FZ.se
Bli medlem på FZ:s forum!
Här i FZs forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på FZ.se. Läs våra regler.
Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 145

Hej!

Köpte nyligen en MSI GT780DXR (CPU:i7-2670QM, GPU GTX 570M etc)

Den har vid några tillfällen fått "pink screen" och så har ljudet liksom hakat sig! Det har hänt 2-3 gånger, enbart när jag kollat på klipp via youtube!

Fråga: åtgärder, borde jag vara orolig såhär innan Diablo 3 releasen? Jag kör drivrutinerna 296.10!

All matnyttig info ang detta från någon kunnig uppskattas djupt!

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 145

Efter lite mer eftersökning så tror jag det kan gälla mina drivrutiner, testar en äldre variant.

albin_s
Titel Hemmavan
Registrerad 2012-02-14
Inlägg 199

Magroth skrev:
Efter lite mer eftersökning så tror jag det kan gälla mina drivrutiner, testar en äldre variant.

hmm kör också 269.10 men har aldrig hänt för mig har haft både 32 och 64 kanske är just för ditt grafikkort ??

Fuidama
Titel Veteran
Registrerad 2006-10-04
Inlägg 895

Du menar att det ser ut så här?
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/540780_10150672934828791_695183790_9825284_1095763655_n.jpg

Bilden ska tydligen vara på League of Legends och kördes i firefox.

Vad jag förstår så har det med att drivrutinerna till gfx kraschar och den misslyckas med att starta om sig.
Det är visserligen bara en gissning eftersom nVidia har problem med deras drivers.

Ända sedan jag köpte mitt GTX580 i samband med BF3 releasen så har varje drivrutin version haft problem och kraschat, vissa har haft jobbiga memoryleaks också. Även på ett helt rent system, så det har inte kraschat pga något från min sida (skadligt program/spel).

DOCK så har jag inte testat 296.10 ännu. Jag har bara haft ett par driver kraschar med 295.73 så jag har inte "behövt" uppdatera ännu.

De tillfällen det kraschat för mig har också varit relaterat till Firefox (youtube och flash material) men inte till spel som BF3 eller något som typ pressat gfx kortet.
Jag tror inte att ditt kort är dött iaf, men det finns nog inte så mycket att göra än att testa äldre drivers och hoppas på att du hittar en som funkar bra. Beta driverna var riiiiktigt dåliga för mig och 290.53 kraschade varenda gång jag försökte köra något med flash klipp i firefox eller internet explorer.

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 145

Tjenare ! Jag hoppas verkligen inte att det är något fel på kortet!

Jag läste denna tråden på sweclockers:
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1097872-lila-rosa-skarm-krasch-med-296-drivrutiner/

Det gäller dock GTX 560, och inte GTX 570M - men det är ju i princip samma kort inte sant?

Jag har nu laddat ner en snäppet äldre driver, inte för att ropa YEESSS ännu, men hittills har det inte felat! Som sagt, har bara inträffat när jag kollat på youtube. Aldrig i spel, även så krävande spel under långa sessioner har inte varit några som helst problem. :)

Edit: och ja, det blir som på bilden du visat! Samt att ljudet har hängt sig. Allt flippade ur totalt kan man säga.

Fuidama
Titel Veteran
Registrerad 2006-10-04
Inlägg 895

Magroth skrev:

Det gäller dock GTX 560, och inte GTX 570M - men det är ju i princip samma kort inte sant?

I princip. Men även på Sweclockers säger de att drivrutinerna buggar när man spelar upp flash filmer (youtube b.la.). Inget att göra än att försöka hitta någon driver som fungerar och hoppas nVidia kan fixa problemet i nästa drivers.

Version 285 säger ju folk att de använder, vilket är en väldigt gammal driver, men det ser ut som man kommer få extra godiset till Diablo3 ändå.
nVidia Changelog skrev:
Highlight Summary for the R295 Family of Drivers
New features and performance since R285 WHQL-certified driver

Game-changing performance boost of up to 45% in The Elder Scrolls V: Skyrim, "the fastest selling title in Steam's history"
Up to 2x performance Mass Effect 3 with SLI technology.
GeForce-exclusive quality enhancements with ambient occlusion support for Call of Duty: Modern Warfare 3, Diablo III, and The Elder Scrolls V: Skyrim.

Inte för att jag hann testa det i D3 open beta, men more is better.
Hoppas att nVidia hinner släppa nya drivers lagom till D3 releasen, för även om typ 90% av min dator-tid kommer ägnas åt Diablo så känns det olustigt att installera "trasiga" drivers.

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 145

Då är det ju en avvägning man måste göra, installera äldre drivers som (kanske) inte strular med youtube etc - men som fortfarande fungerar utmärkt att spela nyare spel, som The Wtcher 2 och Diablo 3. ELLER behålla dom nyaste och låta bli youtube, förutsatt att dom fungerar med spelen. :) Kan iaf trösta med att D3 flöt fint med allt maxat trots föråldrade drivers, så hade egentligen ingen anledning till att förnya dom från första början.. :)

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 145

Förresten är det på något vis skadligt att hålla på och installera nya drivrutiner för grafikkortet bara sådär?

Fuidama
Titel Veteran
Registrerad 2006-10-04
Inlägg 895

Magroth skrev:
Förresten är det på något vis skadligt att hålla på och installera nya drivrutiner för grafikkortet bara sådär?

Hmm inget jag tänkt på då drivers egentligen bara är program. Det är nog skadligare att t.ex. ta ur/sätta i gfx kort på moderkortet flera gånger (slitage av själva PCIE platsen).

Men om man tänker att ett GFX kort bara överlever 1000 ominstallationer av drivers (tänk 1000 uppladdningar av ett batteri) så skulle de nog få rätt mycket skit för att inte nämna något sånt i garantipapperen eller på kartongen. Det skulle låta rätt konstigt att gå till Webhallen och reklamera sitt GFX pga: "Jag installerade om mina drivers över 1000 gånger, sen sluta kortet fungera".

Sen vet jag inte om AMD och nVidia har fixat detta men jag avinstallerar alltid mina gamla drivers och kör CCleaner innan jag installerar nya/äldre igen. Jag tar även nVidias "clean installation" val i setup'en.
Alltså att man skulle slippa ta bort gamla drivers och bara göra en form av clean install direkt, och framför allt att slippa starta om datorn.

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 145

Tack för svaret! Jag har alltid bara installerat in nya på dom gamla, eller som nu, dom gamla över dom nya... Verkar fungera ändå, hoppas det går bra att göra så :)

TheShadyShader
Titel Stammis
Registrerad 2007-05-01
Inlägg 316

Det är nog ingen fara, det finns många drivrutiner som ställer till det för olika komponenter. Ett exempel är G73JH som fick GSOD-problem med alla drivrutiner förutom en, och för att fixa det fick man flasha om vBIOS på HD5870M. Efter det så fungerade allting perfekt, det finns några sådana mysko problem, det är mycket lättare att lösa problem som uppstår på en laptop dock med tanke på att Asus/MSI/Alienware måste fixa det, och det är inte 350 olika lösningar utan det blir oftast en lösning som fungerar för alla. Grafikkort tar inte skada av att man uppdaterar dess drivrutiner.

Jag installerar alltid nya drivrutiner över mina gamla, ibland kan det strula med t.ex. blåskärm (inte hänt för mig med mina ATi-kort, kör nVidia igen nu och har inte märkt något) och då är det bara att ominstallera i felsäkert läge så fungerar det.

Fortsätt köra med de äldre drivrutinerna så stöter du nog inte på några fler problem, du kan ju uppdatera sen igen när det kommer en ny version som förhoppningsvis har löst problemet, annars är det ju bara att byta tillbaka igen.

Tybalt
Titel Kändis
Registrerad 2007-01-19
Inlägg 7 162

Om det händer när du tittar på youtubeklipp och sådant:

Högerklicka på klippet och välj att stänga av hårdvaruacceleration. Klart.

(Sedan får vi vänta på att NVIDIA prioriterar problemet.)

Fuidama
Titel Veteran
Registrerad 2006-10-04
Inlägg 895

Tybalt skrev:
Om det händer när du tittar på youtubeklipp och sådant:

Högerklicka på klippet och välj att stänga av hårdvaruacceleration. Klart.

(Sedan får vi vänta på att NVIDIA prioriterar problemet.)

Testade det när jag hade problem i tidigare driver versioner... funkade inte.
Vet inte varför, men det hjälpte ändå inte att stänga av HWA.

Magroth
Titel Hemmavan
Registrerad 2008-04-11
Inlägg 145

Nu har jag inte haft några problem sedan jag hoppade tillbaka en version. Men skulle det hända igen så testar jag det Tybalt, tack. :)

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av FZ Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 457 medlemmar online. 48 foruminlägg har postats idag.

FZ