Medlem
Ny dator

Nu när min dator har klappat ihop och tackat för sig så är det dags och skaffa en ny.
Men jag är inte direkt en expert på vilka delar som funkar ihop osv...

Jag har skramlat ihop lite delar som jag undrar om de skulle funka bra:

http://tinyurl.com/3wzzm9g

Är det något som borde ändras eller kanske läggas till?
(Notera att jag redan har ett chassi och skärm.)


signatur

You should be glad. You are just like me a part of gods great work.

Medlem

Ser bra ut, men om du bara ska spela kommer du inte märka något skillnad med en i7 2600 gentemot en i5 2500, det gör du först om du ska rendera film eller köra annat som kräver mycket beräkningskraft.
Jag skulle valt en 2500k och kanske en eftermarkandskylare för överklockning och sedan en SSD.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av Achronos:

Ser bra ut, men om du bara ska spela kommer du inte märka något skillnad med en i7 2600 gentemot en i5 2500, det gör du först om du ska rendera film eller köra annat som kräver mycket beräkningskraft.
Jag skulle valt en 2500k och kanske en eftermarkandskylare för överklockning och sedan en SSD.

Man tackar för det snabba svaret och den bra infon


signatur

You should be glad. You are just like me a part of gods great work.

Medlem
Skrivet av Zedilius:
Skrivet av Achronos:

Ser bra ut, men om du bara ska spela kommer du inte märka något skillnad med en i7 2600 gentemot en i5 2500, det gör du först om du ska rendera film eller köra annat som kräver mycket beräkningskraft.
Jag skulle valt en 2500k och kanske en eftermarkandskylare för överklockning och sedan en SSD.

Man tackar för det snabba svaret och den bra infon

Inga problem!

Kollade en vända till och såg att du hade ett moderkort med P67-chipset. Ett bättre val i nuläget är att välja ett moderkort med Z68 (ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632644). Den har även stöd för SSD-caching vilket innebär att du har en lite mindre SSD (20-30GB ) som ett komplement till din stora mekaniska hårddisk. SSD'n cachar då automatiskt frekvent använda filer och gör att de programmen/spelen som du använder ofta kommer bli avsevärt mycket snabbare.

Detta blir en billigare variant istället för att köpa en 80 eller 120GB SSD och ha som dedikerad systemdisk. Sweclockers pratar lite om det i fredagspanelen som du kan kolla in för lite mer info om Z68

EDIT: Oj jävlar, såg att moderkortet jag länkade kostade multum!! Well, det kommer ju snart billigare Z68-kort på lager, men du måste nog vara snabb om du vill ha ett.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

SSD är fan ett måste för en pc 2011. Jag skulle nog kanske övervägt att stoppa i ett 6990 om du har pengar till det.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Ungefär hur stor prestanda ökning skulle det bli med en 6990 i stället för 580?


signatur

You should be glad. You are just like me a part of gods great work.

Medlem

signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Väldigt stor tycker jag Värt o lägga 1000kr mer för så mycket extra enligt mig särskilt om du tänkt ha den ett tag.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Det var ett mycket stort steg för bara 1000kr blir ett köp utan tvekan.

Men jag har läst att kortet kan bli väldigt varmt. Behövs det en extra fläkt eller en kylare för att det inte ska överhettas?


signatur

You should be glad. You are just like me a part of gods great work.

Medlem

Vilket chassi ska du köra?


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

Vilket chassi ska du köra?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604766#info


signatur

You should be glad. You are just like me a part of gods great work.

Medlem

Kolla så ett 6990 går in där bara så är det nog inga problem. Men har du pengar att spendera så gogo på ett HAF X

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599984


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Ska du inte välja ett moderkort med 3-kanaler för minne på i7 platformen? och då också ett 3x2 gb kit för minnen? alternativt 3x4gb.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

Ska du inte välja ett moderkort med 3-kanaler för minne på i7 platformen? och då också ett 3x2 gb kit för minnen? alternativt 3x4gb.

Inte för Sandy Bridge, då är det dual channel som gäller.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Jag har lite frågor som någon utav er kanske kan besvara.

1. När ungefär brukar sommar reaorna dra igång?
2. Är det äns värt att skaffa en fyrkärning cpu nu? är det inte bättre att vänta tills att de sexkärninga gått ner i pris?
3. Jag har planerat att lägga ner 10-12k (har redan en ny skärm, CPU kylare, tangentbord osv liggandes sedan förut), vad kan ni rekommendera mig att köpa för de pengarna?
4. Amd eller Intel?

Tack i förhand!


signatur

http://thegamingground.com Is the place to be If you like videogames, movies, music, anime, IT and humor!

Medlem
Skrivet av The Wizard:

Jag har lite frågor som någon utav er kanske kan besvara.

1. När ungefär brukar sommar reaorna dra igång?
2. Är det äns värt att skaffa en fyrkärning cpu nu? är det inte bättre att vänta tills att de sexkärninga gått ner i pris?
3. Jag har planerat att lägga ner 10-12k (har redan en ny skärm, CPU kylare, tangentbord osv liggandes sedan förut), vad kan ni rekommendera mig att köpa för de pengarna?
4. Amd eller Intel?

Tack i förhand!

1. Vet inte, men internetbutiker brukar inte ha någon direkt sommarrea. Iallafall på datorkomponenter då priserna är pressade så långt det går pga den enorma konkurrensen.

2. Det beror lite på vad du ska göra med datorn. Ska du spela finns det ingen direkt anledning att vänta då processorn väldigt sällan flaskhalsar spel nuförtiden. Men om du ska använda datorn till rendering av video etc kan det vara klokt att vänta på Intels Sandy Bridge E eller Ivy Bridge, alternativt AMD's Bulldozer. Dock är det väl lite oklart hur Bulldozer kommer prestera.

3. Jag tar en gissning på att du ska ha en speldator, då ska du ha en 2500k, processorkylare för överklockning (det är jätteenkelt att klocka), om du vill ha SSD kan ett AMD 6970 vara ett bra val, annars ett Nvidia 580. Vad det gäller chassi är smaken som baken och de flesta moderkort duger åt gemene man, se till att det är ett P67 eller Z68 bara. Ett 650W nätagg räcker och blir över.

4. Just nu, Intel! 2500k smiskar allt för det priset, du kommer inte märka någon skillnad i spel om du skulle välja 2600k.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem
Skrivet av The Wizard:

Jag har lite frågor som någon utav er kanske kan besvara.

1. När ungefär brukar sommar reaorna dra igång?
2. Är det äns värt att skaffa en fyrkärning cpu nu? är det inte bättre att vänta tills att de sexkärninga gått ner i pris?
3. Jag har planerat att lägga ner 10-12k (har redan en ny skärm, CPU kylare, tangentbord osv liggandes sedan förut), vad kan ni rekommendera mig att köpa för de pengarna?
4. Amd eller Intel?

Tack i förhand!

Hej!
1. Det varierar nog en del, men jag skulle tippa på att de flesta affärer drar igång sommarrean om några veckor.
2. Ja, ja, ja för böfvelen! Fyrkärniga processorer är både bra och prisvärda i dagsläget, särskilt Intels 2500K och 2600K. Sandy bridge är det bästa i dagsläget.
Det där med att "fler kärnor = bättre prestanda" är sanning med modifikation: det beror helt och hållet på vad du ska använda datorn till. Om du går in stenhårt för filmredigering eller program som är flertrådade, så visst. Vänta tills octacore släpps i så fall. Men om du är ute efter spelande så räcker en snabb, fyrkärnig processor gott och väl.
3. Jag tog mig friheten att plocka ihop ett system åt dig: http://www.inet.se/kundvagn/visa/463906/2011-05-23
Nu vet jag förvisso inte om du kan plocka ihop burken själv, men det är bara att ändra fritt där. Ramminnena är väl inte heller de allra bästa för överklockning t.ex, men jag försökte få ihop ett så bra system som möjligt för de pengarna!
4. I dagsläget: Intel.

Lycka till med datorinköpet!

Edit: Bah, Achronos hann före

Medlem

Eller denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/465461/2011-05-23 om du känner att du inte har nytta av en SSD.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Men man måste ha en SSD år 2011. Jag lovar att det är den bästa investeringen du kan göra till din dator och du kommer aldrig mer vilja använda mekanisk disk.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

"..." du kommer aldrig mer vilja använda mekanisk disk.

Det är väl det man är rädd för D:


signatur

Jag har ätit pannkaka!

1
Skriv svar