Medlem
Långsam dator

På senare tid har min dator börjat hänga sig vid upprepade tillfällen till synes utan anledning. Det handlar oftast om enkla saker som att öppna en mapp, starta Firefox eller gå in på kontrollpanelen.

Datorn jobbar livet ur sig och kan ta flera minuter på sig att öppna en mapp. Däremot kan spel som Crysis och Counter-Strike Source flyta på bra utan lagg.

Jag ska också tillägga att uppstarten kan ta väldigt lång tid ibland.

Någon som vet vad detta beror på och vad jag kan göra åt saken?

Medlem

Din hårddisk är nog fragmanterad, kör en defrag.


signatur

A warrior do not complain abou physical pain...

Medlem

Jag har ställt in schemalagd defragmentering så det borde ju inte vara det, men jag kör en i alla fall.

Medlem

Rensa med gratis programet CCleaner.


signatur

Googla först , fråga sen

Medlem

Tack för tipset, gjorde det nu, får se om det blir någon förändring...

Btw, ni tror inte att det kan vara ett hårdvaruproblem?

Inaktiv

Kan mycket väl vara överhettning. Hade exakt det problemet och den gången var det bryggan.

Du bör rensa också + defragmentera.

´Det kan även vara virus, för många program som får starta etcetera.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Inaktiv

Kan vara att du behöver defragmentera. Det finns ett program som heter Auslogics Boostspeed som både rensar upp så kallade junk files och defragmenterar men det tråkiga är att det programet kostar:evil:

Medlem

Om du ska defragmentera så rekommenderar jag Auslogic Diskdefrag.

Den är både snabb och gratis.

http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/download


signatur

Googla först , fråga sen

Medlem

Tack för tipsen...testar alltihop så får jag se sen...

Läste om Auslogics BoostSpeed 4 och det var ju synd att det kostar pengar, vet ni något liknande som är gratis?

00a
Medlem

Min dator bettede sig precis som du beskrev din, lämnade då in den på reperation och det vissade sig att hårddisken var problemkällan. de bytte ut hela hårddisken och efter det funka allt prima. innan jag lämnade in den hade jag redan testat allt ni föreslår här ovan och jag hade även formaterat den.

Inaktiv
Skrivet av Joel1992:

Min dator bettede sig precis som du beskrev din, lämnade då in den på reperation och det vissade sig att hårddisken var problemkällan. de bytte ut hela hårddisken och efter det funka allt prima. innan jag lämnade in den hade jag redan testat allt ni föreslår här ovan och jag hade även formaterat den.

Det blir typ samma effekt som att göra en clean install. Då brukar det släppa och snurra snabbt. Du hade iofs formaterat men ändå.


signatur

Bra kylning IsTheShit

Medlem

Du har virus. Windows heter det.

1
Skriv svar