Playstation 4 Pro eller Xbox One Scorpio?

Medlem
Playstation 4 Pro eller Xbox One Scorpio?

För några månader sedan presenterades Xbox One Scorpio av Microsoft på E3.

Och nyligen presenterades Playstation 4 Pro av Sony på Playstation Meeting.

Dem här två är stora rivaler mot varann, nu ska jag komma till min fråga, vilken skulle ni kört på och varför?

För er som undrar så släpps PS4 Pro ut 10 november 2016.
Och Xbox One Scorpio 1TB & 500GB ryktas komma ut mellan sommarlovet och 15 november 2017!

Medlem

Nja, det är ju enormt lång tid mellan dessa konsolerna, så det blir ju svårt att jämföra dem rakt av.

Som vanligt skulle jag rekomendera att köpa en hyffsad spel-PC istället, det känns mer framtidssäkert idag....

Själv har jag prioriterat PC sedan jag köpte min sista konsol med Dreamcasten, jag har aldrig ångrat mig, det har blivit billigare i längden.

Man kan lätt bygga en liten spel-PC för 10K eller mindre, med överlägsen prestanda mot icke släppta konsoler, som man ställer i TV- bänken och kör med några handkontroller ut på sin TV. Man har mer prestanda och flexibilitet än låsta konsoler. Och kan själv välja när det behövs uppgraderas.

Skall man spela på TV, oavsett om PC eller konsol är källan, måste man investera i en väldigt dyr apparat., om man vill slippa "inputlagg". Nästan alla 4k TV-skärmar verkar vara rent skit i det avseendet.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Fast på vilket sett ska man jämföra dem? Enda man kan jämföra konsoler emellan är ju deras teknik och det kan man ju jämföra mellan dem redan nu:
Microsoft har ju redan sagt att Scorpio kommer ha grafikkrets på 6TFLOP mot PS4 Pro's 4TFLOP.
PS4 Pro med 4 TFLOPS är i stil med ett GTX 970 medans Scorpio's 6 TFLOP är som ett GTX TITAN X (Maxwell) när det gäller grafikkretsarna.
Sen har de säkert klockat upp CPU och RAM lite mer (kanske mer än XB1 S).
Så egentligen är det rätt säkert att säga att Scorpio kommer ha bättre prestanda rent tekniskt sett, det är upp till utvecklarna att utnyttja prestandan rätt bara.

PS4 Pro känns som att Sony behövde göra en konsol som klarar av PS VR. De har nog sett att i mer grafiskt krävande spel i VR körs inte lika bra på första generationens PS4'or och det har väl redan sagts något om att en Ps4 Pro i princip är ett måste om man vill spela VR?

Xbox S är ju redan en uppgradering från första gen Xbone, men det var nog för att komma ikapp (och förbi) first gen Ps4 rent prestandamässigt då de fått ta emot ganska mycket kritik genom åren.
Scorpio tycker jag de borde släppa först 2019 eller så, men även MS går ju ut med stort fokus på VR spel och de försöker väl få Rift'en att funka på Xboxen med tanke på deras samarbete med Oculus, men nuvarande XB1 har inte kraft nog till det, så en ny Xbox som har prestandan som är över minimum kraven på PC för Oculus är ju logiskt.

Men personligen, jag har redan en PS4'a och hade tänkt köpa en Xbox1 för att få tillgång till deras exklusiva titlar, men med deras utannonsering av Scorpio betyder att jag väntar tills dess istället. Multiplattform spel köper och spelar jag på PC.

Känner dock inget behov av att uppgradera min PS4 till en PS4 Pro då det enda argument för att uppgradera skulle vara PS VR. Att köpa enbart PS VR skulle inte varit något problem men att behöva köpa en ny konsol för att få det att funka är helt uteslutet, enorm fail av Sony om så är fallet.
Återstår att se hur VR kommer funka på 1st gen när väl kritiker och press etc får tag i konsumentversionen.

Medlem

Kommer köra på båda.

Skrivet av Fuidama:

Känner dock inget behov av att uppgradera min PS4 till en PS4 Pro då det enda argument för att uppgradera skulle vara PS VR. Att köpa enbart PS VR skulle inte varit något problem men att behöva köpa en ny konsol för att få det att funka är helt uteslutet, enorm fail av Sony om så är fallet.
Återstår att se hur VR kommer funka på 1st gen när väl kritiker och press etc får tag i konsumentversionen.

Jag kommer köpa Pro av några orsaker och det är just för att den har stöd för 4K och HDR. Som Digitalfoundry analyserade Pro är uppskalningstekniken Sony använder riktigt bra och får det att se bättre ut än om det var 1440p.
En annan sak är just HDR som höjer upplevelsen i filmer kommer nu till spel på PS4. Något jag länge hoppats skulle komma till PC men monitor utvecklarna inte valt att implementera än, vilket hållit tillbaka grafikkortsutvecklarna och spelutvecklarna från att implementera det här i spel.

Jag är hypad och ser fram emot att spela Tomb Raider vid jul med HDR.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Håller med @marcus8958

Ska själv också köpa en PS4 Pro, för priset (4499kr i Sverige) så får man riktigt bra prestanda. Det går helt enkelt inte bygga en 4K (vet att det är upscale) kapabel PC för 4499kr det är nästan helt omöjligt (gäller även begagnade delar). HDR är också något att se fram emot, måste nämna att HDR ökar input lag mycket (upp till 60-70ms i vissa fall) så om du planerar på att skaffa en 4K tv som är HDR kompatibel kolla också input lag med HDR aktiverat.

Många hävdar att Scorpio kommer vara mycket dyrare nästa år, men baserat på GPU prissättning så kommer nog Scorpio kosta mellan 500-1000kr mer. Vilket inte är särskilt mycket för 1.8TFlops extra GPU kraft. (PS4 Pro har 4.2TFlops).

Hur som helst, en av de viktigaste argumentet mot Scorpio (i alla fall för 1080p användare) är att PS4 Pro ger möjligheten för utvecklarna att uppgradera även för HDTV's vilket Microsoft inte gjort (ännu). Phil hävdade vid utannonseringen av Xbox Scorpio att Scorpio "ENDAST" ska vara gjord för folk med 4K tv's.

Medlem

För mig är det spel som styr, precis som förut. Därför landar valet på Scorpio om det nu blir en uppgradering, men är starkt skeptisk till båda konsolers 4K-prestanda. Ska bli kul att se hur utvecklare tacklar uppskalning och balans i grafik för kommande spel till dem.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Massa text och sedan: HDR.

Mhm förstår, men som jag sa så finns det inte många argument för MIG att uppgradera. HDR kommer dessutom till första gen. PS4'an, så det argumentet försvann där.
Man kunde ju tro att den extra kraften i PRO också skulle innebära högre FPS men det har flera utvecklare gått ut med att deras spel inte kommer få. Vilket egentligen är helt logiskt då spelen ska fungera på alla systemen, inte vara exklusiv till ett system, och samma gäller ju Xbox'arna.
Att direkt få 60FPS mot 30FPS i ett multiplayer spel som t.ex. Destiny skulle innebära att Sony dödar sig själva. Det är det som är en av de stora nackdelarna med konsoler jämfört mot datorer =I

För att kommentera det simpa975 skrev:
Scorpio är inte "ENDAST" gjord för 4K skärmar. Microsoft designade konsolen för 4K i åtanke då det blir allt mer vanligt med 4K skärmar i hemmen.. Phil säger att det kommer vara synbar skillnad på bildkvalitén mellan HD/FullHD/4K, vilket är självklart om man kollat på sånt material.
Precis som vilken annan utvecklare av hårdvara eller mjukvara så har de en vision av vad de vill göra och bygger saken kring det, vilket Phil säger att de gjort med Scorpio, men han säger också att Scorpio inte är endast för 4K skärmar men motivationen till utvecklandet av Scorpio var 4K gaming.

1
Skriv svar