Problem med trådlöst.

3e
Medlem
Problem med trådlöst.

Hej.

Har lite problem med en trådlös anslutning.
Problemet ligger i att datorn inte upprättar en "korrekt" anslutning till routerns nätverk. Anslutningen blir "Begränsad eller ingen alls..."

Sitter på jobbet så vet inte exakt korrekta nmanet på routerns modell. Det är en Netgear router, antagligen WGT624. 108Mbs.

Kan utesluta att trådlösanätverkskortet är sönder. Kan ansluta till min kompis nätverk i lägenheten intill. Dock kan jag inte använda detta eftersom han har låg bandbredd redan.

Undrar vad det kan vara för olika fel?
Är det någon inställning i routern som spökar?

Btw, kan komma åt internet om jag drar en kabel mellan datorn och routern och surfa som vanligt. Därför tvivlar jag på att routern är kass. Bara att trådlösa anslutningen inte kan erhålla någon nätverksadress hos routerns trådlösa nätverk.

Tacksam för alla svar.


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

Medlem

Avinstallera brandväggen på datorn så kommer det fungera.

(utgår från att du inte operativets inbyggda)


signatur
nj
Medlem

Är den trådlösa funktionen i routern aktiverad?

3e
Medlem

Jag antar att den är aktiverad eftersom jag kan se själva nätverket när jag söker efter det. Problemet är ju att ansluta.

Kollar man nätverksinformation för Trådlös anslutning så skickas information men jag mottar ingen information.

@Cammo: Kör inte med någon brandvägg förutom windows egna.


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

Medlem

Se till så du får en IP adress av routern genom DHCP eller testa att sätta en fast ip till ditt kort och ställa in den i windows också.


signatur

osv.

Medlem

och hur är det med signal styrkan? kan ju vara så att signalen till din router blir blockerad och därför dålig anslutning. kan ju vara så att huset är väldigt bra på att blockera radio signaler.

3e
Medlem

@Lie: Inte helt familjär med routrar. Vore bra om du kunde förklara kort

@Mad-dog: Det är en lägenhet och signalstyrka är max.

Det kan inte ha något att köra med hur många channels man har och vilket "mode"?
Mode är t.ex. "b only, "g only", "g and b" och "Auto 108Mbs".


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

Medlem

är routern i samma rum som din dator?

3e
Medlem

Ja, har testat att ha den allt från 1 meter till 5 meter ifrån.


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

Medlem
Skrivet av 3e:

Det kan inte ha något att köra med hur många channels man har och vilket "mode"?
Mode är t.ex. "b only, "g only", "g and b" och "Auto 108Mbs".

Testa och byt dom och se om det hjälper.
Du ska naturligtvis inte köra G only om ditt kort inte stöder G


signatur
Medlem
Skrivet av 3e:

@Lie: Inte helt familjär med routrar. Vore bra om du kunde förklara kort

Nu är det så att jag har en precis likadan router som du har... dock inte den jag använder just nu tyvärr så blir lite från minnet + det som är lite likadant på de routrar jag har sett.

Först och främst kolla om du får ett ip nummer av din router såhär -> Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar -> Öppna din trådlösa grejj där -> Support tabben -> Här kan du se din IP på kortet. Här står det iaf "Tilldeld av DHCP" och ipnummret ska börja på 192.168.X.X om du inte ändrat detta till att vara något annat i routern vilket jag tvivlar på.
Är det något annat än 192.168.X.X så har du inte fått ett ip av din router och då först kolla så DHCP är aktiverat på routern... men det borde det vara.
Om du vill testa med att tilldela ditt kort en egen ip så får du knappa in dess MAC adress i routern (eller om den redan finns på en lista där) och skriva in ett eget nummer. Knappa sedan in precis samma i Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar -> egenskaper på kortet -> TCP/IP längst ner i listan oftast -> fyll i IP adress och DNS. DNS brukar du kunna hitta under "Status" eller vad det hette på routern.

Blir det inget nu heller så vettefan. Lycka till iaf. Vet ju hur mycket man själv krånglat med trådlöst och vet inte riktigt om det varit värt besväret men men.

ursäkta för det långsamma svaret.


signatur

osv.

3e
Medlem

Tacksam för att jag fick ett svar


signatur

Unless you conquer all, you will be conquered.

1
Skriv svar