Min Dator startar inte..

Medlem
Min Dator startar inte..

jag formaterade om datorn precis. efter omformateringen gick datorn som den skulle men när jag provade att starta om den så vart den jätte seg.. och nu så startar den inte ens när jag trycker igång den. fattar inte vad som e felet.

någon som kan hjälpa? /kaffet

Medlem

Jag är inte riktigt med på vad du gjort och inte gjort.

Du formatterade om datorn, installerade windows och nu startar den inte ens så du kan se BIOS i början ?
Mer info om vad du gjort och vad problemet är skulle uppskattas


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

jo precis, jag formaterade om den för att det blivit något fel. sen provade jag att starta om datorn för att några nya inställningar skulle kunna sparas. när jag då startade datorn igen vart den hel seg och det enda jag kunde se var windows loggan och att det stod "windows startas". efter att det varit så i 1 timma stängde jag av datorn med knappen och nu startas inte ens datorn när jag trycker igång den med knappen.

Medlem

Vad har du för Windows installerat nu, (XP, 7, etc), samt hur gammal är hårddisken i den?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Testa att koppla ur allt onödigt som DVD och hårddiskar, också tar du och har du flera RAM-minnen så tar du bort alla förutom ett, och testar dom en efter en. Misslyckas det så plockar du ur hela systemet och testar och starta upp det utanför chassit. Placera moderkortet på något som inte leder ström, t.ex. en trä eller plastbit. Har du kvar plastfickan som moderkortet låg i så går det bra att använda den.

Funkar inte datorn trots detta så har du antingen ett fel i grafikkortet, moderkortet, processorn eller nätaggregatet. Hur något av dessa komponenter ska ha kunnat tagit skada, om så nu är fallet, pga en formatering är omöjligt att säga.

Medlem

jag tror det kan vara nått ram minne det är fel på :/

Medlem
Skrivet av kaffet:

jo precis, jag formaterade om den för att det blivit något fel.

Kan detta fel ha lett till att den nu inte startar? Vad var felet?

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

jag tror det kan vara nått ram minne det är fel på :/

Brukar ge blåskärmar och skit då, skulle tro att det är hårddisken. Men vet inte riktigt om post (BIOS prylarna) dyker upp ens, om fläktar går igång när knappen blir tryckt, om det är stendött eller vart det tar stopp.
Behövs mer information för att kunna hjälpa till mer än med gissningar.

EDIT x2 för missade ord, för lite sömn. -.-

Medlem

Som Tiki säger, vad var felet du formaterade för, och återigen, hur gammal är hårddisken?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Reset CMOS.. kolla manualen hur.

Sedan lär det finnas något ursprungsfel kvar oavsett om den startar eller ej. Testa med så lite grejer inkopplade som möjligt (typ CPU, 1 ramsticka, grafik enbart).

Medlem

Jag skulle säga starta t.om utan grafik-kort först.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar