netgear wgr614v6 - lösenord för säkerhet..

Medlem
netgear wgr614v6 - lösenord för säkerhet..

Tjena!

Brorsan har en netgear wgr614v6 wireless.

Nu tror han att nån tar sig in i hans trådlösa nätverk och surfar och tankar ner en massa skit (allt går segt som fan).
Så frågan lyder: hur ska man fixa så ingen kommer in där, s a s låsa skiten för utomstående ??

Han har förövrigt 3 datorer inkopplade hemma.

/Belse

nj
Medlem

Om han inte nyttjar det trådlösa nätverket så stäng av det. Är det aktiverat så kör på med kryptering, WPA2/WPA-PSK/WPA är verkligen att föredra (i den ordningen jag skrev dem) framför WEP (som är väldigt lätt att knäcka), går att läsa om hur man gör det här.

Medlem

KANON!
Ska visa honom den länken.
Tackar som fan, hoppas det löser sig nu

Medlem

Skit i kryptering, prestandadödare.

Begränsa access på mac-adress istället.


signatur
Medlem
Skrivet av cammo:

Skit i kryptering, prestandadödare.

Begränsa access på mac-adress istället.

Hmmm, hur gör man då ?

Brorsan sitter ju i Lerum och jag i Tidaholm, så jag kan ju inte luska i skiten, djävligt jobbigt när han ringer om sånt här, när jag inte ens har använt "wireless" routrar förut, får ju sitta i telefon med honom i 1 ½ timme å bara gissa mig fram

/Belse

Medlem
Skrivet av Belse:
Skrivet av cammo:

Skit i kryptering, prestandadödare.

Begränsa access på mac-adress istället.

Hmmm, hur gör man då ?

Rubriken "Configuring Access Control List:" i länken ovan.

Annars kan han ju öppna routern tillfälligt så att den kan administreras över internet, så kan du göra alla inställningar från dig.


signatur
Medlem

Ja, jag har funderat på det faktiskt, men.......nån jävla gång MÅSTE han lära sig å sköta sin jävla dator UTAN att ringa mig, blir såå trött.....
Men ett jävla tack ska du ha

Medlem
Skrivet av cammo:

Skit i kryptering, prestandadödare.

Begränsa access på mac-adress istället.

Ja, för att spoofa macadresser är ju inte svårt alls.
Den lösningen är absolut inget att lita på, samt kör man ett icke krypterat nät kan det även avlyssnas relativt lätt.


signatur

gorm streamar ibland!

Medlem
Skrivet av görmen:
Skrivet av cammo:

Skit i kryptering, prestandadödare.

Begränsa access på mac-adress istället.

Ja, för att spoofa macadresser är ju inte svårt alls.
Den lösningen är absolut inget att lita på, samt kör man ett icke krypterat nät kan det även avlyssnas relativt lätt.

Javisst är det "enkelt" men ungefär hur många tror du orkar göra detta inom en 15 meters radie i huset eller kanske uppemot 50 meter ut genom fönstren från huset? Jag själv har konfigurerat blue zone på min firewall där en accesspunkt är ansluten. Jag kör med maclåsning och basic wep-kryptering men skulle lika gärna kunna skippa wep-krypteringen då jag gärna bjuder på lite bandbredd till de få som lyckas eller orkar göra detta. De kommer hursomhelst inte åt resten av mitt nätverk.

Mvh
Peter

Medlem

Ja det beror väl väldigt mycket på vart man bor.
Sedan så är säkert prestandaförlusten mellan ett krypterat och ett ickekrypterat nät säkert väldigt marginella så det skadar ju inte att köra med kryptering även om det är någon simpel kryptering så som WEP. Visst, det är också väldigt lätt att ta sig in på med rätt förutsättningar men bra mycket bökigare att avlyssna (vilket jag personligen är mest paranoid över).
Samt vill man ha prestanda så kör man inte trådlöst.


signatur

gorm streamar ibland!

1
Skriv svar