Nytt grafikkort krånglar också!

Medlem
Nytt grafikkort krånglar också!

Jag uppgraderade nyligen min dator. Efter ca en vecka upptäckte jag att ibland när man startade ett spel så blev skärmen full av underliga tecken, ljudet knastrade och tjöt och efter någon sekund startade datorn om. Efter omstarten brukade allt dock funka igen. En gång när jag spelade ett spel så hände detta under spelets gång och efter det funkade inte grafikkortet längre. Det "funkade" delvis men skärmen var full av prickar och flimmer hela tiden. Jag skickade tillbaka grafikkortet i tron om att det varit defekt från början.

När jag igår fick det nya och satte i det upptäcker jag till min förvåning att samma sak händer igen. Nästan i alla fall. När jag startar ett spel låser sig datorn efter några sekunder, man hör ett tjutande ljud och skärmen slocknar. Skillnaden är att skärmen inte blir full av underliga tecken och att datorn inte startar om av sig själv. När man själv startat om datorn funkar det igen.

Det verkar som detta händer efter att datorn stått avstängd en stund. Däremot verkar det inte göra någon skillnad om man startar ett spel direkt eller väntar en timme, den där första starten krånglar ändå.

Nu sitter jag här och kliar mig i huvudet. Vad kan det vara som är fel? Är detta grafikkortet också defekt eller är det något annat som det är fel på? Har någon här haft liknande problem eller vet vad detta kan bero på?

Detta är kortet ifråga:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASEAX1...

Inaktiv

Dum fråga kanske, du har kopplat in strömkabeln och fläktkabeln till grafikkortet?

Hur är nätagget? Lite info om det vore kanske bra.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

det kan man vara många fel som sagt. jag gissar på att det är antingen nätagget, moderkortet eller minnena.
hade själv ett liknande fel, var helt 100% att det var mitt moderkort som var trasigt. kunde inte köra mina minnen i Dual Performance läge. fick moderkortet utbytt, hjälpte inte. sen så föreslog en kompis att testa med ett annat nätagg. fast att jag hade redan ett ganska nytt( Tagan 480W). bytte och det löste på direkten

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Dum fråga kanske, du har kopplat in strömkabeln och fläktkabeln till grafikkortet?

Hur är nätagget? Lite info om det vore kanske bra.

Hehe, ja sladden är kopplad. Enligt manualen startar inte datorn alls om den sladden inte sitter i.

Detta är nätaggregatet som jag har:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ANTNEO...

Jag har experimenterat lite mer. Det verkar som det är lite mer slumpmässigt om man får en "bra" start eller inte. Vid senaste krashen startade datorn inte om. Först slocknade skärmen som vanligt, men efter några sekunder kom bilden tillbaka igen, ett meddelande poppade upp där det stod något i stil med "VPU recover has reset you graphic card since it was no longer responding to driver commands. Efter det funkade spelet. Detta är samma meddelande jag fick varje gång jag startade windows efter att det gamla kortet hade gått sönder.

Jag la även märke till att det fanns en del enheter i enhetshanteraren som inte var riktigt installerade. Jag installerade drivrutiner för alla utom en, en okänd "PCI Device". Det enda kort som sitter i datorn, förutom grafikkortet, är ljudkortet och det är installerat och fungerar som det ska. Det enda jag kan tänka mig att detta är är det inbyggda ljudet i moderkortet, för vilket jag inte haft något behov att att installera drivrutiner. Jag har avaktiverat den tills vidare.

Medlem

Flyttad till Grafikkorts-sektionen.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Vad är det för komponenter i datorn du har uppgraderat? Har du en fräsch OS installation efter uppgraderingen? Att det skulle vara nåt fel på nätaggregatet tror jag inte en sekund på, inte efter att ha sett länken. Det är lite roligt/skrattretande att så fort någon har problem så ska det alltid vara minst en som börjar prata om nätaggregat Jag tror iaf på felaktigt installerade drivrutiner, förmodligen till grafikkortet men kanske även till något annat, typ chipset.


signatur

Asus P5Q Deluxe | E8500 @ 3.8Ghz | Corsair XMS 2x2048Mb 800Mhz | Sapphire Radeon 4870X2 | Corsair TX750W | Creative X-Fi Xtreme | Windows Vista 64

Medlem

Uppgradering var kanske fel beskrivning eftersom det enda som inte är nytt är ljudkortet. Som sagt så funkade allt som det skulle till en början. Efter ca en vecka började krascharna och efter några dagar gick grafikkortet sönder.

Problemet är nu att krascharna finns kvar även med det nya, utbytta grafikkortet. Jag testade att installera drivrutinerna som kom med kortet igår (vanligtvis använder jag alltid ATI:s egna drivrutiner). Installationen installerade en massa skit och efter det fick jag ett helvete när jag försökte installera in ATI:s drivrutiner igen. De gick inte att installera ordentligt, det poppade upp felmeddelande under installationen och när man startade om slocknade bara skärmen. En reparation av installationen av Frameworks NET 2 löste dock detta problemet. Krascharna fanns kvar även med ASUS egna drivrutiner så det är skitsamma vilka man använder.

Det jag borde göra är att installera om Windows XP. Tyvärr har jag en mycket gammal version av XP utan något av service packsen och den stödjer inte en så stor disk som jag har. När jag först installerade WinXp på denna disken gjorde jag så att jag skapade en c partition och sen, först efter att jag uppgraderat windows med SP2 så skapade jag övriga partioner. Jag blev dock varnad här på forumet att inte installera om WinXP nu igen när de övriga partitionerna innehåller data, efttersom det skulle kunna strula till det ordentligt.

nj
Medlem
Skrivet av Marv:

Det jag borde göra är att installera om Windows XP. Tyvärr har jag en mycket gammal version av XP utan något av service packsen och den stödjer inte en så stor disk som jag har.

Det du kan göra, om du har en CD-/DVD-brännare, är att skapa en slipstreamad WinXP-skiva utifrån din nuvarande installationsskiva samt SP2 då med hjälp av tex nLite.

Medlem
Skrivet av nj:
Skrivet av Marv:

Det jag borde göra är att installera om Windows XP. Tyvärr har jag en mycket gammal version av XP utan något av service packsen och den stödjer inte en så stor disk som jag har.

Det du kan göra, om du har en CD-/DVD-brännare, är att skapa en slipstreamad WinXP-skiva utifrån din nuvarande installationsskiva samt SP2 då med hjälp av tex nLite.

Tack! Det funkade utmärkt!

Medlem

Krascharna kvarstår trots ominstallationen av Windows XP. Otroligt frustrerande! Grafikkortet stannar plötsligt bara upp. Ibland fortsätter spelet, ibland krachar det och ibland startar datorn om.

Frågan jag ställer mig nu är om det är så att detta nya grafikkortet också är defekt, om moderkortet har på något sätt gått sönder eller om problemet trots allt kan ligga i mjukvaran. Eftersom det fortfarande krånglar efter ominstallationen så får åtminståne jag känslan att det lutar mer mot hårdvarufel. Jag vore väldigt tacksam för ytterligare förslag om vad man kan testa med.

Inaktiv

Du kan inte låna ett kort av nån polare?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av PaddanL:

Du kan inte låna ett kort av nån polare?

Nej, tyvärr känner jag ingen som har ett PCI Express-kort, annars hade det ju varit det smidigaste sättet att avgöra om det är grafikkortet som spökar eller inte.

Inaktiv

Då har du inte möjligheten att testa ditt kort i en annan dator då heller antar jag?
Utan att Slayer dissar, kan du möjligtvis låna ett nätagg?


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Tjenare!, att grafikkort hänger sig beror oftast på följande.

1. Överhettning, kolla tempen i burk, cpu, graffet och mobbot
2. Alldeles för klent nätagg, kör du 1900/1950 bör du ha iaf 500W, crossfire / SLI = 750-800W
3. Drivrutiner som spökar, i och med att du gjort en ren ominstallation, så bör du ha färska drivare, korrekt?
4. Hårdvarukonflikt, IRQ, kolla så inte något kolliderar, ljudkort mm.

Mitt XFI satte griller i huvudet på mig ;), men det löste sig till slut

5. Defekt hårdvara, då är det bara att RMA om garantin fortfarande gäller.

Kolla alla kablar och anslutningar, det är lätt att komma åt något när man pillar i burken.

Framförallt kolla bios så att dina minnen är rätt inställda, för du oc'ar inte eller?, minsta lite differens kan göra skillnad.

Lycka till med datorpulandet


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Jag tackar för tipsen!

Nej, jag överklockar inget. Att det skulle bero på överhettning tror jag inte eftersom det krashar innan det omöjligen skulle hinna bli speciellt varmt. Det är precis som om grafikkortet måste "sparkas igång" med en eller två VPU Recovers. När det sen väl funkar, så kan man spela hur mycket man vill utan några som helst problem, tills nästa gång man startar datorn efter att den stått avstängd en stund. Inte en speciellt bra långsiktig lösning dock. Jag är även lite orolig att detta skadar kortet på något sätt. Det första grafikkortet gjorde ju som sagt lite samma sak, fast med något mer extrema symtom, innan det gick sönder.

Inget jag har testat hittills har funkat. Jag funderar på att plocka ut alla kort och sladdar ur moderkortet och sen sätta i dem igen för att se om detta gör någon skillnad. Konstigare saker har ju hänt. Annars blir det väl till att skicka tillbaka detta kortet med. Jag drar mig dock lite för det, för om de nu inte hittar något fel åker man ju på att betala frakten och hanteringen.

Gen
Medlem
Skrivet av SWEDISH_-_M@SSACRE:

2. Alldeles för klent nätagg, kör du 1900/1950 bör du ha iaf 500W, crossfire / SLI = 750-800W

Det handlar inte bara om Watt utan hur många Ampere varje rail levererar. Ett att kan ligga på 800W men ha låg effektivitet. 12V kabeln som går in i grafikkortet måste få rätt mängd ström av agget och det är oftast bara kända märken som t ex FSP m.fl. som levererar det.

Medlem

Jag testade att plocka bort kort och sladdar från moderkortet, även minnerna och den sätta i allt igen. Jag har hört att detta har löst problem för andra men här blev det ingen skillnad.

Jag upptäckte dock, när jag höll på att rota i datorn, att jag hade glömt att koppla in en av fläktarna. Denna fläkten sitter och kyler nätaggregatet och är nu inkopplad.

Jag använde mig även av PC Probe II, som kom med moderkortet, och kollade upp strömnivåerna.

Vcore= 1.18
+3.3= 3.20
+5= 4.99
+12= 12.09

Är detta ok?

Inaktiv

när jag spelar bioshock så fryser datorn efter en kvart och då måste jag trycka ctrl alt delete för att komma in i aktivitetshanteraren och komma in till windows och ändå har jag en spel data med:amd x2 4400+ 2,2 ghz och ett 8600 gt 256 mb

Medlem

Om jag fattar dej rätt Marv så har du nytt moderkort, processor, minnen och grafikkort. Den viktigaste drivrutinen är den för moderkortets chipset, ladda hem den från moderkorts- eller chiptillverkaren. När du ändå är inne på moderkortstillverkarens hemsida tar du hem det senaste BIOS:et och flashar om. Det finns windowsprogram som gör det nu för tiden så man slipper den nervösa prosseduren med floppydiskar och doskommandon.
Gå igen BIOS-inställningarna och kolla att de är okej, t ex att de interna ljudkortet är inaktiverat.
Har du en AMD-processor ska du även installera drivrutiner för den.
Vad är det för ASUS-moderkort du har förresten?

1
Skriv svar