tänk rätt!

Medlem

Stort tack alla era bra svar! Jag har valt att behålla min order hos Komplett. Det känns lite fishy det där med Acers och är inget jag riktigt vill stödja! Dock så har min order hos komplett stått som "Behandlas" sen i torsdags nu. känns lite segt! Förhoppningsvis får jag den på fredag och då inom 8 dagar som det står i deras garanti!
Ni får gärna kommentera vad ni tycker om systemet och om vad jag kanske kommer få uppdatera i framtiden!

1
Skriv svar