Ny TV, hjälp med specifikationer och tips!

Medlem
Ny TV, hjälp med specifikationer och tips!

Tjena gänget!

Hoppades jag postade denna i rätt forumdel nu. Annars kanske någon vänlig moderator kan flytta den rätt?

Anyhow, min gamla trotjänare börjar ge upp och jag är på jakt efter en ny TV. Det största fokuset ligger förstås på att spela, och det är Xbox 360 jag syftar på. Självklart är det endast 1080p som gäller, versionen av HDMI spelar inte så stor roll, men det måste vara en schysst gaming-TV. Jag hoppas att någon sitter på riktigt värdefulla tips och inte svar i stil med "köp den här, den har jag och jag är nöjd". Förstå mig rätt, den är säkert jättebra, men det säger inte mig någonting.

Nedanstående är mina önskemål, och om någon är kunnig i ämnet får ni gärna kringgå denna lista och anpassa den efter vad ni tycker. Se det mer som en mall än en lista;

- 1080p, givetvis
- Komponent
- Minst 42"
- Max 15.000:-

Min vän har en TV som är svinschysst för film. Den har någon funktion (vet tyvärr inte vad den heter, men har provat Googla detta utan resultat) som gör att bilden ser "verklig" ut när man kollar på film. Det ser inte ut som att det är filmat, utan allt flyter på skitbra, ungefär som att man kollar på det i verkligheten och inte på en TV. Skitsvårt att beskriva, men någon kanske vet vad jag menar?

Anyhow... Förslag, idéer och tips mottages tacksamt.

/J

Medlem

* LED har haft en del barnsjukdomar (mkt ghosting på samsung tex). Så kör på lysrör om du inte ska hänga upp den på väggen. Om du inte har separata högtalare ska du verkligen hålla dig borta från LED.
* Köp inte en med blankt glas om du inte sitter i ett helt mörkt rum. Dom ser grymt fina ut i affären, men det är rätt trist med en spegel-TV.
* Se till så att du kan stänga av 100hz (eller vad dom är uppe i nu) och ev. bildförbättrare eftersom de ger väldigt mycket inputlagg.

Medlem

Tack zhapp.

Glömde lägga till den informationen; TV´n kommer att stå på en bänk, dvs ingen väggupphängning. Jag har ett hemmabiosystem och kommer bara att använda TV-ljudet när jag kollar på vanlig TV, dvs när syster hälsar på och vill kolla Idol. Aldrig annars.

Glastipset var värdefullt, det hade jag ingen aning om.

Medlem
Skrivet av Rankvist:

Tack zhapp.

Glömde lägga till den informationen; TV´n kommer att stå på en bänk, dvs ingen väggupphängning. Jag har ett hemmabiosystem och kommer bara att använda TV-ljudet när jag kollar på vanlig TV, dvs när syster hälsar på och vill kolla Idol. Aldrig annars.

Glastipset var värdefullt, det hade jag ingen aning om.

Varför inte köra via hemmabio hela tiden?

Medlem

Det är något som stör mig oerhört med att ha TV-ljud via hemmabiosystem. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, men oavsett om jag sitter hemma eller hos vänner så känns det fel. Kanske är något psykologiskt som ligger som spärr.

Eller så är jag bara störd.

Oavsett vilket så förändrar det inte det faktum att jag vill ha TV-ljud från TV´n, haha.

Medlem

Något du ska satsa på är en tv med "gaming mode".
Gaming mode innebär att alla "bildförbättringsfunktioner" stängs av, något som markant minskar TVn:s input lag. Ska du se på film vill du troligen också ha en som stödjer 24p. Kan vara en god ide med 1:1 pixelmappning också (en pixel i filmen = en pixel på skärmen dvs äkta 1920x1080p).

När det gäller LED så är det oftast inget att satsa på. Väldigt dålig bildkvalité och stora problem med backlight bleeding (ljusa partier på skärmen).
Plasma å sin sida har vissa problem med innbrännigar om än klart mindre än förr, bra för film men inte lika optimalt för spelande.
Jag sklulle satsa på en bra LCD, en med vettig svärta så du får bra mörka scener i film, och en med gaming mode så du slipper input-kagg när du spelar. Input lag är mer väsentligt än responstid när det gäller TV-köp då det kan påverka rejält.
Sen självklart, ju mer du betalar destu bättre skärm får du, så det kan vara en bra idé att lägga upp en budget.
Såvida du inte känner ett stort behoc skulel jag undvika TV med 3D, du får betala extra för en (i min onödig) funktion som ofta medför lägre kvalité på övriga komponenter (panel etc).
100/200Hz är värdelöst när det gäller spelande och film, dock bra om man ska se sport och liknande.
Se till att du köper en TV som har alla vettiga garantier (pixelgarantier etc) och inte en "gråimporterad", då det inte är kul om man får en skärm med flera döda pixlar men inte får byta.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Något du ska satsa på är en tv med "gaming mode".
Gaming mode innebär att alla "bildförbättringsfunktioner" stängs av, något som markant minskar TVn:s input lag. Ska du se på film vill du troligen också ha en som stödjer 24p. Kan vara en god ide med 1:1 pixelmappning också (en pixel i filmen = en pixel på skärmen dvs äkta 1920x1080p).

När det gäller LED så är det oftast inget att satsa på. Väldigt dålig bildkvalité och stora problem med backlight bleeding (ljusa partier på skärmen).
Plasma å sin sida har vissa problem med innbrännigar om än klart mindre än förr, bra för film men inte lika optimalt för spelande.
Jag sklulle satsa på en bra LCD, en med vettig svärta så du får bra mörka scener i film, och en med gaming mode så du slipper input-kagg när du spelar. Input lag är mer väsentligt än responstid när det gäller TV-köp då det kan påverka rejält.
Sen självklart, ju mer du betalar destu bättre skärm får du, så det kan vara en bra idé att lägga upp en budget.
Såvida du inte känner ett stort behoc skulel jag undvika TV med 3D, du får betala extra för en (i min onödig) funktion som ofta medför lägre kvalité på övriga komponenter (panel etc).
100/200Hz är värdelöst när det gäller spelande och film, dock bra om man ska se sport och liknande.
Se till att du köper en TV som har alla vettiga garantier (pixelgarantier etc) och inte en "gråimporterad", då det inte är kul om man får en skärm med flera döda pixlar men inte får byta.

Det var någon som hade teorin att det kan vara bra att köpa 3D trots att man inte ska titta på det. Argumentet var att det ställer högre krav på att det inte får finnas någon ghosting eftersom det blir jättekonstigt när man tittar 3D (bilden för höger öga läcker över till vänster och tvärtom).

Jag köpte en TV i början av året (Sony KDL-46EX500) och gick då på en lysrörs-LCD med matt framsida där man kunde stänga av 100hz/bildförbättrare. De var mina kriterier.

Medlem

Grumbledock>> Där tror jag att du sa något, minsann.... 24p, är det det som gör att bilden ser "verklig" ut, dvs att det inte "syns" att det är filmat med en kamera? Tror att det var det min vän pratade om, men jag är riktigt osäker. Kanske hette True 24p.

Min budget linger på 15.000:-, men det är inget måste att TV´n ska kosta i de krokarna. Dvs, hittar jag en TV för 7.000:- och en för 14.000:- och skillnaden är inte awesome, så köper jag den för 7.000:-.

Vet du (eller någon annan) någon sida där jag kan se vilka TV-apparater som har 24p samt pixelmapping? Jag såg på Prisjakt att man kunde markera 24p, 30p, 60p och 50p (i just den ordningen). Är det någon skillnad på dessa, eller snarare, vad är skillnaden på detta?

Medlem

Det som ser "verkligt" ut är med stor säkerhet 100/200hz. Många älskar flytet i bilden, medan många tycker att filmen ser ut som en såpopera. Egentligen är tekniken till för sport med snabba rörelser. LCD apparater med 100/200hz brukar ha högt input lag även i game mode trots att funktionen är avstängd. Är du dock beredd att köpa en utan 100/200hz så brukar Samsungs 5-serie vara bra spelapparater.

Bra testsida med information om input lag, svärta, filmvisning mm: http://www.hdtvtest.co.uk/


signatur

Övning ger träning.

1
Skriv svar