Problem med datorn - låg FPS

Medlem
Problem med datorn - låg FPS

Hej! Nu är jag tillbaka igen, med min struliga dator.
Snart ger jag upp då jag inte hittar felet.
Försöker nu förklara det mer tydligt vad som är fel, och vad jag har testat.

Problem
Mitt problem är att jag har låg FPS i krävande spel.
Min dator ska klara av dessa spel, vilket den inte gör.
Datorn klarar counter-strike 1.6 med 100 fps i stort sätt överallt. Men mer krävande spel, som counter-strike:source och Battlefield 2142 går inte ihop.

Är jag långt ut på en bana, och långt ifrån andra personer kommer jag upp i det jag ska ha (90 fps, Bf2142). Men så fort jag närmar mig strider och mer "krävande" saker så sjunker fpsen kraftigt.
Tänk er hur det är att spela i strider på de största servrarna, det är i stort sätt omöjligt.

Fpsen i source är 30-40 i strid, ungefär samma nivå på Battlefield 2142.

Vad jag har testat
Det känns som att jag testat allt. Tidigare trodde jag det berodde på mina dubbla kärnor, men de misstankarna är nu borta.

Detta har jag testat:
? Formaterat om datorn ca 20 gånger(?)
? Tre olika OS (XP home, XP Pro och vista)
? Kollat temperaturen. Inget onormalt.
? Testat med en annan skärm (mindre)
? Testat koppla ur ljudkortet. Ingen skillnad.
? Kopplat ur onödigt kringsutrustning. Nop.
? Haft datorn inne på HP service. Tog 2 månader.
Grafikkort samt processor byttes ut, utan resultat.

Självklart har jag de senaste drivrutiner.
Detta följer jag när jag formaterat om datorn:
? Moderkortsdrivrutiner (MSI)
? Senaste nvidia drivrutiner för grafikkort
? Senaste drivrutiner för ljudkort
? För processorn (amd drivrutin+amd optimizer)

Har även senaste DirectX. Detta får mig att tvivla på att det är ett drivrutinsfel.

Som jag nämnde ovan har jag skickat in datorn på service. Det tog 2 månader. Grafikkortet och processorn blev utbytt. Samma fel fortfarande.
Därför kan jag nästan utesluta att det är något hårdvarufel med dessa delar.

En annan sak är att jag nu (efter bytet) inte kan fullfölja 3dmark-programmen. Kanske är det för att jag kör ett annat OS än vad jag gjort tidigare.
Gjorde ett precis nu. Den kom till pixelshade 2.0 (elefanten). Där blev det färgade prickar och datorn startade om. Dock syns inte detta i spelen på något sätt, utan jag tror det har med OS:et att göra.

Er hjälp
Jag är evigt tacksam om någon skulle lyckats lösa detta "mysterium" med min dator. Annars uppskattar jag förslag så mycket jag kan.
Hade en liknande tråd tidigare, där jag uppförde mig dåligt vid en närmare eftertanke. Ska försöka ta mer hänsyn och lyssna till alla förslag.

Som sagt, jag ger snart upp. Jag vill heller inte skicka tillbaka skiten där den kommer ifrån eftersom jag antagligen kommer få vänta 2 månader till - utan en dator.

Har ni ett förslag, eller kanske en gissning på vad som är fel. Skriv! Det vore rent ut sagt underbart.

Tack på förhand
MVH
Daniel


signatur

snestreck woicer

Medlem

Välformulerat, trevligt, mer sådant.

Skulle du kunna posta dina specifikationer, alltså vad som sitter i datorn alla kort, nätagg etc. Allt du kan ta reda på.

Öppna startmenyn, leta upp Kör/Run (I Vista ligger denna funktion under Tillbehör/Accessories) skriv in DxDiag, tryck på enter, där får du upp en del under de olika flikarna högst upp. Du kan även skriva msinfo32, där finns också en hel del.

Alternativt så kan du ladda ner något program som letar upp allt sånt åt dig som t.ex. det programmet jag länkat i denna tråd.

I övrigt vill jag tillägga att 30-40 fps låter inte så dumt mitt inne i stridens hetta med tanke på att ögat läser ungefär 25 fps.

Men att den skulle krasha i 3DMark låter konstigt om den inte kör något test som din dator inte stödjer vilket skulle kunna vara fullt möjligt med tanke på att de bytte grafikkort.
Kan det kanske vara så att de bytte till ett grafikkort som inte stödjer pixelshaders 3.0? Vore som sagt bra ifall du postade din hårdvara så vi kan se vart saker och ting kan ha gått snett.

Kolla även temperaturerna, kanske är det något som blir för varmt i det 3DMark testet där din dator krashar. Använd typ SpeedFan eller EVEREST för att kolla det.

Mellanare


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Ojojojojoj. Glömde jag posta min dator? Vilket misstag.
Här kommer den:

Processor: AMD Athlon 64 X2 4400+
Grafikkort: nVidia GeForce 7900GTX
Minne: 2048 MB DDR SDRAM (400 MHz)
Ljudkort: Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)

Mer info:
http://tretton37.se/woicer/datorn/datorn.htm

Mer detaljerad information:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00669980...
en&cc=co&dlc=es&product=2511516

Mellanare: FPS:en i Battlefield 2142 är annorlunda. Det är svårt att förklara hur det är, men kan säga att det laggar rätt ordentligt, vilket gör det svårt att spela.

Jag ska kolla temperaturerna ännu en gång, för att vara på den säkra sidan. Annars tackar jag så mycket för ett mycket bra inlägg.

EDIT:
Kan även tillägga att jag körde programmet du rekommenderade i den andra tråden.
Dessa printer tog jag:
http://pici.se/pictures/31LvuY.jpg
samt
http://pici.se/pictures/rIJNBG.jpg

Hoppade över hotfixarna. Detta är p.g.a av att jag installerar några nu. Dessa gör dock ingen skillnad.

/woicer


signatur

snestreck woicer

Medlem

Testat att ändra inställningarna i spelet? Det kan vara något sånt litet ibland.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

Testat att ändra inställningarna i spelet? Det kan vara något sånt litet ibland.

Har faktiskt ingen betydelse. Blir inte bättre FPS genom att ändra till lägre inställningar.
Känns nästan värre. Mycket konstigt. Därför kan man räkna bort att det är att datorn inte pallar inställningarna.


signatur

snestreck woicer

Medlem
Skrivet av Mellanare:

I övrigt vill jag tillägga att 30-40 fps låter inte så dumt mitt inne i stridens hetta med tanke på att ögat läser ungefär 25 fps.

Jag ser skillnad på 25fps och 30fps(tex på TVn ser jag att det går lite segt).

Kan det inte vara DDR minnena? för nu finns ju DDR2

nj
Medlem
Skrivet av Xphome:

Kan det inte vara DDR minnena? för nu finns ju DDR2

DDR eller DDR2 gör inte så stor skillnad för ett Athlon 64/X2 system, i viss mån så kan vanligt DDR-minne tom vara snabbare än DDR2 (se Anandtechs jämförelse).
Dessutom så är det inget man kan byta så enkelt, har man ett socket 939-system så är det vanligt DDR som gäller då minneskontrollern sitter integrerad i processorn och inte moderkortet, därav socket AM2 (som använder DDR2) finns, och nu har tagit över.

Testpilot

Mitt simpla tips som inte verkar provats är att disabla ena cpun i dualcore och sedan testa om det gör skillnad.

Medlem

Det är inte moderkortet som strular då? Har du ens funderat på att detta är defekt ?


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Mitt simpla tips som inte verkar provats är att disabla ena cpun i dualcore och sedan testa om det gör skillnad.

Glömde nog skriva ut det
Självklart har jag testat med endast en kärna i flera spel utan någon skillnad på resultatet.
Tack ändå

Skrivet av KlosterKatten:

Det är inte moderkortet som strular då? Har du ens funderat på att detta är defekt ?

Jag skrev det när jag skickade in brevet till supporten, men det trodde inte dom.
Det kanske kan vara något sådant också.
Vet du något sätt man kan kolla att det är det som är fel, eller ska jag skicka tillbaka datorn 2 månader till för att byta moderkortet?

Tack för ditt svar
Trevligt att ni försöker hjälpa till. Verkar vara stendött i de andra forumen jag frågat i.


signatur

snestreck woicer

nj
Medlem

Minns inte helt om det här förslaget dök upp i den gamla tråden, men har du kikat i den "lilla" tråden om AMDs dual cores på SweClockers?

Medlem
Skrivet av nj:

Minns inte helt om det här förslaget dök upp i den gamla tråden, men har du kikat i den "lilla" tråden om AMDs dual cores på SweClockers?

Tack för länken.
Kollade igenom det, dock utan större resultat. Några som hade problem, dock inte samma problem.
De är även länkar till patchar som jag testat innan bytet, också utan resultat.

Men är 60 grader på processorn för varmt? Det är i alla fall vad Everest visar. Har även en liten text i BIOS där det står att den ligger på 69 grader.
Kan detta orsaka problem, de jag beskriver?

Tack för länktipset. Nyttig läsning
/woicer


signatur

snestreck woicer

nj
Medlem
Skrivet av woicer:

Men är 60 grader på processorn för varmt? Det är i alla fall vad Everest visar. Har även en liten text i BIOS där det står att den ligger på 69 grader.
Kan detta orsaka problem, de jag beskriver?

60 grader är alltså vid "vanlig" användning och inte när processorn belastas?
Låter väldigt varmt, gjorde nyss en liten uppgradering och bytte ut mitt moderkort och processor till ett socket 939-system med Opteron 170 (dual core på 2GHz), överklockat till 2.5GHz så ligger denna efter ~2 timmars maximal belastning av enbart processorn på 56-58 grader, kärna 1 visade ca 54-55 grader och kärna 2 51-53 grader, detta med den medföljande kylflänsen.

Har dock läst lite kommentarer om att temperaturavläsningar kan skilja rejält från moderkort till moderkort då avläsningen ska ske via moderkortet och är dess avläsare felkalibrerade så blir avläsningen fel.
Ett enkelt sätt att kolla är att du känner på kylflänsen, är den sval så kan det bero på att kylningen är dåligt monterad, eller att temperaturen är felaktigt avläst.

Medlem

Hej, nu är jag tillbaka. Tack för ett ännu bra svar nj, det är uppskattat. Tog reda på lite mer angående temperaturer nu.

Höga temperaturer
Bjöd hem min kompis idag som kan hyfsat mycket, tillräckligt i alla fall. Vi öppnade chassit och kände runt lite, och det visade sig vara riktigt varmt. Om man känner i chassit känns det väldigt varmt. Man kan knappt hålla en längre tid på hårddiskarna, eftersom det är varmt där med. Rören (vetefan vad det är) på grafikkortet är desamma, dvs varmt.

I BIOS visar temperaturen 69 grader på processorn, det är de enda jag kan se under bios. Dessa temperaturer får jag fram i de andra programmen:

Speedfan:
http://tretton37.se/woicer/problems/speedfan.png

Everest:
http://tretton37.se/woicer/problems/everest.png

Som ni ser skiljer sig temperaturerna en aning. Vilket som stämmer kan jag inte svara på.

nj: Jag kände på kylflänsen. Det var lite varmt, inget överdrivet i alla fall.

Som sagt. Det här är en HEMPC.
Jag har endast en fläkt på grafikkortet, processorn och en bak på datorn som blåser ut luft. Dock verkar inte den här fläkten blåsa något alls, känns inte så i alla fall. Det finns heller inte fäste för en fläkt fram, vilket också är idiotiskt. Man märker ju att det är ett hempc-chassi.

Är temperaturen problemet?
Jag undrar om de här temperaturerna och den knasiga kylningen kan vara boven i dramat, eller är jag helt ute och cyklar?
Har sett folk med ännu högre temperaturer men som kunnat använda datorn utan problem. Eller är det något som är defekt (t ex moderkortet?)
Kan vara intressant att höra någon kunnig spekulera lite.

En med samma modell
Hittade en person på ett forum med samma modell som min (d4495.se). Jag bad han göra några tester. Ett av dem var det som Mellanare tipsade om. Detta blev resultaten:

Mina resultat
http://tretton37.se/woicer/problems/min1.png
http://tretton37.se/woicer/problems/min2.png
http://tretton37.se/woicer/problems/min3.png

Hans resultat
http://tretton37.se/woicer/problems/han1.png
http://tretton37.se/woicer/problems/han2.png
http://tretton37.se/woicer/problems/han3.png
http://tretton37.se/woicer/problems/han4.png

Han gjorde även ett 3d-mark test:

3dmark-06:
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=1391935

3dmark-03:
http://service.futuremark.com/compare?2k3=5247064

Jag har dock lite problem med att fullfölja dessa test just nu.
Här är dock mina resultat efter bytet av supporten. Antar att jag ligger på samma poäng nu också, eftersom samma problem återstår:

Mina bästa resultat innan bytet:
3dmark-06
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=672877

3dmark-03
http://service.futuremark.com/compare?2k3=5100494

Står här utan en aning om vad problemet är. Kan de vara värt med ett nytt chassi och en ny processorkylare, eller är jag kanske ute och cyklar helt?

Som sagt, alla försök är guld värda.
MVH
Daniel


signatur

snestreck woicer

Inaktiv

Min brorsa hade samma problem... Hans dator krånglade och gick segt som sjutton. Han hade bytt allt, till och med moderkortet, utan resultat. Så kände han på hårrdisken, och brände sig nästan. Sen när han bytt ut den så fungerade datorn hur bra som helst.

Finns iofs inga garantier att det är det som är problemet... Men har du nån annan hårddisk att testa?

Edit: Stavning

Medlem
Skrivet av Isaz:

Min brorsa hade samma problem... Hans dator krånglade och gick segt som sjutton. Han hade bytt allt, till och med moderkortet, utan resultat. Så kände han på hårrdisken, och brände sig nästan. Sen när han bytt ut den så fungerade datorn hur bra som helst.

Finns iofs inga garantier att det är det som är problemet... Men har du nån annan hårddisk att testa?

Edit: Stavning

Har två här i datorn. Har även en gammal, säkert 4 år gammal, 16gb liggandes. Tror du jag kan testa med den? Tack för tipset. Har egentligen inte tänkt på de.

EDIT: Har testat koppla ur ena hårddisken. Inte den.
Installerar ubuntu på den andra, så jag kan testa spela med den. Tror dock inte hårddiskarna är problemet, men alltid värt att testa.


signatur

snestreck woicer

nj
Medlem
Skrivet av woicer:
Skrivet av Isaz:

Min brorsa hade samma problem... Hans dator krånglade och gick segt som sjutton. Han hade bytt allt, till och med moderkortet, utan resultat. Så kände han på hårrdisken, och brände sig nästan. Sen när han bytt ut den så fungerade datorn hur bra som helst.

Finns iofs inga garantier att det är det som är problemet... Men har du nån annan hårddisk att testa?

Edit: Stavning

Har två här i datorn. Har även en gammal, säkert 4 år gammal, 16gb liggandes. Tror du jag kan testa med den? Tack för tipset. Har egentligen inte tänkt på de.

EDIT: Har testat koppla ur ena hårddisken. Inte den.
Installerar ubuntu på den andra, så jag kan testa spela med den. Tror dock inte hårddiskarna är problemet, men alltid värt att testa.

Du skulle kunna använda SpeedFans S.M.A.R.T.-analysering av de hårddiskar du har i datorn för att se om det visar något fel på dem.

Inaktiv

Och som dessutom, om jag inte minns fel, visar temperaturen på hårddisken samt min/max temp.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Det är inte så att du har någon funktion i bios aktiverad som istället för att stänga av datorn när cpun överhettas, klockar ner den? Detta skulle då förklara varför du får lägre fps i mer cpukrävande situationer såsom intensiva strider med många andra inblandade.


signatur

"jävlda datorer, hur mycket ram måste man ha för att en cp dator INTE ska kuka å vara helt jäva toffel cp!!" -Iceman

Medlem

Hej, tack återigen för bra svar.
nj: Den funktionen kommer jag testa om en stund, återkommer med resultat. Samma sak med ditt svar PaddanL.
Tack.

Wiman: Kanske kan vara något sådant, men eftersom BIOS är låst så är de svårt att ändra sånna inställningar. Så det är inget medvetet i alla fall.

Jag pratade med killen som hade samma modell som mig.
Hans temperaturer var ungefär som mina. Nästan exakt.
Därför tror jag inte temperaturen är de huvudsakliga problemet.
Kanske kan bidra till några fps, men inte så mycket problem som jag har i dag.


signatur

snestreck woicer

Inaktiv
Skrivet av Mellanare:

I övrigt vill jag tillägga att 30-40 fps låter inte så dumt mitt inne i stridens hetta med tanke på att ögat läser ungefär 25 fps.

shit, finns det fortfarande folk som tror på det där?


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Medlem
Skrivet av prikk:
Skrivet av Mellanare:

I övrigt vill jag tillägga att 30-40 fps låter inte så dumt mitt inne i stridens hetta med tanke på att ögat läser ungefär 25 fps.

shit, finns det fortfarande folk som tror på det där?

Bara för det blev jag tvungen att läsa upp mig lite. Aja, nu vet man bättre.


signatur

[size="9"]CONCORD Notice: Don't drink and fly. Drunken jumping can result in loss of ship through "navigational error".[/size]

Medlem

Okej, verkar vara fel. Kan inte ens slutföra ett 3Dmark-test.
Spelar ingen roll om det är 03, 05 eller 06, ingen avslutas.
Det slutar med att datorn startar om eller att bilden till största del blir svart. Dock upplever jag inte detta i spel, utan endast just i denna testserie.

Har ingen aning om vad jag ska göra. Skicka tillbaka datorn igen (2 månader), råna en bank och köpa en ny dator som inte är HEMPC. Står totalt still.


signatur

snestreck woicer

Medlem

Detta blir väl mitt sista inlägg innan jag tar ett beslut av vad jag ska göra. Fortfarande samma problem.

Dock behöver jag er hjälp att lista ut vilken del felet ligger i.
Processorn och grafikkortet är utbytt, så jag antar att det inte är något av dessa.

Låg FPS uppstår alltså när det händer saker i datorn, strider, rök osv. Nästan som om datorn inte orkar med det.

Eftersom datorn inte ens klarar strider i CS:Source, så blir man misstänksam. Är det några som har några idéer, eller ska jag föreslå Nätaggregatet samt moderkortet som jag misstänker när jag anmäler datorn till supporten?
/woicer


signatur

snestreck woicer

nj
Medlem

Ett förslag är ju att du testar köra 3DMark med ett öppet chassi och ser om du kan slutföra testerna då. Att det är så varmt som du beskrev det tidigare (chassit känns varmt, heatpipsen på grafikkortets kylning knappt kan vidröras) låter inte helt hälsosamt.
Fungerar det då så bör temperaturen helt klart ses över.

Underdimensionerat nätagg eller ett moderkort som är lätt defekt är även en möjlighet, bara lite fundersam på om felen bara skulle visa sig under sådana omständigheter då.

Medlem

Tack för ett mycket bra inlägg. Detta ska testa imorgon, återkommer med resultat då. Jag funderar även på att köpa ett nytt nätaggregat. Vad jag vet så har flera haft problem med just detta på HP-modellerna, dock inte samma problem.
Sitter ett liteon där i tror jag. Vet dock inte wat m.m.
Har ni ett litet förslag på de (max 1000:-, helst mindre) så är de aldrig helt fel.

Tack återigen nj

EDIT: En till fråga. Jag tycker nästan det låter som om det är något med processorn, men den har ju blivit utbytt. Kan jag testa på något sätt att den presterar som den ska? Går det med super-pi och CPU-Z?


signatur

snestreck woicer

Medlem

Så, nu har jag kört 3dmark05 och 3dmark06.
3Dmark05 gick att slutföra, fick 9600 i poäng ungefär.
Det gick dock värre för 3dmark06.
Den klarade sig tills laddningen vid CPU-test 1.
Där stängdes det ner, och datorn laggade (blev svart på skärmen).
Det dök även upp ett errormeddelande i 3dmark06. Kunde tyvärr inte ta en print, men stod något out of mem.

Kan detta bero på temperaturen eller är det något helt annat?

/MVH
woicer


signatur

snestreck woicer

Inaktiv

Enligt lagen så får datorn repareras 3 ggr innan du kan begära ett återköp.
Det är väll egentligen värt det eftersom dom säkert aldrig kommer att fixa problemet.
Jag har dessutom svårt att tro att reparationen kommer att ta 2 månader yttligare en gång

Alltid värt ett försök för datorn värkar ju inte bli nått bättre hursomhelst.

Medlem
Skrivet av xCoID:

Enligt lagen så får datorn repareras 3 ggr innan du kan begära ett återköp.
Det är väll egentligen värt det eftersom dom säkert aldrig kommer att fixa problemet.
Jag har dessutom svårt att tro att reparationen kommer att ta 2 månader yttligare en gång

Alltid värt ett försök för datorn värkar ju inte bli nått bättre hursomhelst.

Tack så mycket, bra att veta.
Det blir att skicka tillbaka skiten efter lovet.
Tack till alla som försökt hjälpa till, mycket uppskattat. Kommer tillbaka med ett resultat efter reparationen, om någon/några månader.


signatur

snestreck woicer

nj
Medlem

Du kan alltid vända dig till Konsumentverket om saker och ting drar ut på tiden. Du kan ju läsa vad de har att säga om varor det är fel på här, och vad jag minns från när jag själv var i kontakt med dem när en butik strulade rejält med ett trasigt grafikkort var att skälig tid för reparationer var ~3 veckor.

1
Skriv svar