Ny dator, bygga/montera själv?

Medlem
Ny dator, bygga/montera själv?

Hej!

Nu är det dags för ny dator och jag tycker jag fått ihop en ganska bra config för mina behov, se gärna länken nedan ifall ni vill. Jag har inte behov av att kunna köra de senaste spelen i maximal upplösning, jag tycker i så fall att texturer, kantutjämning och detaljer på modeller är viktigare. Vad tror ni annars om denna config, kan komponenterna funka tillsammans?

Men det jag egentligen funderar på är om jag ska bygga/montera själv eller betala för det (Inet). Vad gör ni andra när ni köper ny dator? Jag har byggt själv en gång men det var nog ca 10 år sen. Jag har för mig att det som jag kände var mest osäkert var kylpastan till processorn. Typ, hur vet man om det blev tillräckligt, eller inte för mycket? Man vill ju inte att det inte ska fungera optimalt.

Sen funderar jag också på, om man efter ett tag skulle vilja byta ut processorfläkten mot vattenkylning, typ om det inte blir så tyst som jag hoppas, går det då att ta bort den eller sitter den klistrad mot processorn när man väl satt dit den?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/850846/nydator-2011-09-10

Tacksam för tankar/råd/idéer kring detta!


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

Medlem

Ser bra ut. Men jag skulle byta ut grafikkortet till ett 560Ti och ett nätaggregat på 650W med 80+ markering.

Jag bygger alltid mina datorer själv, och hjälper även andra med det. Det har jag gjort väldigt många gånger sedan flera år tillbaka. Det där med kylpastan är ingenting att oroa sig för. Det finns oftast redan kylpasta på fläkten som medföljer processorn, så det är bara att montera fläkten.

Om man ska lägga på ny kylpasta så är det viktigt att ta bort det gamla först. Sitter det fast ordentligt så finns det speciella spriter som löser upp pastan, men annars går det bra med örontoppar. Se bara till att ingenting lossnar från topparna och fastnar på processorn. Sedan är det bara att trycka ut en klick ny kylpasta på processorn och smeta ut genom att trycka fläkten mot processorn. Har du för mycket pasta så kommer värmen ha problem att tränga igenom pastan, och om du har för lite så blir det även då överhettat. Placera med måtta.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Du har fått ihop ett jättebra paket där! Men jag tycker nog att du ska lägga på några hundralappar för ett 6950 istället för 6870't. Det kan du även låsa upp till ett 6970 med ett enkelt handgrepp, vilket gör det till ett mycket prisvärt kort.

Vad det gäller montering och kylpasta tycker jag absolut du ska göra det själv. De flesta brukar säga att man ska ta en klick stor som lillfingernageln, medans andra säger att man ska mindre eller mer. Så jag tror inte det spelar så stor roll egentligen, har sett några tester där dom provat olika mängder pasta och det skiljer bara några fjuttiga grader.
Du kan mycket väl byta ut processorfläkten i framtiden, den sitter inte klistrad. Men när du väl tagit bort den måste du torka bort den gamla kylpastan och sätta dit ny.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Tack så mycket för kommentarerna, nu känner jag mig inte så orolig längre...
Jag bygger själv helt enkelt!

Vad gäller graffekort så hade jag sneglat på 560ti innan. Jag får fundera en vända till och även kolla upp 6950 också...

Tack å bock!


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

Medlem

Nu vet jag ju inte vad dina behov är :), men antar att det är spel den primärt skall användas till.
Så jag skulle nog skippa SSD:n och lägga dom slantarna på en processorkylare och annan GPU. SSD e ju kul och allt, men påverkar ju inte spelprestanda, utan ger bara lite snabbare laddningstider här och där. Och skulle jag köpa en ny speldator för runt en 10k så känns det som att jag kan leva med några sekunder längre laddning och belönas med bättre FPS =).

Det är ju en 2500K så finns ju ingen anledning till att inte klocka den några snäpp vad det lider. Sen smacka in ett GTX570, som är det näst snabbaste singelkortet på marknaden atm.
Sen lägga till några kronor på ett kraftigare nätagg. Eftersom den kan hänga med till nästa burk är det alltid bra att ha lite extra kräm. Och så mår dom ju faktiskt bra av att inte belastas så hårt.

Skulle väl se ut något såhär:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/803826/2011-08-29

Och så slipper du ju betala för Batham Arkham City som förmodligen kommer vara ett av årets bästa spel och ett givet köp ;).

Bara mina 5cent, men vet ju som sagt inte om SSD:n är jätteviktig för dig osv. Gonatt

Medlem

Gomorron!

Alla 5cent är välkomna. Min först config hade faktiskt ett GTX 570 men sen blev jag lite snål...
Datorn är tänkt att klara av lite spel men den kommer användas till en del fotoredigering och så surf förstås. Det blir inte så ofta jag hinner sitta med spel längre så det är väl därför jag inte vill lägga allt för mycket krut på grafikkortet, ifall det inte blir så mycket spelande sen.

Min tanke just nu är att köpa ett grafikkort som ger bra pris/prestanda kvot och då såg 6870 bra ut enligt PassMarks tester på:
http://www.videocardbenchmark.net/gpu.php?gpu=Radeon+HD+6870

Så tanken är att om jag köper nåt som ger hygglig prestanda nu så kan jag istället byta till ett nytt kort om ca 2 år. Då också till ett som har bra pris/prestanda kvot.

Vad gäller SSD så är det väl inte ett måste direkt. Det hade ju varit trevligt med kortare laddtider men jag kanske ändå kommer märka stor skillnad mot min snart 4 år gamla dator. Så man skulle ju kunna starta med vanlig HDD och köpa SSD och installera om om ett år eller nåt. Då kommer man ju får mer utrymme/bättre prestanda på SSD'n för samma peng. Nån som har ett tips på en bra HDD istället för SSD ifall jag går den vägen? Prestanda är i så fall viktigare än utrymme, jag har några ganska stora externa diskar för lagring av filer.

Ja, jag får nog tänka några varv till och se vart jag vill lägga pengarna. Nu när jag har bestämt att jag ska bygga själv så är det ju iaf 800 kr som jag egentligen kan lägga på GPU istället...


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

Medlem

Slänger in mina cent aswell

Har själv haft ett 6870 och måste säga att ett mer prisvärt grafikkort har jag nog inte haft tidigare. Presterade grymt i spel, och fungerar stadigt samtidigt som det är relativt billigt.

Vad gäller SSD kan jag bara säga att once you gone SSD, you're not going back. Det är förutom 6870'n det bästa köpet jag gjort till datorn på senare år. Prestandan påverkas på sätt och vis då du slipper laddningstider, eventuella "hack" i renderingar och arbete som en normal hårddisk tyvärr bidrar till. Skulle nästan gå så långt att rekommendera ett SSD-inköp före grafikkort, är sjukt nöjd med min!

Alla har sina åsikter, här var mina Fortsatt trevlig helg!

Medlem

Ja är det prisprestanda man är ute efter så är ATI korten i fören på den fronten. Och är man inte FPS masochist som en annan så kanske man inte lider av ett gäng % sämre frames i sekunden.
Men Quakeskadad som man blivit genom åren så har iaf jag blivit väldigt känslig för lite sämre framerates och dippar och grejer. Men så har jag ju även bekanta som sitter med konstant 40FPS och tycker det flyter på fint medans jag hatart..
Men är det inget du stör dig på så är det helt klart ett fint paket du har kastat ihop.

Och saken med SSD är väl lite det syndromet att man har ingen aningen om vad man missar om man inte haft en och lider inte särskilt mycket av det. Men när du väl haft en och blir utan så blir det lite tungt =).

Så om du behåller SSD:n och du har monteringspengarna att lägga på lite extra kräm så skulle jag nog satsa på
ett GTX 570 eller ett 6950 och låsa upp till 6970 som Achronos tidigare nämnde.

Och angående vanlig HDD så är
http://www.inet.se/artikel/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-h... ett bra köp.

Och om du fortf är lite osäker på GPU'n så är
http://www.anandtech.com/bench/Product/290?vs=292
en bra sida för att jämföra prestanda i populära spel.

Lycka till

Medlem

Jag ska precis också köpa en dator och efter mycket övervägande blev det en Force GT SSD hårddisk och ett GTX 560 Ti OC.p

GTX 560 Ti OC är inte långt ifrån en GTX 570 i prestanda och kostar mycket mindre. Jag skulle till och med säga att nVidia är det enda rätta i dagsläget och att GTX 560 Ti OC är det absolut mest prisvärda grafikkortet idag.

Angående SSD så hade jag nog switchat till m4 Crucial, Corsair Force GT (snabbare och ungefär samma pris) eller OCZ Agility 3 (billigare och snabbare men mindre pålitlig)... men det är lite av en smaksak.


signatur

Have a good time!

Medlem

Sent igår kväll gick beställningen iväg, det blev GTX 560 ti OC ändå i slutändan.

Tack alla för råd och dåd!


signatur

When the going gets tough, the tough hide under the table!
- Blackadder

1
Skriv svar