Nvidia GTX 200 eller Ati 4000?

Medlem
Skrivet av napahlm:

prestandasiffror. kul om dom stämmer! dock så är dom nya priserna det ryktas om inte lika roliga.

Heja AMD/ATI:)

Medlem

lite offtopic, vet någon när dom ska släppa dom nya korten?

om jag ska köpa något av dom nya korten så tror jag det skulle vara ATI, men nu har man inte så mycket pengar så jag kommer nog köpa ett HD 3870 nu när priserna kommer att sjunka

Medlem
Skrivet av Tasir:

lite offtopic, vet någon när dom ska släppa dom nya korten?

om jag ska köpa något av dom nya korten så tror jag det skulle vara ATI, men nu har man inte så mycket pengar så jag kommer nog köpa ett HD 3870 nu när priserna kommer att sjunka

Den 17 juni kommer Nvidias kort och ati's den 25 juni

och om du läser lite här så verkar det som att 4850 inte verkar bli särskilt dyr heller

Medlem

ok då ska jag vänta och se hur priserna kommer att bli på korten som finns idag, tack för svaret.

Medlem

Det beror på vilken prestanda du vill ha såklart:)

Medlem

Mediamarkt har Asus 8800GT 512mb för 1190:-, klart prisvärt!
Det märks att nya kort är på gång.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Avstängd

Jag väntar på 4870 och har gjort det länge. Det verkar bli SKITBRA! 2500, som det troligen kommer kosta i Sverige, är visserligen lite saftigt, men den här gången ska jag inte snåla med datorn.

Nvidias kort blir förstås bättre, men också en hel del dyrare. 5000 spänn för ett grafikkort är lite väl dyrt.

Edit: Jag började vänta på kortet redan i slutet av april när nyheten om korten kom och jag var på väg att köpa en ny dator. Sedan dess har besökt Sweclockers minst 1-2 gånger per dag i väntan på nyheter. Gissa om jag längtar.

Medlem

Får se hur det blir, skulle gärna köpa nytt och priserna på Radeon korten är lockande, men först vill jag se tester.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag väntar på 4870 och har gjort det länge. Det verkar bli SKITBRA! 2500, som det troligen kommer kosta i Sverige, är visserligen lite saftigt, men den här gången ska jag inte snåla med datorn.

Nvidias kort blir förstås bättre, men också en hel del dyrare. 5000 spänn för ett grafikkort är lite väl dyrt.

Edit: Jag började vänta på kortet redan i slutet av april när nyheten om korten kom och jag var på väg att köpa en ny dator. Sedan dess har besökt Sweclockers minst 1-2 gånger per dag i väntan på nyheter. Gissa om jag längtar.

Det är inte säkert att Nvidias kort blir bättre än ATI's ...

Medlem

Som sagt, det blir spännande o se vad ATI's GDDR5 minne på 4870 modellen kommer att prestera mot Nvidia's GTX-280

Medlem

Ser att på nvidia 280 kortet finns 2 strömkontaketr en vanlig 6pins och en ny 8 pins.
Någon som vet men jag gissar att det är menigen att man ska köra 8pins om man har annrs 6pins men inte båda. Det är nog som atx 12v på moderkortet alltså det finns både för gamla 4pins och nya eps 8pin.
Någon som vet mer ang detta? Kan ju inte vara så att man båda ska trycka in ett 6pin och 8 pin i grafikkortet?


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Undrar samma sak som Silenz


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

är det inte meningen att man ska använda båda?
har jag fått för mig i alla fall.

Medlem

Har ingen aning, men det skulle väl kunna vara så att man använder båda? eller?

Medlem

Verkar som man ska använda bägge kontakterna men vid inte vart jag hittade den infon nu och inte heller hur seriös den är


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem

Nu har det börjat komma ut recensioner, här har ni en: http://img175.imageshack.us/img175/8403/fridayjune1320082sg7....

Bara en bild, men det går att läsa vad som står i texten


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem
Skrivet av Silenz:

Ser att på nvidia 280 kortet finns 2 strömkontaketr en vanlig 6pins och en ny 8 pins.
Någon som vet men jag gissar att det är menigen att man ska köra 8pins om man har annrs 6pins men inte båda. Det är nog som atx 12v på moderkortet alltså det finns både för gamla 4pins och nya eps 8pin.
Någon som vet mer ang detta? Kan ju inte vara så att man båda ska trycka in ett 6pin och 8 pin i grafikkortet?

Såg också på en annan sida (i bildtexten) att du kommer behöva både 8 pin och 6 pin för att driva ett GTX 280, trevligt värre


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Gen
Medlem

D.v.s. man måste köpa ett nytt nätagg >.<
2.3 aggen kostar ju 1k minst.

Medlem

Tror Nvidia kommer förlora denna fighten.
Priset på en GTX280 är omkring 5 170:- -.-

Blir nog ett ATI kort för mig i år.

Medlem

4850 verkar spöa inte bara 8800gt, utan ger storebror 9800GTX ordentligt med pisk enligt anandtech!

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

4850 verkar spöa inte bara 8800gt, utan ger storebror 9800GTX ordentligt med pisk enligt anandtech!

Yep, och stoppar du 2st i X-Fire, så nosar dom även 9800GX2 i baken, eller i vissa fall faktiskt utklassar kortet, vilket är väldigt imponerande med tanke på att det är bra mycket billigare att köpa 2st 4850 en ett GX2.

http://www.guru3d.com/article/amd-ati-radeon-hd-4850-review-f...

Medlem

Lite FX5800 över GTX200-serien?


signatur

1: Intel Xeon W3680 @ 3.3Ghz - 48Gb DDR3 - GTX970 4Gb

Medlem
Skrivet av Puffin:
Skrivet av 73mpl4R:

4850 verkar spöa inte bara 8800gt, utan ger storebror 9800GTX ordentligt med pisk enligt anandtech!

Yep, och stoppar du 2st i X-Fire, så nosar dom även 9800GX2 i baken, eller i vissa fall faktiskt utklassar kortet, vilket är väldigt imponerande med tanke på att det är bra mycket billigare att köpa 2st 4850 en ett GX2.

http://www.guru3d.com/article/amd-ati-radeon-hd-4850-review-f...

Såg det, och jag längtar tills recensionerna av 4870 dyker upp (och själva kortet också). Om den smiskar GTX 280/ 9800 GX2 på fingrarna så blir det ett givet köp innan sommarens slut. Men 4850 verkar ha fått 8800gt's syndrom, bra prestanda och bra värme:) Kul att det går ATI/AMD's väg för en gångs skull, så att inte Nvidia dominerar hela tiden, så att dom tror att dom är bäst eller nått;)

Medlem
Skrivet av Fenix:

Lite FX5800 över GTX200-serien?

D.v.s ?

nj
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Fenix:

Lite FX5800 över GTX200-serien?

D.v.s ?

Geforce FX5800 Ultra, nVIDIAs "monsterkort" som skulle ersätta Geforce 4-serien.
När ATI släppte sitt Radeon 9700 Pro som fick Geforce 4 att se ut som förrförra generationens hårdvara så fick nVIDIA lite panik (för Geforce FX var rätt kraftigt försenat som det var redan då) och släppte den ökända "lövblåsaren" som var högljudd, varm och presterade dåligt (och verkligen inte levde upp till den enorma hype kortet fått).
Hela historien om serien finns rätt bra sammanfattad i Wikipedias Geforce FX series-artikel.

Medlem

Hårdvaruguru

Medlem

Jag funderar på att skaffa 2 stycken 4870x2 i crossfire .. Vad tror ni om det, vad skulle ni tro att jag får för avarage fps med dem i crysis 1280/1024 16 aniso och allt very high?

Medlem
Skrivet av landahl:

Jag funderar på att skaffa 2 stycken 4870x2 i crossfire .. Vad tror ni om det, vad skulle ni tro att jag får för avarage fps med dem i crysis 1280/1024 16 aniso och allt very high?

nu gissar jag vilt
65-80 fps. någonstans där?

det går ju omöjligt svara på den frågan nu. vi får invänta tester av 4870 först och främst. och sen gissa på att X2:an presterar 40-60% bättre än ett 4870 optimalt.

kan understryka att jag har ingen som helst aning, jag bara gissar! men tycker att min gissning kan vara rimlig.

Medlem

Fast jag tycker att Amd/Ati korten är rätt fula, med deras ljusröda bräda och så har vissa ett ljusrött skal också, fast det är ju en smaksak.
Men såg att priserna på 9800GTX skulle sjunka till ca. $199, motsvarande ca.1400 kronor, + att nviodia lanserar ett nytt kort som ska kallas 9800GTX+
Men jag håller mig nog till nvidia, fast det dröjer nog ett tag innan jag ska skaffa nytt grafikkort


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Avstängd

Jag tycker att 4000-korten är snygga, särskilt 4870. Den känns lite futuristisk. 200-korten är inte fula, men de är ganska intetsägande. Det spelar visserligen ingen roll alls om grafikkort är snygga eller fula på utsidan så länge de presterar, men det är lite kul om kortet man har är snyggt. ^^

Skriv svar